Hvad er forskellen?.
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Hvad er forskellen?.
Hejsa...

Nu har dette spørgsmål naget mig et stykke tid, for jeg kan ik finde ud af om der er forskel eller det "bare" er smag og behagDodgy. Jeg har ik selv prøvet det endnu.
Hvad er egentlig jeres oplevelse og er forskellen så stor igen, når i har skiftet fra WF til skydehoved-skydeline.
Eller er det noget nabofiskeren har, så skal jeg også have det for det ser smart udHuh.
Når jeg er på kysten ser jeg tit, at nogle af dem som bruge det så og bøvler med det.
Jeg kan godt se fordele i det, det fylder ik nær så meget på spolen som en WF og tages heller ik så nemt af vinden ( grundet tykkelsen ).

K&B
Uwe
16-11-2009 20:36
Adversering
Daniel Heinrichsen

Besked: #2
RE: Hvad er forskellen?.
jeg synes at man kaster lettere længere med et skydehoved set-up. Bruger normalt Monofil i form af en Lawson Grosswater 20 Ibs... Monteret med et specielt løkkesystem...

er lige i øjeblikket ved at teste et skydehovede og jeg har kun et ord at sige: WOOW...
Enten så er mine kaste-skill blevet forbedret med et slag... eller så har bare lige fundet den "helt Rigtige" vægt... 1 gram i forskel Big Grin Big Grin Big Grin
Men hvad fanden... Nu når jeg kan kaste rimelig langt (+25 meter) men fanger stadig ik andet end undermålere :-(

Bruger jeg WF er fordi jeg ønsker en god præstation af fluen/fluerne...

Mvh
Daniel
16-11-2009 21:21
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
I princippet er der ikke nogen forskel overhovedet.. For tager du og klipper klumpen på din WF line ved bagtaperingen har du skydehoved.. Smile Ved en WF er de bare sammen i en lang line, og ved skydehoved kan vi nemmere og hurtigere skifte imellem vægten + synkehastighed osv..

Konklusion:
Ingen forskel, skydehoved er bare en modificeret WF line (bare med nogen andre fordele), men kan nu finde nogen utrolig fede fordele ved begge dele og benytter selv begge slags Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
16-11-2009 21:50
Sølvræven
Gæst

Besked: #4
Hej Uwe,

Det er ikke nemmer at håndtere et skydehoved end en WF'er men det går noget nemmere med at få smidt noget line ud! et par blindkast så er den af sted igen....generelt set kaster man også længere så det er en fordel til kysten.

CM,
16-11-2009 21:56
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #5
Hey Uwe.

Nu har jeg jo ikke megen erfaring med skydehoveder (debuterede her i søndags med et par kast), men jeg syntes det var dejligt, at jeg hurtigt kunne finde punktet hvor hele skydehovedet var ude for øjet.
Det synes jeg er lidt mere tricky på en WF'er. Man kan godt nok få dem med loading zone, der viser hvornår WF-delen er ude for topøjet.

Om det skyldtes at jeg også havde en super lækker stang i hånden, dét ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg synes nu godt nok at jeg fik skudt lidt mere line ud end jeg normalt gør på min egen stang med WF.

Men nu går jeg faktisk og leger lidt med tanken om at afprøve lidt skydehoved på min egen stang - simpelthen for at mærke forskel.

Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål, hvis det er i orden:

Bruger man egentligt bagline i et skydehoved setup?

Altså har man:

skydehoved <-> runningline <-> bagline

eller udgør runninglinen også baglinen?
16-11-2009 23:18
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Ved skydehoved setup har man stadig baglinen på ...

Se hellere på skydehoved system som jeg skrev, en WF line der er klippet og samlet med løkker isteden .. Skydelinen er kun 30m ca alt efter hvilken producent

Hvis du vil prøve på din, så skal du bruge 16 gram for det er klart det den kaster bedst med.. Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
16-11-2009 23:23
Bjarke

Besked: #7
Ahhh at der er ikke er nogen forskel passer jo ikke helt. der findes jo wf liner med lange bagtaperinger hvilket skydehovedet ikke har. Der findes så også wf liner som er lavet som et skydehoved setup
For mig er den helt store forskel at jeg kan bruge monofil skydeline. Jeg synes at alm coated line alt for hurtigt bliver lidt ru i overfladen og så giver for meget modstand i øjerne når man laver blindkastene.

Ulempen ved monofil skydeline er at den ikke har nok modstand til at rette forfanget ud. Det løser du ved at lade den sidste meter eller to ligge i vandet så bremser det kastet og retter forfanget ud, ved korte kast lader du skydelinen køre imellem to fingre.
(Denne besked var sidst ændret: 18-11-2009 af 09:33 Bjarke.)
18-11-2009 09:31
Adversering
Morten H

Besked: #8
Den eneste forskel jeg har oplevet med et skydehoved set-up, er at jeg havde en del problemer med at kaste med synketip foran skydehovedet, men det kan jo godt være at det er min kasteteknik, der mangler lidt rutine med skydehoved/synketip.

Det skal lige nævnes at jeg kaster fint med WF og synketip.

Mvh BBHede

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
18-11-2009 16:13