Skal ha ny fluekyststang!
Per Sørensen

Møn
Besked: #1
Skal ha ny fluekyststang!
Hej,

Jeg er netop vendt hjem fra et fluekastekursus og er blevet mere tændt end nogen sene Blush

Jeg købte for ca. 6 år siden en Fenwick stang 8# fast, som jeg gik og øvet med på græs, men jeg kunne ikke rigtig få det til at spille!
Derefter har den ligget og samlede støv end til weekend, hvor jeg skulle på kursus. Vi fik stillet grej tilrådighed (LOOP Evotec 590 9`5#) det var noget HELT andet at kaste med og jeg er kommet til det resultat at jeg må ud at investere i en ny fluestang!
Jeg blev rådet til at købe en LOOP Evotec 9,6`7# medium fast, har søgt på nettet om denne stang samt Loop stænger i helhed, men jeg syntes ikke rigtig der er noget - Hvordan er denne stang eller i det hele taget Loop stænger?

Hvilken alternativer stænger findes der med medium fast og i 3 kilos klassen?

Hilsen Per Sørensen
28-11-2010 23:10
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Skal ha ny fluekyststang!
"medium fast" er jo et objektivt begreb fra producentens side. Næsten alle stangproducenter har stænger i den prisgruppe og omtrentlige aktion. Udover Loop kan nævnes f.eks. Guideline og Vision. Især Guideline synes jeg laver fornuftige stænger i forhold til pris, kvalitet og finish. Serien LPXe eller LPXe RS kunne måske være i din boldgade.
28-11-2010 23:40
Per Sørensen

Møn
Besked: #3
Hej Jacob

Nu bliver jeg endnu mere i tvivl om hvad jeg skal kikke efter, hvis der er så "mange" med medium fast!!

Ved Du/I om Hardy Demon 9,6' 7# er progressiv/medium fast, kan se at den får mange roser og om den er godt til en nybegynder?
28-11-2010 23:48
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #4
Hardy Demon går du ikke fejl af, den vil du helt sikkert kunne få glæde Smile
28-11-2010 23:58
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Jeg vil mene at en demon også vil falde i din smag set i forhold til evotec'en. Hvis jeg var dig ville jeg dog finde den i ni-fods udgaven. Det er bestemt en god stang. Jeg har selv ejet en.

Mht. om en stang er god til en nystartet fluefisker, så har jeg den holdning at der ikke findes stænger der på baggrund af aktion er uegnet til nybegyndere. Det handler bare om at finde den aktion i stangen som du foretrækker. Eller med andre ord, en stang der bøjer som du kan lide.

På den baggrund ville det måske være klogt at prøve lidt andre stænger for at udvide din horisont lidt og finde ud af hvad du foretrækker før du beslutter dig for et køb. Enten ved at låne dig frem eller prøve i forretninger.

Det skal siges at jeg selv var langt fra så rationel som jeg her tilråder. Jeg hoppede i med liv og sjæl og har da også spildt mange tusinde kroner på fejlkøb og efterfølgende brugtsalg ... I bagklogskabens ulideligt klare lys osv.. Smile
(Denne besked var sidst ændret: 29-11-2010 af 00:44 Jakob Hansen.)
29-11-2010 00:43
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Per

Glad for at høre at du har haft et godt kursus!

Jeg har et par spørgsmål til dig, og vil give dig lidt baggrund for dem.

Du skriver at du har en Fenwick 8'er der er hurtig, hvilken fenwick er det? Der er en del forskellige, og det vil lette lidt hvis vi måske kender den stang du har.
Dernæst så kastede du med en meget lettere stang på det kursus, så det er svært at sammenligne de kast du har lavet derhjemme de sidste 6 år op mod en anden grejsammensætning og en flok nye bevægelser Blush
Så hvilken line har du på din 8'er stang? Der er en god mulighed for at du til en start kan nøjes med en anden line for at få mere ud af dit grej, og det er unægteligt billigere end 3 af de størreAngel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
29-11-2010 01:06
Per Sørensen

Møn
Besked: #7
Et lille hurtig svar inden arbejdstid!
Min stang hedder helt præcis
Fenwick HMXF908-2 9,0' #8 og linen jeg bruger er en flydeline med ca. 9,5 m klump/skydehoved!

Jeg prøvet at sætte en OPTI Stream #7 line på den og det gik noget bedre, men jeg mener stadig stangen stiv altså har top aktion, kan det ikke passe med den stang?

Jeg prøvet iøvrigt en OPTi River 9,8' #7 ved godt at det er en helt andet prisklasse, men den var meget bedre at kaste med! Den noget bløder, hvis man kan sige det om en fluestang!!!

Snerydningen kalder......
29-11-2010 08:16
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #8
Jeg går ud fra at det var et kursus med Michael Ladefoged fra Loop Angel Eftersom du kun nævner loop stænger Angel

Ulempen ved de nyere loop stænger er at de har gummi/kork håndtag der vejer meget! Se dig om efter et af de andre nævnte mærker eller skift linen som Lasse råder dig til.

