Farvekodning på liner
Thorsen

Århus C
Besked: #1
Farvekodning på liner
Hvordan farvekoder i evt. jeres liner og findes der et universielt system bestemt til formålet(eks. #5 er altid blå #6 grøn, DT markeres anderledes en WF osv.)? Jeg tænker jeg på en smart måde at kende forskel uden at skulle veje, måle eller rulle ud.

Opbevares line på original spoler er det selvfølgelig lige til, men det sker vel at man har et hoved eller en helline liggende løst. Jeg er ret ny med fluestangen og ejer pt et skydehoved og en WF line og inde jeg rekvirerer yderligere i den retning kunne jeg godt se logikken i et simpelt system. Koder i med krympeplast, tusser eller noget helt tredie?

Og endeligt. Er det egentligt nødvendigt at kode linerneConfused?

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
27-01-2011 18:49
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Farvekodning på liner
Hej Lars,

Der er mange måder at gør det på Smile

Mine synkeliner har jeg, da jeg lavede loops, markeret med en sort tusch på kernen før de fik lim - 1 streg for synke 1 osv - dette glæder dog kun for liner til samme stang / vægt.

Linerne er naturligvis delt op mellem 1 og 2 hånds

Andre liner har jeg opbevaret i en linemappe med plastiklommer - der har jeg på lommerne skrevet længde og linens vægt (denne metode kræver lidt disiplin hvis man har mange liner)

De liner jeg har på løse spoler har jeg også skrevt på med tusch eller som nogle leverandøre før i tiden leverede med - et lille klistermærke med linens data.

Sluttelig har jeg en del liner opbevaret i original emballage.

Venligst
27-01-2011 18:55
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Mærker kun mine med #- klasse. 1 tynd streg = #1, 2 ditto = #2 osv .........1 bred streg = #5, 1 bred + 1 smal = #6, 1 bred + 2 smalle = #7 osv. Tror nok, at Rio gør lige sådan med deres liner. Farverne på de forskellige line-typer gør, at jeg kan kende forskel. Har gennemgående de samme liner i forskellige #-klasser, hvilket gør det lettere.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 28-01-2011 af 01:13 Brandt.)
27-01-2011 19:48
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Jeg har ikke mærket mine liner endnu i klasser, men det er en meget spændende måde Brandt nævner der som jeg godt kan finde på at lige eksperimentere lidt med.

Men ang skydehoveder, farvekoder jeg kun front og bagende, især når der klippes af DT liner. Dette sker med en forskellig farve bindetråd til at lave øjerne med.

Jeg har dog mapper med skydehovederne liggende i og en lille seddel på de forskelliges data hvor jeg på den måde har kontrol med de forskellige vægte, længde osv.. Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-01-2011 00:55