Skydehoveder af Dt line spørgsmål
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Skydehoveder af Dt line spørgsmål
Jeg har lavet mig et skydehovede af en artisan synkeline dt 10, jeg har klippet det så jeg bruger spidsen som spids, ved ikke om det giver mening? Men det er blevet 8 meter og 11,7gr. Efter at have prøvet det ved vandet må jeg erkende at det er lidt for let til en klasse 5 stang, ihvertfald til det jeg skal bruge det til.

Spørgsmålet lyder så, kan jeg lave den anden del af dt linen omvendt? så jeg fisker den tykke del udaf? det burde kunne gøre at jeg kan lave hovedet lidt tungere på samme, eller kortere længde?

Bliver det underligt at kaste med på den måde? Det skal buges i åen Smile
22-01-2011 22:10
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #2
RE: Skydehoveder af Dt line spørgsmål
(22-01-2011 22:21)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Janus,

det går fint at vende den, men du burde have trimmet den lange spids/front af på Artisanen, inden du havde klippet i bagenden. Angel

Jeg klipper spidsen i mine Artisan-liner, så fronttaperinegen er mellem 80 og 120 cm afhængig af brug. I åen til synkeline fiskeri kan du nøjes med en kort fronttapering til at vippe store og evt belastede fluer over...

Mht vende linen, så man fisker med den tykke ende fremad, er egentligt pricippet i enhver "bullet"-line... og den nok så berømte SA Expert Distance, der anvendes ved de fleste kastekonkurrencer (der er dog fronttapering på ED'en såvel som på bulletlinerne...)

Jeg bruger selv et Guideline PT flydende skydehoved på 9,75m/11 gram på min #4-stang i fjorden som - når det blæser - bliver vendt rundt og monteret med en polyleader som frontapering... man kan bryde temmeligt meget vind og kaste noget længere end de fleste forestiller sig - selv med så let et setup.... Cool

Det er jo så det gode ved en dt line, man har 2 forsøg til at få det rigtgt Rolleyes

Ser lige om jeg har forstået det rigtigt:

Jeg skal bruge midterdelen og så lige en meter ca efter den begynder at blive tynd? Smile Eller som jeg var inde på, vende den om og så have en polyleader på? Jeg ved sgu ikke helt hvad der vil fungere bedst... den sidste løsning er vel den mest alsidige, da jeg i forvejen har diverse polyleaders? Smile
(Denne besked var sidst ændret: 22-01-2011 af 22:30 Janus H..)
22-01-2011 22:30
Janus H.

Djursland
Besked: #3
RE: Skydehoveder af Dt line spørgsmål
Ok det bliver den første model så, jeg havde ikke lige tænkt over at det jo ikke er sikkert polyleaderen synker mere end linen.

Tak for hjælpen Smile
22-01-2011 23:55