Åfiskeri
Hans Henrik

Varde
Besked: #1
Åfiskeri
Hejsa forum.
Nu skal vi jo snart igang igen i åen. Hva bruge i af spinnegrej til de danske åer. Mærke, længde og kastevægt. Hvorfor bruger i det grej og hva bruger i det til.
Præcis 9 uger igen til grejet skal i brug igenSmileSmile
28-01-2011 19:51
Adversering
Morten E.

Klarup
Besked: #2
RE: Åfiskeri
Når jeg spinnefisker i åen bruger jeg en Fenwick Ironhawk 9,4 fod med kastevægt 3 - 15 gram. Den er perfekt til Lindenborg Å, der er langsomtflydende og ikke specielt bred. Stangen er blød og kaster perfekt med de lette agn. Desuden har den en fin finnish.

Bruger spinnere og woblere i vægte fra 4 - 12 gram.

Hjulet er et Shimano Twinpower XT-RA 1500. Dejlig let og med en fin bremse.

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
28-01-2011 20:38
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #3
Da jeg mest har fisket i Ugerby å de sidste år har jeg brugt en serie one 10" kaste vægt 8-32. hjul et shimano technium 4000 eller pen slammer 260 og aldrig flet line . endegrej Spinder i str 3-4-5 samt rapala cd 7 rød. Blink krokodille, salamander og Mørsilda . I Gudenåen det samme men også multihjul, og større endegrej. jeg får den 4 Februar en ny stang ,en Savagear parabellum 11,4" 12-35 g som skal bruges til Gudenåen, og til bombarda på kysten og i Norge. Jeg har også mindre grej, men der det har været nødvendigt har jeg brugt fluegrej
Niels

MVH Niels
(Denne besked var sidst ændret: 29-01-2011 af 11:12 Niels O Haugset.)
28-01-2011 21:32
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Når jeg forhåbentlig er blevet ferm med mit nye Multi-setup, så har jeg tænkt mig at forsøge mig på det yderste af Odense Å, som reelt ikke kan affiskes med fluegrej (i hvert fald ikke af migConfused)

http://www.sportsfiskeren.dk/odense-aa-r...aa-93-kilo

sættet består af: Berkley Series 1 9' 3-delt trigger-stang og et Abu Ambassadeur 4601 med ca 170 meter nylon på - kastevægten kommer nok til at ligge på en 20-25 gram i begyndelsen. Jeg har en forkærlighed for grøn-hvid Möresilda både på kysten og i Åen Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-01-2011 00:36
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Når det sker ... men der er længere og længere imellem :-)

Jeg fisker både store og små åer med et ultra let setup, som oven i købet er ultra billigt :-)
En Shimano Beastmaster 5'5 med et daiwa hjul. Gik tidligere med en 10', men havde problemer med at komme langt nok ind under brinken. Op strøms bruger jeg en mepps 3, men fisker lige så meget nedstrøms med en 6 kantet tung mepps, udstyret med et ekstra langt blad - husker ikke lige navnet. Bruger gerne sættet tidlig aften inden HØ'erne begynder at røre på sig. Min største på dette setup er 3kg, men kan sagtens håndtere langt større :-)

Ville indsætte billede, men hvordan ???????

Venligst Nikolai

29-01-2011 12:41
Sølvræven
Gæst

Besked: #6
Opdateret.

Hej Hans Henrik,

Til de små åer og bække jeg mest fisker i har jeg 2 sæt.

Det ene sæt er en ABU Agenda 7" og et Shimano GT2000X, det andet sæt er en Shimano Speedmaster 8" kastevægt 2-12 gr hjulet er et Shimano Sedona i str 1000. (hjulet er retteligt et Exage)

Grunde til jeg bruger det lette grej, er at det er meget nemmere at dosere kastene og kaste præcis - det kan dog give lidt udfordringer ifht til at række ud over åen når siv og grøde står højt - men der er nu ikke noget sjovere end at tumle en bamse på det lette grej.

[url][Billede: fisk13juli044.jpg]

[Billede: blafisk17.jpg]

Venligst
29-01-2011 13:20
Hans Henrik

Varde
Besked: #7
Fedt med en masse svar.
Har i mange år gået med en 11 fods stang til opstrøms spin. Er det nemmere at fiske egen kant med så let grej som et par af jer bruger. Synes det er spændenede at se andres grejvalg. Det er da et par fine fisk på billederne. Hvor store er de
Knæk og bræk
29-01-2011 14:19
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
Jeg har et sæt der bruger en hel del af sin tid på at samle støv ...

Shimano beastmaster bx. 10 fod 10-30g med Shimano twinpower 3000 sfc hjul påspolet en eller anden god fletline. Dertil lidt spnnere og woblere.

Spinnefiskeriet kan ikke rigtigt konkurrere med flueinteressen Blush
29-01-2011 14:49
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
@let grejt

Ja, jeg synes det er betydelig lettere at fiske å med let grej. Skal stort set ikke bruge nogen plads for at ligge spinneren, som jeg vil, hvilket er en betydelig fordel. Du kan nå pladser mange andre går udenom :-)

Venligst Nikolai

29-01-2011 15:08
Sølvræven
Gæst

Besked: #10
(29-01-2011 14:19)Hans Henrik Skrev:  Fedt med en masse svar.
Har i mange år gået med en 11 fods stang til opstrøms spin. Er det nemmere at fiske egen kant med så let grej som et par af jer bruger. Synes det er spændenede at se andres grejvalg. Det er da et par fine fisk på billederne. Hvor store er de
Knæk og bræk

Fiskene vejer som jeg lige husker 4 og godt 6 kg.

Skal da for god ordens skyld nævne, at ved det tidlige fiskeri efter lakse i mart / april i Gudenå, bruger jeg en 10.6" Fenwick Black NightHawk triggerstang, kastevægt 25-60 gr med et Ambassadeur Pro Rocket 6500 og 0.45 monofil Sufix line - så der ikke så meget pjat hvis bassen hugger.

Venligst
29-01-2011 15:39