Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5-weight Rod review
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
5-weight Rod review
Nye stænger har været i testbænken hos Yellowstone Angler.

http://www.yellowstoneangler.com/FlyRodR...orkBVK.asp

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
04-01-2011 10:06
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: 5-weight Rod review
Umiddelbart masser af spændende læsning (det er fedt at der er nogen som gider lave disse tests - også selvom de lever af at sælge stænger!)

Jeg har kun lige haft tid til at skimme testen med særligt fokus på de stænger jeg selv er lun på, og det er da især spændende læsning for de, som tidligere har elsket SAGE XP og nu overvejer en VXP som en kommende kyststang? Smile Den er tilsyneladende mere topstiv end Z-axis og vil sikkert være en fornøjelse med skydehoveder på kysten!?

"I think the new VXP is still too stiff but at least it is a bit lighter with Sage using newer, higher modulus graphite. Unfortunately it still has the same moderate action as the old rod8 Læs: XP), with a much stiffer tip than the Z-Axis."

Jeg glæder mig til at prøve den i 790 Smile

...og så er jeg endnu en gang blevet lun på en Z-axis som øredfemmeren i samlingen - bare en skam jeg ikke skal købe nogen enhåndsstænger i 2011Angel

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
04-01-2011 11:12
Leif Chr.

Besked: #3
Hmm de piller da vist lidt af glansen af den grønne Tcx i denne test Confused

Mvh Leif
04-01-2011 12:31
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Ja jeg har dømt dem som dybt utroværdige efter min yndlingsstang er røget ned på næstsidste pladsen Tongue

Det giver lidt at tænke over ja .. Den z-akse femmer må prøves!
04-01-2011 12:41
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(04-01-2011 12:41)Jakob Hansen Skrev:  Ja jeg har dømt dem som dybt utroværdige efter min yndlingsstang er røget ned på næstsidste pladsen Tongue

Det samme her Big Grin

Selvom jeg er meget glad for min 486 akse med din "gamle" og Rio Gold #4 og en 14 meter klump, mangler 590éren efter min bedste overbevisning altså "løg" til at håndtere #5 MED´s 21 meter klump.

Er det ikke altid et kompromis, vedr. stangvalg?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 04-01-2011 af 14:37 Jan Fensten.)
04-01-2011 12:59
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Jo og de skriver jo netop at stængerne bliver bedømt ud fra et allround synspunkt.

Det er godt du har glæde af linen Smile
04-01-2011 13:46
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(04-01-2011 12:31)Leif Christensen Skrev:  Hmm de piller da vist lidt af glansen af den grønne Tcx i denne test Confused

Mvh Leif

Både ja og nej. Det er jo ikke kystfiskeri, som er deres gebet i Yellowstone - med max lange kast i en frisk kuling. Og det er jo netop dette fiskeri, der dyrkes af de fleste kryptonit-ejere i bodegaen. Så ved jeg godt, at der findes ignoranter i vores rækker, der benytter de grønne stænger til ferskvandsørredfangst på tørflue, men her er jeg fuldt enig med amerikanerne - og fortsætter med at nyde min streamdancefemmerHeart, der nu - 8 år efter lanceringen - stadigvæk er med i førerfeltet!! Iøvrigt foran den nye top-Loomis Huh

Nej - den grønne skal have noget til føden før den folder sig ud.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 04-01-2011 af 16:35 Brandt.)
04-01-2011 14:55
Adversering
Jim Nielsen

Rudkøbing
Besked: #8
Synes det er en ganske fin test egentlig...som Brandt så rigtigt skriver så er Yellowstone jo ikke ligefrem et sted man kystfisker i en halv pelikan som vi danskere ofte gør, derfor vil deres preferencer naturligvis være anderledes, at man så kan tydeligt kan ane at skribenten bestemt ikke er til hurtige stive stænger er så noget andet.
Jeg har ihvertfald fået bekræftet endnu en gang at mit næste køb nok bliver en TFO BVK, om den er testvinder eller ej rager mig ikke det fjerneste, men det der bliver skrevet om at kaste med de forskellige stænger er da absolut brugbart efter min mening, groft sagt...dem skribenten synes mindst om er dem vi vil nyde på kysten Big Grin
04-01-2011 15:14
123

Besked: #9
(04-01-2011 15:14)Jim Nielsen Skrev:  Jeg har ihvertfald fået bekræftet endnu en gang at mit næste køb nok bliver en TFO BVK, om den er testvinder eller ej rager mig ikke det fjerneste,

Har du set stængerne i med fingrene? :/ Jeg stod med en 5'er og en 7'er hos Korsholm forleden og ringere finish skal man lede længe efter. Ikke nok lak på beviklingerne og skydeøjet gabte med 1-2 mm Sad Det har sikkert ingen praktisk betydning, men det gør dem ikke ligefrem kønnere. Til gengæld er deres hjulholdere helt ufattelig fede - selvom det er med carbon indlæg (hint hinit Ole Børn Hansen;D) Ja, og så er de utrolig lette. Ved dog ikke hvordan de kaster da mit temperament ikke er til frost og fluekast på samme tid Tongue
04-01-2011 16:46
123

Besked: #10
(04-01-2011 10:06)janfensten Skrev:  Nye stænger har været i testbænken hos Yellowstone Angler.

http://www.yellowstoneangler.com/FlyRodR...orkBVK.asp

Venligst

Jan

Spændende læsning. Nu er alle subjektive tests jo smag og behag, men den Winston Passport ser meget spændende ud.
04-01-2011 16:47
Jim Nielsen

Rudkøbing
Besked: #11
Hej Thomas, nej jeg har ikke "set" dem med fingrene endnu, min ide om at det nok er min næste stang er udfra folks udmeldinger om kaste-egenskaberne, dårlig finish kan jeg nu nok se gennem fingrene med hvis stangen kaster godt nok...det kan jo altid udbedres...og til den ret lave pris kunne jeg da nok finde på at ofre lidt på det hvis jeg falder for stangen når jeg får prøvet den Big Grin

PS. Jeg er også meget spændt på at se flere tests af de nye Hardy stænger med sintrix klinger
(Denne besked var sidst ændret: 04-01-2011 af 17:16 Jim Nielsen.)
04-01-2011 17:13
Leif Chr.

Besked: #12
Nu har ingen endnu nævnt vinderen, Hardy Zenith.
Den kunne jeg godt tænke mig at prøve ligesom jeg gerne vil prøve Guideline Reaction også i 10` #7 og 8. Måske der skal til at spares lidt sammen til lidt mere nydt Angel Båre synd at det er blevet så moderne med etbenede øjer Confused

Mvh Leif
04-01-2011 17:14