For let grej (split fra "Åfiskeri")
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
For let grej (split fra "Åfiskeri")
(29-01-2011 15:08)NMR Skrev:  @let grejt

Ja, jeg synes det er betydelig lettere at fiske å med let grej. Skal stort set ikke bruge nogen plads for at ligge spinneren, som jeg vil, hvilket er en betydelig fordel. Du kan nå pladser mange andre går udenom :-)

Jeg synes faktiskt, at det er lige modsat - man kan nå alle pladsen med en lang stang, men ikke med en kort. Enig i, at (den lange) stang skal være så let som forsvarligt. Dvs i Skjern å skal den være ret solid! Wink En 10 fods 5 - 20 grams er alt for klein dernede! Tro mig, jeg har prøvet! - jeg mistede ved den lejlighed min eneste dk-laks til dato! (Og det var "bare" en fin "gennemsnits-skjern-laks").

For mange år siden fangede jeg en nedgænger på 6 kg. Stangen var en ABU Suecia 300 5½ fod - 0 - 7 gram. Det tog en time at få den ind, og da var den næsten død! Dodgy

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
29-01-2011 15:21
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Åfiskeri
Medgivet - nok i underkanten til laks :-)

Venligst Nikolai

29-01-2011 15:27
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
RE: Åfiskeri
(29-01-2011 15:27)NMR Skrev:  Medgivet - nok i underkanten til laks :-)

Jeg har to gange kroget store nedgængere under vådfluefiskeri efter bækørred, og i det ene tilfælde havde jeg samme triste oplevelse som Brandt. Strømmen var stærk, og der gik lang tid før jeg kunne rokke den ud af stedet. Den anden gang knækkede knuden ved fluen heldigvis da jeg, belært af erfaringen, blokerede grejet for at få det til at skeConfused

Om det er (for) let spinne- eller fluegrej er jo underordnet..

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-01-2011 15:42
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
RE: For let grej (split fra "Åfiskeri")
Jeg bruger en 0,17 fletline på stangen og har aldrig haft den slags problemer. Jeg fighter fisken lige så hårdt på denne lille stang, som på min 10', men bruger bremsen mere aktivt. Hvis i ikke kender den 5'5 beastmater, vil i blive en smule overrasket over, hvor sejlivet den er :-) Dermed ikke sagt at stængerne i bruger ikke er bedre egnet til store fisk, men det er jo ikke dem vi fanger flest af der hvor jeg kommer :-(

Fik forøvrigt lagt et profil billede på, men har stadig ikke fundet ud af hvordan jeg ligger et billede ind her????

Venligst Nikolai

29-01-2011 16:17
Sølvræven
Gæst

Besked: #5
(29-01-2011 16:17)NMR Skrev:  Jeg bruger en 0,17 fletline på stangen og har aldrig haft den slags problemer. Jeg fighter fisken lige så hårdt på denne lille stang, som på min 10', men bruger bremsen mere aktivt. Hvis i ikke kender den 5'5 beastmater, vil i blive en smule overrasket over, hvor sejlivet den er :-) Dermed ikke sagt at stængerne i bruger ikke er bedre egnet til store fisk, men det er jo ikke dem vi fanger flest af der hvor jeg kommer :-(

Fik forøvrigt lagt et profil billede på, men har stadig ikke fundet ud af hvordan jeg ligger et billede ind her????

For at lægge et billede op skal du først uploade billedet til feks http://photobucket.com/ - når billedet er uploaded henter du link koden og kopiere den ind ved at trykke på det ikon der ligner en klode og en kæde over skrive feltet.

Venligst
29-01-2011 16:28
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(29-01-2011 16:17)NMR Skrev:  Jeg bruger en 0,17 fletline på stangen og har aldrig haft den slags problemer. Jeg fighter fisken lige så hårdt på denne lille stang, som på min 10', men bruger bremsen mere aktivt. Hvis i ikke kender den 5'5 beastmater, vil i blive en smule overrasket over, hvor sejlivet den er :-)

Hej
Jeg har en 5,5 Forcemaster som jeg en gang imellem bruger på kysten om natten - og det er rigtigt, at det er nogle seje stænger. Men hvis du kroger 70 centimeter nedgænger i strøm .. så er du sgu ilde ude med sådan en. Det har ikke noget med længden at gøre - en kort stang fighter hårdest - men klingen er trods sejheden så blød, at den bare går i bund. Når du så bruger bremsen som kompensation .. så mister du fisken (hvilket så igen kan være en fordel under de beskrevne forhold Cool )
På kysten har vi alle fordele under fight .. der kan enhver stang lande enhver fisk der ikke er en laks (ved jeg af bitter erfaring Confused )

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-01-2011 16:45
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
Man skal naturligvis tilpasse sit grej til egne evner og valg af plads og art - har mange gange oplevet "turistfiskere" troppe op ved eks Gauls bred i juni måned - med vanlig dansk kystudstyr - 9-10 fods let spinnestang og et let spinnehjul med 0.12- 0.15 fireline og et lille ørrednet til bækkere - elven er stor og mægtig og gennemsnitsstørrelsen på laksene er ofte rundt 10 kg - resultate er næsten givet på forhånd - knækket stang - sprunget line - knækket spole på hjulet - eller spolen er tømt for line Big Grin - jeg tror man bare skal kalde det uvidenhed.

