sult eller mæt?
Kim A.

fjenneslev
Besked: #1
sult eller mæt?
jeg har sidder og overvejet en "overlevelsestur" på de danske kyster...
havde en lignende tur sidste år på 5 dage... som bidrog med min første ørred
men 1 ørred på 5 dage er ikke meget at spise... så havde lidt dåse mam mam i tasken
men er der nogen af jer som har prøvet lignene på dansk jord ?
jeg ved godt mange har prøvet noget lignende i norge sverige og andre steder Big Grin

kom med små fortællinger om egne ture bare for at få lidt inspiration om steder etc

min tur her foregik på reersø da der er en god telt plads der Big Grin

Mvh
Kim a.
26-01-2011 09:51
Adversering
Frederik

København N
Besked: #2
RE: sult eller mæt?
Hej
Der findes jo en del muligheder for at finde mad på kysten som ikke behøver at være fisk... strandkål, vilde gulerødder, ramsløg, tang og sikkert meget mere som jeg ikke kender til, men da jeg var på helgenæs i sommers var der ikke mangel på de ting...selvom vi så alligevel spiste vores medbragte frosne bolognese, gulllash osv...Blush

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
26-01-2011 15:14
Kim A.

fjenneslev
Besked: #3
nice frederik Big Grin
måske jeg skulle begynde at studere hvad der rent faktisk er spiseligt ved stranden Big Grin

Mvh
Kim a.
26-01-2011 18:38
LCB

Besked: #4
Kim - med mindre formålet med turen er at leve af hvad du kan finde langs kysterne (jeg ville HELT sikkert blive sulten efter en dag eller to, selvom strandkål smager fint :-), så er frystørret mad den bedste løsning, hvis det også skal bæres i en rygsæk. Har du/I bil, så er det jo bare at smide Trangiaen i baggagerummet og køber lidt ind hver dag.

Jeg tog selv sådan nogle ture med 2-3 overnatninger i det sene forår i slutningen af 90'erne. Det var fantastiske ture, der lærte mig meget om kystfiskeri. Jeg sov i en sovepose på stranden i en lille bivuak. Maden var frysetørret mad fra friluftsbutikkerne, og vand købte jeg mig til undervejs, hvis ikke jeg kom forbi en husstand, hvor jeg kunne få lidt.

Hvor jeg dog egentlig savner sådan en tur igen :-).

Lars
27-01-2011 11:00
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(27-01-2011 11:00)LCB Skrev:  Hvor jeg dog egentlig savner sådan en tur igen :-).

Lars

Hej Lars

... så tager du da bare med, når vi laver demSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-01-2011 12:02
Thorsen

Århus C
Besked: #6
(27-01-2011 12:02)Martin Brøndum Skrev:  Hej Lars

Thats The spiritCool

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
27-01-2011 12:32
Stefan

Aalborg
Besked: #7
(27-01-2011 12:02)Martin Brøndum Skrev:  Hej Lars

Jeg vil os gerne invitere mig selv med på sådan en tur, lyder alt for fedt Cool

Venligst Stefan
29-01-2011 00:33
Adversering
Kim A.

fjenneslev
Besked: #8
vidste ikke man kunne købe frysetørret mad Big Grin heh
men... der er sq ikke noget så dejligt som at ligge på kysten i det tidlige efterår ell. sene forår imens der stadig er lidt plus grader i luften og nyde sin tilværelse Big Grin

men jo vi har bil men den skal da blive der hjemme... ellers er der sq ikke meget overlevelse ved det Big Grin
så er det bare... nå jeg kunne godt spise en fransk... vil du have en med ? Big Grin

det er sjovere at tage ud og ikke kunne komme til en butik sårn lige rundt om hjørnet og så have en god aftale med en eller anden ven/familie/kæreste som kommer med vand hver anden ell. tredje dag.. Big Grin
jeg ved godt man skal have en ond backpack hvis man er afsted solo...
og nu tænker jeg 2-3L vand gryder og brænder (medmindre man er god med bål
og der er træ til rådighed) og et telt man kan sove i..
så kommer der luxusen bare for ikke at lugte for slemt ihvertfald
en mini klapsammen spade og noget toilet papir og måske et par
viskestykker opvasken kan man klare med lidt vand og så koge
de ting de gryder man har brugt.. så man skal nok have en opvaske børste med...
så alt i alt kravlet det jo nok op i 7-15 kg an på hvor tunge(store) ting man har med

men jeg har præsteret at skære det groft ned og få det til at veje med det hele lige omkring 5-7 kg så er der et lille "flof" telt med istedet for et iglo... og 1 gryde + 1 brænder 3L vand tøre underdele og lidt dåse mad det syntes jeg at det funkede meget godt...

Mvh
Kim a.
29-01-2011 08:57
Kim A.

fjenneslev
Besked: #9
hvor køber man denne frysetørret mad ? (butikkens navn og beliggenhed)
er der nogle producenter der er bedre end andre(ros som risBig Grin)
hvad har i af meninger og holdninger ? (tips gode råd etc)

mvh kim A

Mvh
Kim a.
29-01-2011 09:26
Frederik

København N
Besked: #10
Kim
i friluftsland, spejdersport og des lige kan du købe det, men det er pisse dyrt. Jeg ville helt klart finde andre løsninger når det er bare er til danske forhold. Pulver kartoffelmos...ris...og hvis man bare husker de vigtige ting i livet (ingefær, chili og hvidløg) så kan alt komme til at smage godt. Der er jo også en del af de her knorr retter som er tørret og kun skal tilsættes vand. bon appetit

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
29-01-2011 13:01
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
Enig med FrederikSmile
De frysetørrede og meget dyre portioner er tænkt til længere vandreture, hvor vægten af den samlede oppakning er afgørende.
Til fisketure med et par overnatninger kan man sagtens klare sig med mad fra Netto -blandt det som Frederik nævner, så er suppe et hit hos mig. Man kan sagtens have kød med hvis man tænker sig lidt om - et stykke fersk til at stege over bålet den første aften er et hit, og en pakke pølser holder snildt et par døgn, hvis den ligger i en plastikpose sammen med en pose frosne grøntsager, som jo så i sig selv gør gavn.
Friskfanget fisk er selvfølgelig nummer et, og jeg har aldrig været på kysttur med overnatning, hvor jeg ikke har fanget et måltidAngel

Hvis man vil prøve det dyre fryse-tørrede - så smager Spejdersports bedst..

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-01-2011 13:16
Kim A.

fjenneslev
Besked: #12
takker for de gode råd Big Grin men kan godt se hvad i mener
det er dyrt...
men så igen var nede og kigge på almen dåse mad... det koster også derefter Big Grin

Mvh
Kim a.
29-01-2011 14:17