Blind test af fluestænger
Peder Lisberg

Besked: #1
Blind test af fluestænger
Jeg har i diverse forumer føljt med i diskusioner om stænger og liner.

Det intressante er at jeg endu ikke har læst om blindtest af stænger eller liner.

Altså hvor testeren ikke ved hvad det er for produkt denne tester, og på den måde ikke bliver påvirket.

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
17-11-2009 16:09
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Blind test af fluestænger
Det har jeg også tænkt på. "Alt om flugfiske" havde engang en blindtest af ørredstænger (#5) så vidt jeg husker. Her havde man skjult stangens oplysninger med tape. Problemet med denne metode er, at flere og flere mærker skiller sig ud med særligt designede hjulholdere, så den metode syntes jeg ikke kvalificerer til en ægte blindtest.

Måske kunne man teste stængerne i en mørk hal eller med bind for øjnene? Ved ikke om det holder? men er ret sikker på at vi bliver temmelig påvirket af skriften på stangen Wink

Lidt ligesom med vin. Der er ikke mange som ville sætte en god vin på bordet i en karaffel - den skal da serveres i flasken, så man kan se etiketten Smile

Mvh

Nikolai
17-11-2009 16:18
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Peter

Ganske simpelt er det ret besværligt at udføre en sådan test. Der er blevet udført et par stykker rundt omkring, blandt andet i Australien for et par år siden, skal se om jeg kan grave den op fra nettets dyb.

Hvis det drejer sig om stænger, så kan de fleste gode kastere sagtens se hvad det er for en stang alene udfra udseendet på den, selvom firmanavn og så videre er tapet over. Og at fremskaffe stænge der ikke er lakerede fra de forskellige fabrikanter er rigtig rigtig rigtig svært. Som regel eksistere sådane rå klinger kun som prototyper, og de fleste fabrikanter er ikke meget for at udlevere et ikke færdigt produkt til test.

Hvis det drejer sig om liner er det lidt nemere, men idag med alle de specialtaperinger og forskelligt farvede liner er det også lidt svært at lave en sammelignelig test. Og da det er de færreste testere som tør give målbare resultater i sådanne tests er de sjældent ret meget værd objektivt set.

Mvh
Lasse, der gerne ser flere tests, og helst tests der er andet end en opremsning af salgsgassen Wink

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
17-11-2009 16:30
Henrik D. Christensen

Besked: #4
-Dette kunne være fedt hvis stangproducenterne havde balls til exs i regi af efftexx (eller hva' det nu hedder) at indføre en "disciplin" - AT producere lad os sige 100 stænger i eks 9 fod 4 dele #5 og #8 hvor kravene var samme lakering (hvid eller mat klinge) - ens (fuji) hjul holder - ens håndtag (kork) og ens øjer..... - og derefter lade dem flyve til kvalificerde testere - som i mine øjne burde være i regi af FFF da de på papiret skal være uafhængige (så vidt jeg husker at have læst mig frem til...)
-til gengæld for min skyld helst med samme line ;-)

-SUK - hvor kunne det være befriende at slippe for det Lasse kalder salgsgas - også kendt som øregas.....

Mvh
16-12-2009 22:51
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Henrik

Spændende idé, men tvivler desværre på at der er nogen fabrikant der vil være med til det, for meget at tabe og for lidt at vinde, og for meget arbejde for noget som i bedste fald vil være interessant for under 1 promille af markedet Blush

Salgsgasse/øregassen slipper vi næppe for, der er jo ingen der ville bruge det hvis ikke det hjalp vel Wink

"Simms, used by 9 out of 10 guides........" Angel

Mvh
Lasse

16-12-2009 22:59
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Og så var der lige den der Australske blindtest jeg skrev om Blush

Rod rage 6 weights tested

Mvh
Lasse

16-12-2009 23:09
Henrik D. Christensen

Besked: #7
Hej Lasse,
"Sådan er kapitalismen, det de....." - men ærgeligt alligevel at du desværre nok har ret... -Nok mest fordi at den ene promille du omtaler nok har en rimelig ide om hvad de selv søger - og derfor nok ikke er blandt dem der liiiige prøver en 10 stænger om året....

Spændende test du linker til :-)

Mvh
17-12-2009 21:12
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Henrik

Den der promille prøver nok en del mere end 10 stænger om året, og qua det ved de rimeligt godt hvad det er de søger Angel

Ja, David havde en fin fin idé, og lur mig om ikke testen ville ende ret meget med det samme resultat hvis den blev lavet på vores side af kloden Wink

Mvh
Lasse

17-12-2009 21:44
Henrik D. Christensen

Besked: #9
Sorry, my bad, det jeg mente var KØBER nok ikke liige 10 forskellige pinde om året... :-) -og er dermed ikke så interessante for stangproducenterne -promillen skal nok skal få PRØVET de pinde de vil...

-det er jo spændende om testen ville falde ens ud :-) Downunder er # 6 nok lig med ferskvand - i lille DK nok meget lig med saltvand (Ok, brakvand ;-) ) -så det kunne være rigtigt interessant at se :-)

Smider lige et udokumenteret bud; der vil på vores breddegrader være samme top 5-6 stykker, men en anden nr 1.......

Mvh
17-12-2009 22:11
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hehe, tror faktisk jeg holder på at resultatet ville blive meget det samme, upåagtet at vi skulle fiske mere på kysten end de gør down under. Husk på at det er en meget bred test, og selvom en lille hård kerne af internettets kastehajer måske ville hælde til noget andet, så kan verden sagtens se anderledes ud, når der kastes uden blingbling over korken Rolleyes

Har et virkelig blindt sæt liggende der skal tilbage til England på et tidspunkt. 3 umærkede stænger og 6 umærkede liner i forskellige vægte fra samme producent Angel

Mvh
Lasse

17-12-2009 22:51
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
Spændende testresultat - SLT i #6. Den havde jeg ikke lige set komme. Måske kan sådan en gammel Loop/Greyline entusiast finde glæde ved den lidt dybere/langsommere SLT????

...Z-Axis står nu alligevel højest på listen pt Smile

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
17-12-2009 23:59
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Nope, ingen englændere iblandt de 3 Smile Og så siger jeg ikke mere i det tilfælde at jeg for fundet flere forsøgskaniner herhjemme Wink

Mvh
Lasse

18-12-2009 00:00