Nyt begynder stik
Thorsen

Århus C
Besked: #1
Nyt begynder stik
Hej fluebinde brugere af vandet

Jeg står i den lykkelige situation, at jeg har overbevidst mig selv om, at jeg vil til at binde mine egne fluer. Jeg har meget begrænset erfaring med at binde. Har vel bundet 30 fluer for 10 år siden uden den fjerneste anelse om hvad det lige var jeg havde gang iConfused. Det stik, værktøj og materialer jeg havde er desværre blevet arkiveret under en flytningSad

Jeg vil som udgangspunkt bruge det til kystfluer og er der mulighed for at montere til rørflue er det kun en ekstra bonus. Mit budget ligger i omegnen af 500-600 kr og det skal gerne være et stik med base. Jeg har kun kigget lidt på nettet. I Fiskevands arkiv omtales der blandt andet Danica inovation og Flymate. Jeg har også kigget lidt på de forskellige Regal kopier der findes rundt omkring, men jeg synes at det er svært at vide hvad der er lort og hvad der er lagkage her. Hvorvidt stikket skal have rotation er jeg også i tvivl om. Jeg håber at modtage nogle gode input til min måske nye afhængighedAngelSmileBig Grin

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 22-01-2011 af 21:35 Thorsen.)
22-01-2011 21:26
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Nyt begynder stik
Danica.

Citat:

Vel nok det mest driftsikre fluestik, som nogensinde er produceret på dansk grund. Kæberne er fremstillet i den bedste stålkvalitet som sikrer, at fluen sidder i et sikkert greb. To kuglelejer sikrer, at rotationen kører jævnt og godt. Kæberne kan skubbes frem og tilbage for at centrere krogen. Trådholderarm og materialeklips medfølger.

Så der ikke sagt for meget.

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.h...8f4bd074e2

Men kig dig lidt omkring ang priser - det er udsalgstider så den kan nok findes billigere end her.

Regal kopierne vil jeg holde mig fra - har kendskab til en del der er gået i stykker i åben/lukke funktionen.
22-01-2011 21:42
Morten E.

Klarup
Besked: #3
Jeg bruger et Regal kopi købt ved Korsholm for et par år siden. Den fungerer perfekt og kostede så vidt jeg husker 250 kr.

Jeg er ikke i tvivl om at det holder i mange år endnu :-)

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
22-01-2011 21:54
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
(22-01-2011 21:42)Sølvræven Skrev:  Danica.

Citat:

Vel nok det mest driftsikre fluestik, som nogensinde er produceret på dansk grund. Kæberne er fremstillet i den bedste stålkvalitet som sikrer, at fluen sidder i et sikkert greb. To kuglelejer sikrer, at rotationen kører jævnt og godt. Kæberne kan skubbes frem og tilbage for at centrere krogen. Trådholderarm og materialeklips medfølger.

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.h...8f4bd074e2

Men kig dig lidt omkring ang priser - det er udsalgstider så den kan nok findes billigere end her.

Regal kopierne vil jeg holde mig fra - har kendskab til en del der er gået i stykker i åben/lukke funktionen.

Halløj.
Jeg er ikke helt enig, danica stikket er udemærket men jeg synes ikke at kæberne er specielt gode i forhold til hype og pris.
Jeg har oplevet flere hvor stålet enten er hærdet for lidt, (kæber bøjer) eller for meget, (kæber sprænger) Nogle af dem der gik i stykker kan godt have været (Man-Machine-Interface) men andre var helt klart fejl i hærdningen.

Personligt købte jeg et Renzetti traveler i USA og fik det tilsendt til 900kr.
Det synes jeg er et Super godt allround stik der kan tage lidt af hvert, min eneste anke er baseplate på traveleren ikke er den største (men så kunne jeg jo lade være med at købe traveler modellen)

Hvis du har muligheden for det så giv gerne lige de 3-500kr mere, det vil du blive rigtig glad for i længden.