Men - man er altså ikke selv herre over hvad der hopper på for enden - har da flere gange fået kapital gedde, ørred, sandart under aborre fiskeri på UL grej - det er altså bare ærgelig at der måske går en fisk til - hvis ikke man kan acceptere dette eller altid skal påpege over for andre hvad der er rigtigt og forkert - ja så burde man finde en anden hobby.

Thats life.
29-01-2011 16:52
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(29-01-2011 16:52)Sølvræven Skrev:  Men - man er altså ikke selv herre over hvad der hopper på for enden - har da flere gange fået kapital gedde, ørred, sandart under aborre fiskeri på UL grej - det er altså bare ærgelig at der måske går en fisk til - hvis ikke man kan acceptere dette eller altid skal påpege over for andre hvad der er rigtigt og forkert - ja så burde man finde en anden hobby.

Thats life.

Hej Ræv
.. det tror jeg da, at vi alle er enige omBlush
Hvem har snakket om rigtigt eller forkert?
Alle eksempler drejer sig netop om den situation du beskriver - at man kroger noget andet end det grejet er afpasset efterAngel
Derfor kan vi sgu da godt diskutere, hvad der er egnet til hvad ... jvf. dit eget eksempel fra Gaula...?

Venligst Martin

Malala Yousufzais
29-01-2011 17:08
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
Mener nu ikke der er nogen der forsøger at påpege noget over for andre. I mine øjne er der tale om en relevant menings-/ erfaringsudveksling :-)

Jeg medgiver, endnu engang, at det lette grej ikke er det bedste til store fisk - og det er heller ikke dem jeg fanger flest af. Som jeg skrev bruger jeg det typisk UL grejet om sommeren, og der er strømmen sjældent et stort problem - der kunne vi oftest bruge noget mere vand :-) Er der en god strøm, er det selvfølgelig ikke nemt at vende en stor fisk på UL grej - heller ikke en lille, hvis strømmen er kraftig nok. Med giver at det lette grej ikke er ideelt i en hver tænkelig situation, hvilket heller aldrig har være et synspunkt, jeg har forsvaret :-)

Tror faktisk ikke vi er spor uenige, når det kommer til stykket :-)

Venligst Nikolai

29-01-2011 17:14
Sølvræven
Gæst

Besked: #10
(29-01-2011 17:08)Martin Brøndum Skrev:  Hej Ræv
.. det tror jeg da, at vi alle er enige omBlush
Hvem har snakket om rigtigt eller forkert?
Alle eksempler drejer sig netop om den situation du beskriver - at man kroger noget andet end det grejet er afpasset efterAngel
Derfor kan vi sgu da godt diskutere, hvad der er egnet til hvad ... jvf. dit eget eksempel fra Gaula...?

Hej Martin,

Ang rigtigt og forkert : Tror bare jeg lige tog den i opløbet Blush der er jo mere end et eks på hvordan en sådan tråd kan udvikle sigBig Grin
29-01-2011 17:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(29-01-2011 17:14)NMR Skrev:  Tror faktisk ikke vi er spor uenige, når det kommer til stykket :-)

tror jeg heller ikkeSmile
Jeg bruger selv til hver en tid det lettest mulige fluegrej i forhold til de fisk jeg forventer at fange - vi fighter jo fisken for vores fornøjelses skyldSmile

Da jeg splittede tråden var det ikke det mindste for at påpege noget i forbindelse med grej-valg. Jeg synes bare, at det er en relevant snak - og at den ikke hørte hjemme i "Åfiskeri", der specifikt beder brugerne om at opremse grejAngel

Venligst Martin

Malala Yousufzais
29-01-2011 17:22
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
Helt i orden at splitte tråden :-)

Der var du ved at komme i klemme sølvræv :-) No hard feelings :-) Mener nu selv, at jeg plejer at afholde mig fra at blive ubehagelig og at tonen herinde generelt er overordentlig pæn :-) Det er af samme grund jeg færdes herinde, selvom der er mange københavnere :-)

Venligst Nikolai

29-01-2011 17:29