Forskel på tungsten og kuglekæde??..
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Forskel på tungsten og kuglekæde??..
Hejsa...

Har nogle gange siddet og tænkt over det, når jeg eksempelvis har luret på bindemønster.. Hvad er forskellen på, om man bruger tungsten eller kuglekædeøjne..

Jeg sad nemlig igår aftens og fik lyst til at binde Brenda, men da jeg kun har kuglekædeøjne ( bliver købt på mandag ) blev til rejer istedet..

Har det noget med vægten på fluen eller noget med fluens gang i vandet??

Mvh.
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 05-12-2010 af 19:34 Uwe.)
05-12-2010 19:28
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Forskel på tungsten og kuglekæde??..
Tungstens-øjne er betydeligt tungere - og det påvirker naturligvis fluens gang i vandet og kastevenlighed i luftenWink Du kan bare bruge alm. kuglekædeøjne - og så suplere med ekstravægt med kobbertråd e.l. under forkroppen, hvis der kræves ekstra vægt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
05-12-2010 19:46
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #3
Hejsa...

Mange tak for dit svar...

Så laver jeg et par Brenda med kuglekæde, men også et par med det "rigtige" hoved.... Kan jo ligeså godt få opsummeret og være klar, når der ik er så meget sne og man kan komme på kysten..

NB: Har sat mig for at i 2011, startes der op med en ordentlig og pæn flueæske og ik det rod der hidtil har væretBlush..

Mvh.
Uwe
05-12-2010 20:02
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
Jeg binder altid Brenda med en messingkugle, som hoved. Det er sådan jeg har opfattet at mønsteret er 'originalt', og Brendas mor, som er uden tungt hoved. Det er måske forkert?

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
06-12-2010 15:29
Morten E.

Klarup
Besked: #5
Hej Lars

Det er helt korrekt som du går ift. de originale mønstre: http://lystfiskernet.dk/kystfluer.asp?Navn=Brenda

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
06-12-2010 18:08
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #6
Har droppet tanken og lave den med kuglekædeøjne, for der er jo en mening med det ( om der bruges kuglekæde eller tungsten/messinghoved )...

Men takker for hjælpen og svar....

Mvh.
Uwe
06-12-2010 20:02