Derudover synes jeg at du skal holde dig til det der hedder true rotary, det vil sige at når du drejer fluen i stikket, drejer den om sin egen akse (krogskaftet) og du får her mulighed får at arbejde på alle sider af fluen i samme højde.
Andre ting som jeg synes er godt er at baseplate er stor og tung, at der er quick lock cam, mulighed for addons i form af lys, bobbinholder, og deslige.

/Allan

http://www.customflies.dk
22-01-2011 22:02
Janus H.

Djursland
Besked: #5
Jeg bruger den samme regal kopi som Morten. Eneste minus er at det ikke kan dreje, men det kan jeg leve med til prisen Smile
22-01-2011 22:02
123

Besked: #6
(22-01-2011 21:42)Sølvræven Skrev:  Danica.

Citat:

Jeg kender flere der har slidt dem op i løbet af kort tid, så dem ville jeg holde mig fra. De virker heller ikke lækre at have i hånden imho.

Find et f.eks. brugt Renzetti Traveller og du vil have et godt stik resten af livet.
22-01-2011 23:13
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
Utroligt så divergerende opfattelser af samme tingBig Grin
22-01-2011 23:35
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #8
@Allan og Thomas

Jeg kan godt se meningen med at købe god kvalitet og det får jeg sikkert også, hvis jeg køber Renzetti stikket, men det er bare langt over mit budget. Jeg kan pt. ikke finde et brugt stik til salg i den klasse og det er vel også tæt på at være det dårligste tidspunkt at købe et brugt stik på her om vinterenSad. Sådan et nyt renzetti stik koster 1899kr i DK. de steder jeg har fundet det og det vil jeg ikke betale.

Jeg tror at det bliver en regal kopi eller flymate stikket. Flymate stikket virker enkelt, det er med base og rotation.

Tak for input, jeg hører gerne fra flere af jer med evt. råd eller links. anbefalinger af andre stik hilses også velkommen.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
23-01-2011 00:00
Thorsen

Århus C
Besked: #9
(22-01-2011 23:35)Sølvræven Skrev:  Utroligt så divergerende opfattelser af samme tingBig Grin

Ja ræv. Det var sgu også noget lettere for mig, hvis alle bare pegede på det sammeBig Grin

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
23-01-2011 00:02
mads århus

Århus
Besked: #10
Nu har jeg i over 10 år prøvet og slide min Flymate stik ihjel så jeg kunne retfærdiggøre et køb af et lidt fiksere stik, men den gamle traver nægter sku at give op.
Jeg binder alt fra str 12 dobbelt kroge til str 4/0 gedde kroge og rør flue nåle gaber den også fint over.
Man får ikke meget street respeckt med det stik men jeg kan næste garentere dig et stik der holder minimum 10 år.
Så +8 for funktionalitet, holdbarhed og -2 for udseendeWink

Vh Mads
23-01-2011 00:07
Thorsen

Århus C
Besked: #11
(23-01-2011 00:07)mads århus Skrev:  Nu har jeg i over 10 år prøvet og slide min Flymate stik ihjel så jeg kunne retfærdiggøre et køb af et lidt fiksere stik, men den gamle traver nægter sku at give op.
Jeg binder alt fra str 12 dobbelt kroge til str 4/0 gedde kroge og rør flue nåle gaber den også fint over.
Man får ikke meget street respeckt med det stik men jeg kan næste garentere dig et stik der holder minimum 10 år.
Så +8 for funktionalitet, holdbarhed og -2 for udseendeWink

Vh Mads

Er det denne udgave du har og hvordan fungerer i så fald ball systemet.

http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/..._Mate_Ball

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
23-01-2011 00:11
mads århus

Århus
Besked: #12
Nej det er godt nok den anden model jeg har, så kan ikke svare dig på hvordan det der ball head fungere men jeg har i hvert fald aldrig savnet det, men tag ned og kig på dem hvis han har dem begge.

Vh Mads
23-01-2011 00:21