Rygning og fangster?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Rygning og fangster?
Godt nytår!

Det er jo tid til at revurdere det seneste års resultater og praksis.

Jeg holdt for flere år siden op med at ryge, men nyder fortsat en smøg eller tre når jeg er på fisketur - det er blevet en (dårlig) vane, som jeg rent faktisk sætter pris påBlush

Jeg har dog et par gange indenfor de sidste to år hørt flere folk sige, at rygningen nødvendigvis må have negativ indflydelse på mine fangster, da fluerne kommer til at lugte af tobak, når jeg binder dem på forfanget.

Er der nogen herinde, som har erfaringer med dette og som måske kanbe- eller afkræfte denne teori?

Det ville i så fald give mig endnu et godt argument for også at kvitte fiskesmøgerne - selvom det bliver hårdt Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
02-01-2011 11:22
Adversering
slidte

Besked: #2
RE: Rygning og fangster?
3. citat fra kolding sportsfiskerforening: Ved agnfiskeri – husk ørreder har en god lugtesans – undgå tobaksfingre eller andet ildelugtende som smitter af på agnet.
02-01-2011 12:28
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #3
Jeg ryger og fanger fisk, hvad med vores store fiske-guru Jens Ploug Hansen, han havde altid en pibe i mundenTongue
02-01-2011 13:10
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(02-01-2011 13:10)Jeppe Madsen Skrev:  Jeg ryger og fanger fisk, hvad med vores store fiske-guru Jens Ploug Hansen, han havde altid en pibe i mundenTongue

Ja, den kære Jens kunne slet ikke fiske uden sin majskoger Big Grin - og der skulle naturligvis spyttes på ormen, som de garvede jyske åfiskere altid gjorde!

Selv røg jeg mindst 25 smøger om dagen indtil pinsen 2003, hvor jeg stoppede. De sidste år med tobak var min fluebinderhule også mit rygerum, så fjerene var brune af tjære. Det får naturligvis stadigvæk skylden, når fangsten undtagelsesvis ikke snupper andre end mine fluer!!

Helt ærligt tror jeg ikke, at det betyder ret meget - om overhovedet noget!

Men Nikolai - du burde helt lade være. Jeg har ikke rørt en smøg siden jeg stoppede - og dét er fedt Smile Jeg savner det ikke ét sekund! Angel Angel Angel

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 02-01-2011 af 23:05 Brandt.)
02-01-2011 21:01
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
Halløj.
Jeg har fisket meget efter karper, og her har vi en fisk der i høj grad finder sin føde ved hjælp af lugtesansen.
Her er høj næringsværdi og agnlugt vigtige i forbindelse med fremstilling af boilies (dejkugler med smag)
Disse har jeg altid sat på med mine tobaksfingre, og ofte fik jeg en smule rensebenzin på fingrerne når jeg skulle afbryde min gamle multifuelburner.
Jeg har ikke observeret at jeg fangede mindre eller at karperne ikke ville tage agnen af den grund, også når jeg fiskede med andre der ikke røg.
Min egen lommeteori siger mig at Ørred og laksefisk slet ikke i samme omfang bruger lugtesansen så udpræget som karpen, og med det i mente, må svaret på dit spørgsmål blive: Jeg tror ikke det betyder en dyt.

Samtidig har jeg i 2010 røget en del af disse Cafe Creme, og petterøes no. 3 når jeg har været på fisketur og jeg synes da jeg har fået min portion fisk i 2010.

/Allan

http://www.customflies.dk
02-01-2011 21:24
Sølvræven
Gæst

Besked: #6
Tror ikke man skal lægge så meget i det.

Her bruger man feks. WD40 som lokkemiddelSmile

Venligst
02-01-2011 21:44
Rasmus Bech

Randers
Besked: #7
Fedt link Claus!

Ryger diverse ting når jeg ude at fiske, og det er overhovedet ikke noget som kan ses på fangstjournalen.

Så bare gi den gas med røgen TongueBig Grin

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
02-01-2011 21:57
Adversering
kenneth n

kbh
Besked: #8
jeg ryger nu kun smøger
men jeg tror skam heller ikke det med røg har det store at sige mht fangster , ihvertfald heller ikke noget jeg kan se på min fangstjournal !!
09-01-2011 19:05