Wigglekast.
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Wigglekast.
Halløj.
Jeg sad lige og så en video i dag om tørfluefiskeri.
I videoen kaster hovedpersonen opstrøms tørflue og benytter et wiggle kast til dette.
Jeg kan se fordelen ved et wigglekast ved nedstrøms fluefiskeri, men jeg har svært ved at se hvad fordelen skulle være opstrøms?
For mig at se giver det bare uforholdsmæssig slackline under drevet og chance for at fluen streamer qua at linebugter ligger i hurtigere strømmende vand ?

/Allan

http://www.customflies.dk
19-12-2010 19:29
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Wigglekast.
I meget ujævn strøm bruges kastet i forsøget på at give fluen så frit spil som muligt - derfor den løse line. Om det er specielt effektivt handler nok i høj grad af situationen :-)

Venligst Nikolai

19-12-2010 21:26
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
den klassiske situation opstrøms er jo, hvis man står i hurtigt vand på en f.eks. nakke og fisker opstrøms til roligere vand. Hvis man ikke giver noget slack, så streamer fluen med det samme.

http://www.ussingbech.dk
21-12-2010 22:15
123

Besked: #4
(19-12-2010 19:29)A.O. Skrev:  For mig at se giver det bare uforholdsmæssig slackline under drevet og chance for at fluen streamer qua at linebugter ligger i hurtigere strømmende vand ?

Det forholder sig lige modsat. Mange at de steder jeg fisker i DK, er der mange strømskel på tværs af åen. Selv ved kast der er tæt på at være parallelle med strømmens retning, opstår der hurtigt træk i linen. Det afværges tildels med wiggle kast. Samme kast bliver svjh. også kaldet slackline kast og i praksis er det tomato tomato - samme kast to navne, som jeg har forstået det.

Du lader jo ikke løslinen drive ned bag dig, men hiver den ind i takt med at linen driver mod dig selv. Jeg har aldrig oplevet problemer med tilslag pga. løsline. Det er dog klart, at hænger der ti meter line bag dig i en bue, opnår du ikke meget ved et tilslag - til gengæld begynder din flue at streame som var den besat af djævlen Big Grin
22-12-2010 13:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(22-12-2010 19:39)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Det er ikke altid ønskeligt, at tørfluen flyder 100% dead drift nedad strømmen. Jeg oplevede indtil flere gange i sommer i Lappland, at de store stallinger satte pris på min tørre Klinkhammer i sekundet inden drevet var fisket ud, linen svingede rundt og fik fluen til at SKØJTE tværs over strømmen; der hvor linen var strammet op og fik fluen til at bevæge sig, tog fisken fluen! Cool

Jeg begyndte derefter at fiske fluen aktivt således, at der hvor fisken havde taget et insekt i overfladen få sekunder forinden, placerede jeg min tørflue 4-5 m opstrøms, fik mendet så det passede med, at et lille træk i linen gav fluen liv, netop hvor fisken formodedes at ville tage - det virkede ! Smile

Fænomenet virker bedst, når fødetilgangen er rigelig f.eks ifm en klækning. Relativt store tørfluer i str. 10-12 er ligeledes en betingelse, idet mindre insekter ikke kan bevæge sig nok til at skabe ringe i vandet. Mit bedste gæt på succesen med at bevæge tørfluen skyldes sandsynligvis, at den lille bevægelse får fiskens opmærksomhed rettet mod netop den flue, man fisker med - som er en blandt 1000'er af muligheder for fisken for at få stillet sulten..... Confused

En anden "tørflue", jeg har haft succes med at give liv, er Superpuppan fisket druknet (dvs fisket hængende i overfladefilmen...) - man kan bruge nymfegrebet til at skabe lidt bevægelse omkring fluen i drevet nedstrøms.... stallingerne mod nord synes fint om det og var ikke så fisefornemme og selektive som mange tørfluefiskere kan være det.... de tog den livlige Superpuppa rask væk, når den drev hen over standpladsen! Wink

Hej Ole
Ovenstående kunne jeg have skrevet ord for ord Cool - med selv samme fluer!! - også din hypotese om, hvorfor fisken vælger netop din flue. Det er heldigvis ikke alle fisk, der har læst teoribogen om, hvordan deres mad skal opføre sig!! Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-12-2010 00:04
123

Besked: #6
Ole og Brandt,

Jeres erfaringer er ikke forkerte, men ikke desto mindre så er wiggle kastet ikke tiltænkt at fluen skal streame - faktisk det modsatte Wink
23-12-2010 18:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(23-12-2010 18:15)schreiber Skrev:  Ole og Brandt,

Jeres erfaringer er ikke forkerte, men ikke desto mindre så er wiggle kastet ikke tiltænkt at fluen skal streame - faktisk det modsatte Wink

Hej Schreiber

Tro det eller ej - den er jeg også helt med på.Smile Min kommentar var affødt af, at jeg blev 100% ramt af Oles funderinger - "streaking caddis" kan praktiseres med andet end caddis!! Jeg bruger det gerne både på, i og lige under overfladen med diverse af de tørre. - Suk, under overfladen - gad vide, hvornår vi atter kan komme derned????? Engang næste år, måske Dodgy

23-12-2010 21:04
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(23-12-2010 22:04)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jørgen, det er alvorligt det her, og din signatur giver pludselig en helt ny mening, efter det er gået op for mig, at denne vinter sandsynligvis kommer til at ligne den foregående... !!! Sad :

Signaturen stammer fra Norrbotten, hvor vinteren er laaang, mørk og kooold hvert år.

Jeg har det ikke så slemt med en ufrivillig vinterpause - længslen og forventningerne forstærker nydelsen, når tiden er oprundet. Smile Men godt, at pausen ikke er på 7 - 8 måneder som deroppe!

Jeg undskylder også afsporingen.

23-12-2010 22:53