Stjerner:
  • 8 stemmer - 4.63 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CCS målinger
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
CCS målinger
Hej

Jeg har lovet at CCS'e min TCR. Ved samme lejlighed vil jeg måle min VT2 og min Orvis Superfine. Det ville være sjovt, hvis andre ville bidrage med tilsvarende målinger af deres stænger. I den forbindelse vil jeg lige repetere metoden:
Stangen opspændes vandret i god højde (til en 9 fods stang skal der i hvert fald være 1,20 meter under stangen).
Stangringene skal vende opad.
Dernæst hænges en lille plasticpose i topøjet ved hjælp af en papirclips.
Nu belastes stangen ved at der lægges f.eks. mønter i posen indtil stangen er afbøjet svarende til en trediedel længde.
F.eks. skal en 9 fods stang = 2,70 meter => afbøjes 90 cm = 1/3.
Mål afstanden fra gulvet stangspidsen imens stangen hænger vandret - hvis den f.eks. hænger i 1,50 meters højde skal den belastes indtil spidsen er 60 cm over gulvet.
Når stangen er belastet til en trediedel længde måles spidsens vinkel vha. en vinkelmåler. Det er AA værdien.
Nu vejes posen med mønterne.
Dernæst omregnes vægten til vægten af cent. De vejer 2,5g.
Hvis du f.eks. har belastet din stang med 150g - så giver omregningen 60 cent stykker - 150/2,5 = 60.
Nu kan du finde ERN værdien i TABLE B på dette link, hvor resten af metoden også er grundigt beskrevet:

http://www.common-cents.info/part1.pdf

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
17-11-2009 15:07
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Kommentarer til CCS målinger
Jeg syntes det kunne være interessant at få målt CCS på flere af mine stænger. Jeg gør et forsøg så snart jeg får tid

Det kan være det står i den linkede dokument, men er der en som kort kan forklare hvad man bruger ERN tallet til?

Mvh

Nikolai
(Denne besked var sidst ændret: 17-11-2009 af 16:13 Nikolai Kaad.)
17-11-2009 16:06
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
RE: CCS målinger
Hej Martin

Alle tiders!!

Lige et par ting. Mål længden på jeres stænger og find udfra det 1/3. Det er de færreste stænger som rent faktisk er 9 fod selvom det står på dem Angel Dernæst er det en god idé at udføre målingen mere end en gang, for at sikre sig at ens måling er så konstant som muligt.
Forskelle i hvor nøjagtig man er med at sikre sig at bundelen er vandret kan give store udsving, og man skal huske at finde det punkt hvor spidsen ville være hvis den ikke bøjede under egen vægt og måle derfra de 1/3 ned og ikke fra hvor spidsen på stangen er.

En hurtgere omregning fra vægt i gram til ERN:
[Billede: ccs1.jpg]

[Billede: ccs2t.jpg]

Mvh
Lasse, som nok skal flytte et par af sine målinger herind også Wink

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
17-11-2009 16:15
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Nikolai

ERN står for Effective Rod Number, og er hvad Bill Hanneman mener at en give stang skal have af line klasse. Han står ret alene med denne antagelse, og de fleste regner det bare for et tal der siger noget om stangens stivhed. Magnus Angus som anmelder grej i det engelske magasin "Flyfishing & Flytying" benytter udelukkende IP (Intristic Power) som bare er gramværdien man alligevel finder før man regenr ERN ud. Personligt er jeg også tilhænger af IP fremfor ERN, men det kan næppe komme som en overraskelse Big Grin

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 17-11-2009 af 23:49 L.K..)
17-11-2009 16:55
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Lige et par stykker:

Sage TCR 690-4

IP : 160 gram/ ERN :8,1 AA : 72

Sage TCR 590-4

IP : 146 gram/ ERN : 7,4 AA : 73

Sage TCX 590-4

IP : 146 gram/ ERN : 7,4 AA : 73

Sage TCX 590-4

IP : 140 gram/ ERN : 7,1 AA : 74

Sage TCR 890-4

IP : 206,5 gram/ ERN : 10,00 AA : 68

Så er der da lidt til en start, flere følger...

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 17-11-2009 af 23:21 L.K..)
17-11-2009 23:19
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
Hej igen Lasse

OK. Er der nogen lister eller ligende, som placerer ERN/IP i forhold til typiske AFTM klasser. Altså kan man sige at stænger mellem ERN 7,1 - 8,5 er en #8 (blot eksempel)?

Mvh

Nikolai
17-11-2009 23:31
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Nikolai

Bill Hanneman gik udfra at en ERN 7,5 stang skulle have en AFFTA 7 line for at virke korrekt, med det udsving at fra 7,0-7,9 ville det passe med 7'er linen.

Så :
1 = 1,0-1,9
2 = 2,0-2,9
3 = 3,0-3,9
4 = 4,0-4,9
5 = 5,0-5,9
6 = 6,0-6,9
7 = 7,0-7,9
8 = 8,0-8,9
9 = 9,0-9,9
10 = 10,0-10,9
Etc.

I praksis holder det ikke vand, men det er en anden debat....

