CCS og aktioner
123

Besked: #1
CCS og aktioner
Jan Fensten og jeg talte forleden om CCS data kunne overføres direkte til stængers aktioner. Sagt med andre ord, må to stænger/klinger der har nøjagtig samme CCS data forventes at have samme aktion? Det ville jo i teorien kunne spare en for en hulens masse $$, eftersom mange vælger en relativ dyr TCX pga af aktionen, og der må givetvis fidnes nogle klinger på markedet hvor CCS data matcher?

Hos Mudhole er de så rare at oplyse nogle af klingernes CCS data. Denne data skulle man vel så i teorien kunne overføre til viden om stangens aktion inden et køb? Naturligvis er der faktorer som montering der kan ændre lidt ved aktionen, men i det store hele burde det vel være ens så længe CCS data er identisk?
27-01-2011 15:21
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: CCS og aktioner
Tilgiv mig et overfladisk kendskab til CCS, men kan CCS fortælle HVORDAN (atlså hvor på klingen) en stang bøjer, og ikke kun HVOR MEGET den bøjer under en given belastning? Og kan CCS fortælle hvor hurtigt stangen retter sig ud igen, når belastningen bliver mindre?

Det er præcis de to faktorer jeg selv oplever leverer den største forskel på hvordan en føles!

Hvis ikke CCD kan kvantificere netop de to faktorer, så må svaret på dit spørgsmål blive NEJ :-)

Lars
27-01-2011 15:35
123

Besked: #3
(27-01-2011 15:35)LCB Skrev:  Tilgiv mig et overfladisk kendskab til CCS, men kan CCS fortælle HVORDAN (atlså hvor på klingen) en stang bøjer, og ikke kun HVOR MEGET den bøjer under en given belastning? Og kan CCS fortælle hvor hurtigt stangen retter sig ud igen, når belastningen bliver mindre?

Det ved jeg intet om, så derfor spørger jeg.
27-01-2011 15:56
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Umiddelbart tror jeg heller ikke at Ccs gør rede for svingvægt?
27-01-2011 16:02
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(27-01-2011 15:35)LCB Skrev:  Tilgiv mig et overfladisk kendskab til CCS, men kan CCS fortælle HVORDAN (atlså hvor på klingen) en stang bøjer, og ikke kun HVOR MEGET den bøjer under en given belastning? Og kan CCS fortælle hvor hurtigt stangen retter sig ud igen, når belastningen bliver mindre?

Det er præcis de to faktorer jeg selv oplever leverer den største forskel på hvordan en føles!

Hvis ikke CCD kan kvantificere netop de to faktorer, så må svaret på dit spørgsmål blive NEJ :-)

Lars

Jeg synes CCS giver nogle gode fingerpeg i retning af hvordan en given stang som udgangspunkt opfører sig, og hvilke liner man sikkert vil kunne anvende på den. Men der er som Lars nævner jo mange andre faktorer der spiller ind, i større eller mindre grad.

Selve kurven, bundstivheden, svingvægten, dæmpningen og meget andet får man jo ikke direkte at vide. Der er jo faktisk kun IP, AA og egenvægten man får frem fra CCS.

Dette kunne efter min mening være fint hvis IP og AA stod opført i salgsmaterialerne og på klingerne på alle markedets stænger, istedet for en eller anden subjektiv AFTM klasse. (jeg ved godt det hedder noget med en masse F'er nu.)

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2011 af 17:34 Lars Troels.)
27-01-2011 17:30
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej

Jeg synes, at CCS er fedt - men det kræver, at man arbejder med det. Dermed mener jeg, at jeg ikke tror at giver meget umiddelbar mening at læse tallene selvom man forstår dem teoretisk - men efterhånden som man læser data på mange stænger, som man kender i forvejen .. så bliver det alle tiders værktøj til sammenligning.

Et eksempel (er det ikke osse ved at være noget siden, at her har været nørdet Sage Cool ):

Sage XP 590-4 Hjemmebygget, vægt 93,1 gram, IP: 119,1 gram / ERN 6,0 AA 70, Lasse Karlsson
Sage TCR 590-4, IP : 146 gram/ ERN : 7,4 AA : 73, Lasse Karlsson
Sage TCX 590-4, 83,5g, IP : 146 gram/ ERN : 7,4 AA : 73, Lasse Karlsson

Af ovenstående kan den indviede læse, at TCR/TCX er betydeligt stivere og lidt top-hurtigere end en XP - men også, at de to stive fætre er næsten ens (TCX er lidt lettere!).
Dette bekræfter vel meget godt alle de almindelige mere subjektive formuleringer om de kære pindeAngel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-01-2011 18:56
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
CCS i sit udgangspunkt måler jo kun to forskellige parametre så med det i baghovedet må svaret vel være nej på det oprindelige spørgsmål i tråden Angel

Hvad kan man så bruge skidtet til... Altså man får et glimrnede fingerpeg om en klinges egenskaber, ERN/IP tallet siger npoget om stivheden i klingen, og AA siger noget om hvor klingen bøjer primært, hvis man dertil måler RP så har man tre punkter og kan allerede begynde at sige noget om hvor to klinger adskiller sig fra hinanden.