Mvh
Esben
29-11-2010 09:19
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Hej

Hvis du meget gerne vil have en Loop stang, så er der lige nu en Loop Opti Stream 9,3 fod #6 til salg på 123nu - den er brugt og står til 1000,-. Den har 100% korkhåndtag

Så er du billigt og godt igang - og jeg vil umiddelbart tro at den minder meget om den Evotec du har prøvet Smile

Generelt vil du kunne få MEGEt god fluestang for dine 3K, hvis du gider bruge lidt tid (her i vinterperieoden) på at finde frem til hvilke stænger du vil være interesseret i, og så ellers vente til en af dem dukker op på brugtmarkedet.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 29-11-2010 af 15:06 Nikolai Kaad.)
29-11-2010 09:32
Per Sørensen

Møn
Besked: #10
Ja det var et kursus med Michael Ladefoged, faktisk et ok kursus, hvor man lærer det grundlæggende som man så kan arbejde videre med når man kommer hjem!
Selvfølgelig vil han gerne sælge lidt Loop grej, det er jo det han bla. lever af Wink

En af grunde til at jeg oprettet denne tråd var, at jeg ikke rigtig kan finde noget på Loop stænger, så enten er folk meget tilfreds med dem eller så er der ikke mange der har dem!

Jeg vil nødvendigvis ikke have en Loop stang, men søger nogen alternativ som I har erfaring med!

Lasse - jeg kan desværre ikke finde spole, hvor skydeline var påspolet, så det er ikke til megen hjælp udover det jeg skrev længere oppe i tråden Undecided

Jeg kom til at skrive oppe i #3 progressiv/medium fast, men med nærmere eftertanke skal det være med parabolsk aktion!
(Denne besked var sidst ændret: 29-11-2010 af 17:44 Per Sørensen.)
29-11-2010 17:44
123

Besked: #11
(28-11-2010 23:10)Per Sørensen Skrev:  Hvilken alternativer stænger findes der med medium fast og i 3 kilos klassen?

Du kan evt. kigge efter en TFO BVK i #6 eller #7. Stangen vejer og koster intet og så er den 4delt og med livsvarig garanti. Denne stang tror jeg passer dig fint.
29-11-2010 18:27
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
(29-11-2010 17:44)Per Sørensen Skrev:  Ja det var et kursus med Michael Ladefoged, faktisk et ok kursus, hvor man lærer det grundlæggende som man så kan arbejde videre med når man kommer hjem!
Selvfølgelig vil han gerne sælge lidt Loop grej, det er jo det han bla. lever af Wink

En af grunde til at jeg oprettet denne tråd var, at jeg ikke rigtig kan finde noget på Loop stænger, så enten er folk meget tilfreds med dem eller så er der ikke mange der har dem!

Jeg vil nødvendigvis ikke have en Loop stang, men søger nogen alternativ som I har erfaring med!

Lasse - jeg kan desværre ikke finde spole, hvor skydeline var påspolet, så det er ikke til megen hjælp udover det jeg skrev længere oppe i tråden Undecided

Jeg kom til at skrive oppe i #3 progressiv/medium fast, men med nærmere eftertanke skal det være med parabolsk aktion!

Hej Per

Jeg er en smule forvirret og jeg håber du kan hjælpe mig ud af forvirringen Blush

Du har et skydehoved på din stang, og det fungere ikke rigtigt for dig, men det hjalp lidt med en 7'er line fra loop (den vejer så 15,5 gram på 9,1 meter og er retteligt en 9'er line) så noget kunne tyde på at dit skydehoved er i den lette ende og du har svært ved at mærke linen med din stang, desværre kender jeg den ikke, men Fenwick har ikke ry for at lave stive pinde, så hvis du ved vægten af dit skydehoved kunne det hjælpe lidt Blush

Dernæst så siger du nu at du leder efter en stang med parabolsk aktion det er en betegnelse som er lidt svær at hitte ud af, klassisk set var parabolske stænger med blød spids og blød bund der var rimeligt stive i midten, eneste stænger jeg kender der har den aktion er engelske Bruce&walker's hexagon serie, og jeg tvivler på at de vil harmonere med de bevægelser du har fået ind i kroppen på kurset Confused
Måske du istedet mener progressiv aktion Blush her er det noget nemmere, da der normalt menes stænger som bøjer sig dybere og dybere ved øget belastning, og det gør stort set alle stænger, det der kigges på her er hvor hurtigt de starter bøjningen, og med hurtige stænger menes stænger der starter lige under topøjet, med medium stænger der starter de et stykke længere nede, det folk herinde omtaler som stænger med stiv spids, og så dem der ligge imellem disse, medium/hurtig. Dernæst er det hvor stive stængerne er i bunddelen, og det kan der komme laaaaaaange debatter ud af så lad os bare holde os til det med hvor de bøjer først Blush

Grunden til at du ikke kan finde så meget om Loop's stænger er vel simpelthen at de ikke er til at fåfat i særlig mange steder, lidt synd for det er fine stænger!

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
29-11-2010 19:47