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 17-11-2009 af 23:49 L.K..)
17-11-2009 23:37
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
Nå Lasse

Der var du hurtigere og mere præcis end jeg Smile

Citér:Hej igen Lasse

OK. Er der nogen lister eller ligende, som placerer ERN/IP i forhold til typiske AFTM klasser. Altså kan man sige at stænger mellem ERN 7,1 - 8,5 er en #8 (blot eksempel)?
Mvh

Nikolai

Citér:ERN står for Effective Rod Number, og er hvad Bill Hanneman mener at en give stang skal have af line klasse. Han står ret alene med denne antagelse, og de fleste regner det bare for et tal der siger noget om stangens stivhed. Magnus Angus som anmelder grej i det engelske magasin "Flyfishing & Flytying" benytter udelukkende IP (Intristic Power) som bare er gramværdien man alligevel finder før man regenr ERN ud.

Hej nikolai

Du kan finde mere information her.

http://www.common-cents.info/

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 17-11-2009 af 23:44 Jan Fensten.)
17-11-2009 23:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
RE: CCS målinger
Hej

Så har jeg målt min TCR. Det giver følgende resultat:
For at opnå en bøjning på 1/3 stanglængde = 2,74 meter/3 = 91,3 cm belastes stangen med 9 stk. 20 kr. og 8 stk. 10 kr, svarende til en vægt på 139,7g. Oprundes 0,3g aht. clips og pose giver det følgende værdier:

Sage TCR 691, 9' #6, fabriksbyg:
IP = 140g
ERN = 7,1
AA = 75

Hvorved stangen på nær en anelse stejlere vinkel (er kontrol målt flere gange) har nøjagtig de samme CCS værdier som Lasses TCX #5HuhWink

Var det det I ville vide?Big Grin

De tilsvarende tal for min VT2 er:
Sage VT2 690, 9' #6, fabriksbyg:
IP = 129,6g
ERN = 6,6
AA = 71

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
18-11-2009 11:42
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
(17-11-2009 23:37)karlsson Skrev:  I praksis holder det ikke vand, men det er en anden debat....

Den udtalelse er jeg glad for Big Grin

Denne, for mig, nye (fluegrejs-)verden med ERN, IP og CCS får mig til at tænke på et afsnit af Top Gear Dodgy, hvor de testede den nye Alfa Romeo 159. Den nye Alfa model var blevet produceret efter at en tidligere BMW direktør var blevet direktør hos Alfa, hvilket medførte at Top Gear ikke længere kunne falde tilbage til følelsesladede ord omkring Alfa´en, når den skulle anmeldes. Nu var der jo pludselig kommer styr på det elektroniske system, rusten, knapperne i kabinen mv. Den var med andre ord belevt til en effektiv tysker - og lovprisende ord omkring "feeling" var ikke længere nødvendige, når Alfa´en skulle roses. Det var de en smule triste over - denne mangel på følelseselementet.

Lidt på samme måde var jeg lige ved at tro, at fluefiskeriet og kastet var blevet med alle disse decimal-målinger, som med utrolig nøjagtighed og uden tøven skiller stængerne fra hinanden. Huh

Lige indtil Lasse skrev ovenfor stående citat. Så blev jeg rolig igen og tænkte, at der trods alt (åbenbart?) fortsat er plads til feeling i forbindelse med fluekast/fiskeri Wink

Mvh

Nikolai (som måske alligevel prøver at CCS´e sine egne stænger - bare fordi jeg ikke kan lade være) Smile
18-11-2009 11:55
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
Hej Nikolai

Jeg synes ikke, at de konkrete målinger fjerner det mere personlige og følelsesladede omkring valg af fluestængerSmile
Da jeg købte den undersøgte jeg, at jeg kunne lide at kaste de 14-15 gram ved godt 10 meters længde som er mit foretrukne setup til kysten. Jeg prøvede den ligeledes med en langklumpet WF i samme klasse som stangen. Begge liner passede i mine hænder perfekt til stangen. Jeg har siden brugt den meget i overensstemmelse med ovenstående, og jeg er meget glad for den.
Jeg har nu målt den, og det viser sig, at dens tapering svarer til lettere stænger af samme type - men den er stadig til den hurtig/stive side af en 6'er at være (ERN 7,1 og AA 75), hvilket den sammenlignende måling af min VT2 (ERN 6,6 og AA 71) i nøjagtig samme opstilling da også viser!
Jeg synes, at det er sjov at kende de specifikke data for mine stænger - men det vil da aldrig påvirke min oplevelse af at fiske med demSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
18-11-2009 12:16
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
Citér:Jeg synes, at det er sjov at kende de specifikke data for mine stænger - men det vil da aldrig påvirke min oplevelse af at fiske med demSmile

venligst
Martin

Hej Martin

Jeg er på helt samme side Angel, CCS data er et for mig et suplement til egne erfaringer.

Og "sandheden" om en given stang skal vel findes et sted midt i mellem stangdata og egne erfaringer.

Venligst

Jan, som går og tripper, mens han venter på at pakkeposten bringer en næsten ny TCR #8 Smile

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
18-11-2009 13:04