10´ #6 klinge til byg
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
10´ #6 klinge til byg
Der skal gøres klar til næste sæson i Lilleåen. Jeg kunne godt tænke mig en 10 fods stang så jeg bedre kan styre linen fri af bevoksningen. Jeg kommer ikke til at kaste langt med stangen allerhøjest til modsat bred, og der er ikke langt. Nogle få gange får den sikkert lov at tage til Karup å. Men jeg forventer primært at anvende stangen i Lilleåen.

Jeg har fået mulighed for at bygge sammen med en dygtig stangbygger og hvorfor ikke benytte lejligheden til at bygge en 10´#6 .

Mit spørgsmål er om hvilke klinger, er pris billige og gode Wink Jeg ønsker mig en klinge der er relativt let, således jeg kan lave en stang på ca. 110 gr.

Jeg er helt på bar bund. Det er min første selvbyggerstang i 15 år og jeg har ærligt talt glemt hvordan det gøres og hvor man køber klingerne.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 08-12-2010 af 16:31 Jan Fensten.)
08-12-2010 16:29
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: 10´ #6 klinge til byg
Det forekommer mig at Guideline leverer LPXe-serien som klinger (eller også har de gjort), og med LPXe falder pris og kvalitet bedre i hak end ved nogen anden stangserie jeg kender.

Lars
08-12-2010 18:36
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(08-12-2010 18:36)LCB Skrev:  Det forekommer mig at Guideline leverer LPXe-serien som klinger (eller også har de gjort), og med LPXe falder pris og kvalitet bedre i hak end ved nogen anden stangserie jeg kender.

Lars

Hej Lars

Jeg også kigget på den. Jeg må se hvor jeg kan finde den som klinge.

Tak for hjælpen

Jan

08-12-2010 20:53
Kim A.

fjenneslev
Besked: #4
(08-12-2010 20:53)janfensten Skrev:  Hej Lars

Jeg også kigget på den. Jeg må se hvor jeg kan finde den som klinge.

Tak for hjælpen

Jan

mudhole.com der kan du finde alverdens klinger kender en som har købt 3 blanks og de er forholdsvis billige Big Grin

Mvh
Kim a.
08-12-2010 21:00
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(08-12-2010 18:36)LCB Skrev:  Det forekommer mig at Guideline leverer LPXe-serien som klinger (eller også har de gjort)

Hej Lars

Jeg har studeret nettet fra ende til anden. Kan du evt. hjælpe med et link?

Mvh.

Jan

09-12-2010 10:53
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Hej Jan,
det er en lidt besværlig størrelse du søger i klinge.

I Tyskland får du Dan Craft FT 10' klinger - de er forholdsvis hurtige
http://www.saxony-flyfishing.de/kohlefaser-blanks.html

I UK finder du Harrison klinger (skulle være lavet i UK) hos http://www.meadowfishery.com/prods/pc43.html men kun i 10' # 6/7

Og du kan prøve at kontakte Sparton Rods i UK - de har en 10 fods kl. 6 Stratonymph - han er lidt speciel men det skyldes vist mest mange års erfaring :-)
http://www.spartonfly.co.uk/Sparton_Rods..._rods.html

Så har du Rainforest klinger fra PacBay også i UK her
http://www.rodbits.co.uk/tradition_rainf...lanks.html
Men kun i kl. 5 (som måske ikke er nogen dårlig ide til små åer og korte kast med en 6'er line)

Mht. Guideline klinger så er jeg aldrig stødt på dem.

Og hvis du skulle opgive projektet så vil jeg anbefale dig et kig på Hardy Demon i den størrelse - behagelig stang, og ellers har Korsholm en Loomis Eastfork på tilbud.

Et alternativ er at købe en brugt TFO Professional 10' # 6 og strippe den og bygge den igen - det er en billig løsning. Den fås desværre ikke, som jeg ellers troede, som klinge :-(

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2010 af 11:47 PeterMulbjerg.)
09-12-2010 11:20
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(09-12-2010 11:20)PeterMulbjerg Skrev:  Hej Jan,
det er en lidt besværlig størrelse du søger i klinge.

Ja... det har jeg også erfaret. Nå men jeg tror det vigtigste jeg kan lære i denne omgang er, at montere en stang pænt. Grundet mit besvær med at finde en spændende 10´#6ér er jeg faldet over denneher istedet. Måske skal min Xi2 690 på pension. Den har også gjort det godt i snart 5 år

http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/...Rod-Blanks

F907-MHX
Klingevægt 53.2 gr.
IP 170 gr.
AA 70
Butt 384
Tip 4

Altså en lidt stiv sekser.....Tongue Men det skal prøves, så kan jeg også få den med et fint halfwellshåndtag Wink

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2010 af 11:51 Jan Fensten.)
09-12-2010 11:49
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
Det lyder spændende med sådan en helt ukendt klinge - fortæl endelig når du har fisket med den :-) og husk at lægge told og moms og fortoldningsgebyr til - det kan godt løbe lidt op :-)

vh
Peter

Peter

09-12-2010 11:56
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
Så er klingen bestilt og på vej over atlanten.
Nu skal jeg så have bestemt mig for hjulholder. Mit overordnede mål er at montere stangen så let som muligt og lave en lynhurtig stang med en lav svingvægt.