Kan man blindt regne med tingene? Nej der er stadigvæk store produktionsforskelle i stænger fra samme mærke og serie så man kan bruge det til at få et fingerpeg og mere viden om de der fleksible taperede tingester vi kan li at snakke så meget om Tongue

Hvis man skal tæt på det oprindelige præmis, så skal man have alle CCS data samt klinge vægt og helst også MOI....

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2011 af 20:08 L.K..)
27-01-2011 20:05
Adversering
123

Besked: #8
(27-01-2011 20:05)karlsson Skrev:  CCS i sit udgangspunkt måler jo kun to forskellige parametre så med det i baghovedet må svaret vel være nej på det oprindelige spørgsmål i tråden Angel

Hvad kan man så bruge skidtet til... Altså man får et glimrnede fingerpeg om en klinges egenskaber, ERN/IP tallet siger npoget om stivheden i klingen, og AA siger noget om hvor klingen bøjer primært, hvis man dertil måler RP så har man tre punkter og kan allerede begynde at sige noget om hvor to klinger adskiller sig fra hinanden.

Kan man blindt regne med tingene? Nej der er stadigvæk store produktionsforskelle i stænger fra samme mærke og serie så man kan bruge det til at få et fingerpeg og mere viden om de der fleksible taperede tingester vi kan li at snakke så meget om Tongue

Hvis man skal tæt på det oprindelige præmis, så skal man have alle CCS data samt klinge vægt og helst også MOI....

Lasse,

Mange tak for fyldestgørende svar.
27-01-2011 20:26
Daniel Heinrichsen

Besked: #9
(27-01-2011 20:05)karlsson Skrev:  CCS i sit udgangspunkt måler jo kun to forskellige parametre så med det i baghovedet må svaret vel være nej på det oprindelige spørgsmål i tråden Angel

Mvh
Lasse

Hej Lasse

I et forsøg på at forstå dette sindrige system så kan du måske ikke lige forklare hvad IP tallet fortæller helt præcist??? (jeg er med på at ERN fortæller noget om hvilken lineklasse (efter AFTM eller hvad det nu pokker hedder) der passer på stangen)

Samme gælder RP og MOI, da jeg ikke er støt på dem endnu??

Håber ikke det blev for meget... Hvert fald tak på forhånd.

Mvh
Daniel san
27-01-2011 21:29
123

Besked: #10
(27-01-2011 21:29)Daniel Heinrichsen Skrev:  I et forsøg på at forstå dette sindrige system så kan du måske ikke lige forklare hvad IP tallet fortæller helt præcist???

Generelt: http://www.common-cents.info/

CCS for dummies: http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf
(Denne besked var sidst ændret: 27-01-2011 af 21:33 123.)
27-01-2011 21:31
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
(27-01-2011 21:29)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hej Lasse

I et forsøg på at forstå dette sindrige system så kan du måske ikke lige forklare hvad IP tallet fortæller helt præcist??? (jeg er med på at ERN fortæller noget om hvilken lineklasse (efter AFTM eller hvad det nu pokker hedder) der passer på stangen)

Mvh
Daniel san

Hej Daniel san

CCS er faktisk ikke specielt sindrigt, det drejer sig bare om at hænge vægt i enden af stangen til den er bøjet en bestemt længde og så måle gradantallet på spidsen og derefter veje hvor meget vægt der skulle til at bøje stangen.

IP står for "Instristic Power" og er ERN tallet udtrykt i gram/grains. ERN er CCS systemets faders mening, og meget subjektivt, hvorfor de fleste nørder hellere snakker IP end ERN Angel

RP står for "Reserve Power" og måles på samme måde som IP, her skal stangen bare bøjes endnu mere Smile

MOI er etudtryk for svingvægt, altså hvoir tung en given stang føles når man kaster med den. Det findes ved at måle de forskellige dele på stangen og sætte det ind her: http://www.sexyloops.com/eric/moi.php

Mvh

Sensei Karlsson

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
27-01-2011 21:51
Daniel Heinrichsen

Besked: #12
Tak til jer begge 2...

Så er der hvert fald noget at gå igang med hvis Lektierlæsning og diverse bøger svigter! Ser yderst spændende ud Angel

Mange tak for det uddybende svar Lasse Idea
/Daniel
27-01-2011 21:55