Jeg regner med at montere stangen med et reversed halfwells og en lille bitte FB, med hård presset burl ell. eva i bunden til at tage slag og stød.

Hjulholderen skal kunne tåle det salte (ikke en FUJI komposit Wink ) Der må gerne være indlæg af træ kork eller lign.. Måske kunne Ussing Bech´s hjulholder være en oplagt mulighed? Fåes den i sort ell. titanium/alu? En rigtig saltvandhjulholder kunne også være interessant sålænge den ikke er alt for tung.

Mht. øjer er jeg lidt blank. Jeg ved jeg gerne vil have to relativt store skydeøjer og jeg vil gerne at toppen af stangen bliver meget let monteret, for at undgå en høj svingvægt, men hvilke producenter laver både holdbare og lette øjer?

Mit sidste spørgsmål går på om man kan male klingen? I så fald hvilken maling skal man bruge?

Det var en del spørgsmål. Jeg håber i kan hjælpe med information og interessante links.

Mvh.

Jan

15-12-2010 13:21
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
(15-12-2010 13:21)janfensten Skrev:  Så er klingen bestilt og på vej over atlanten.
Nu skal jeg så have bestemt mig for hjulholder. Mit overordnede mål er at montere stangen så let som muligt og lave en lynhurtig stang med en lav svingvægt.

Jeg regner med at montere stangen med et reversed halfwells og en lille bitte FB, med hård presset burl ell. eva i bunden til at tage slag og stød.

Hjulholderen skal kunne tåle det salte (ikke en FUJI komposit Wink ) Der må gerne være indlæg af træ kork eller lign.. Måske kunne Ussing Bech´s hjulholder være en oplagt mulighed? Fåes den i sort ell. titanium/alu? En rigtig saltvandhjulholder kunne også være interessant sålænge den ikke er alt for tung.

Mht. øjer er jeg lidt blank. Jeg ved jeg gerne vil have to relativt store skydeøjer og jeg vil gerne at toppen af stangen bliver meget let monteret, for at undgå en høj svingvægt, men hvilke producenter laver både holdbare og lette øjer?

Mit sidste spørgsmål går på om man kan male klingen? I så fald hvilken maling skal man bruge?

Det var en del spørgsmål. Jeg håber i kan hjælpe med information og interessante links.

Mvh.

Jan

Hej Jan,
først mht. maling. Hvis du er interesseret i at beholde lav vægt/lav svingvægt så vil det ærligt talt være dumt at tilføre mere vægt ved at male klingen. Det kan lade sig gøre. Om det kan lade sig gøre med godt resultat af en amatør? Aner det ikke.

Mht. hjulholder - let er godt og saltvandsbestandigt og let er endnu bedre. Hjulholderen fra UssingBech (som er en REC hjulholder) er fin og noget nær så let som det kan lade sig gøre. Det er imidlertid anodiseret alu og det kan ridses og dermed korrodere. Fuji er vejen frem men de er grimme. Alternativt er Struble titanuim til omkring 1200 eller sådan noget Dodgy Men for de fleste til UssingBech hjulholderen være fin og pæn er den også.

Mht. montering i øvrigt er det såmænd ikke så svært. To skydeøjer hvis du vil følge trenden - jeg bruger et skydeøje str. 16 og så direkte ned i en str. 3 slangering og så str. 3 hele vejen ud til topøjet (på en 8'er stang) måske kan du gå ned i str. 2 på en 6'er - enten Amtak Titan eller Fuji titanium (som du skulle ha bestilt sammen med klingen) og RECoil slangeøjer og så min kæphest - et foret titanium topøje fra Fuji (det vil dine liner takke dig for).
Læg mærke til at det skal være Fuji titanium alloy og ikke dem med titanium coating. Så er det hele let og saltvandsbestandigt.
Jeg vil ikke anbefale RECoil skydeøjer - de larmer ad helvede til. Og RECoil topøje vil jeg ikke udsætte mine liner for Dodgy
Jeg har en tabel med vægt og størrelse på RECoil øjer - den ligger også på FFFD hjemmesiden under stangbygning. Mener du er med der ?

Edit: kan se det er en 7'er stang - så ville jeg vælge str. 3 REcoil slangeøjer af hensyn til samlinger mellem skydeline og hovede osv...skydeøjerne ville jeg vælge så små som muligt af hensyn til den samlede vægt.

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 15-12-2010 af 13:42 PeterMulbjerg.)
15-12-2010 13:39
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11
Hej Peter
Tak for svarene. Jeg har været et smut forbi FFFD, for at finde den REC øje guide. Kan du hjælpe mig med en sådan. Du kan blot sende en PM.
Jeg vil prøve at lave en serie billeder undervejs i processen.

Mvh.

Jan

15-12-2010 15:00
123

Besked: #12
Jan,

Hvis din stang skal bruges på kysten og du vil have en hjulholder der er let og som kan holde til det salte vand, vil jeg anbefale dig et Struble U15HG. Den vejer 26 gram uden og 28 gram med butt. Det er den samme som sidder på TCX serien. Fås hos Korsholm og Ussingbech til ca. samme pris (250) og den findes i et hav af farver, dog ikke pink tror jeg Wink
15-12-2010 20:38