Løkker/Loops
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #13
RE: Løkker/Loops
(30-01-2011 17:40)janfensten Skrev:  Hej Esben

Selvom jeg ikke syntes man skal lave løkker uden forgående aftale. Så ville jeg selv rette problemet, og spare forretningen besværet. Du skal dyppe løkken i acetone. Og derefter coate linen med en frisk gang knot sense. Det tager max. 10 min.

Mvh.

Jan

Hej Jan.

Jeg er ikke i tvivl om hvordan jeg laver løkker,da jeg selv laver dem. Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skal besvære butikken når det er deres fejl ? Linen ryger retur,jeg har betalt 599 og ikke fået den.

/Esben
30-01-2011 18:18
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #14
(30-01-2011 18:18)Esben Ludvigsen Skrev:  Hej Jan.

Jeg er ikke i tvivl om hvordan jeg laver løkker,da jeg selv laver dem. Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skal besvære butikken når det er deres fejl ? Linen ryger retur,jeg har betalt 599 og ikke fået den.

/Esben

Hej Esben

Du er naturligvis i din gode ret til at reklamere linen. Jeg tænkte blot at de 10 min. det tager at rette problemet, er væsentligt hurtigere overstået, end at sætte sig ind i bilen, for at køre til forretningen, for senere at belære dem om hvordan man laver løkker Blush Er det virkeligt det værd? Angel

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 30-01-2011 af 21:42 Jan Fensten.)
30-01-2011 21:40
Sølvræven
Gæst

Besked: #15
(30-01-2011 21:40)janfensten Skrev:  Hej Esben

Du er naturligvis i din gode ret til at reklamere linen. Jeg tænkte blot at de 10 min. det tager at rette problemet, er væsentligt hurtigere overstået, end at sætte sig ind i bilen, for at køre til forretningen, for senere at belære dem om hvordan man laver løkker Blush Måske tænker jeg bare anderledes end dig Angel

Venligst

Jan

Jan,

Man ku også venden den til - hvis ikke de får at vide det er noget lort de laver - så bliver det vel aldrig bedreBig Grin

Venligst
30-01-2011 21:42
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #16
Hej Jan.

Jeg havde nu ikke planer om at belære butikken omkring løkker,det ved de helt sikkert,som jeg har skrevet længere oppe er det nok svipser Wink

Ræven svarer på det sidste Angel

/Esben
30-01-2011 23:29
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #17
(30-01-2011 23:29)Esben Ludvigsen Skrev:  Hej Jan.

Jeg havde nu ikke planer om at belære butikken omkring løkker,det ved de helt sikkert,som jeg har skrevet længere oppe er det nok svipser Wink

Ræven svarer på det sidste Angel

/Esben

Hej Esben

I min bog så er det netop at belære, hvis du vil lade Claus´udsagn svare for dig.

Citér:Man ku også venden den til - hvis ikke de får at vide det er noget lort de laver - så bliver det vel aldrig bedre

Sakset fra Den danske ordbog.

Belære
"korrigere en fejlagtig opfattelse hos nogen, ofte på en nedladende eller formanende måde"

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 31-01-2011 af 12:49 Jan Fensten.)
30-01-2011 23:42
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #18
(30-01-2011 18:03)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hvad giver egentlig den bedste samling/løkke/loop?

at trække kernen igennem sig selv eller lave en løkke med krympeflex?

Mvh
Daniel

Hej Daniel

Jeg foretrækker at lave løkker ved at trække kernen ind i sig selv og bagefter bruger jeg Knot Sense til at lime og lave en pæn afslutning/forbindelse til selve coatingen på fluelinen. Man kan også give samlingen nogle stramme tørn emd bindetråd inden der kommer Knot Sense på, men jeg ved ikke om det er nødvendigt?

Det er den stærkeste og mindste løkke jeg kan lave.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
31-01-2011 10:21
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #19
(30-01-2011 18:15)Daniel Heinrichsen Skrev:  tjaa... vi kan da godt sige, den stærkeste, mest smidige løkke... Smile

Jeg tager selvfølgelig forbehold for at der er hver sin type løkke til hver sin type af fiskeri...

Hej Daniel,

Vi ryger lidt OT her, men mon ikke Esben finder sig i det. Smile

Jeg har lavet trækprøver på alle de løkkemetoder jeg kender, og det kan være næsten lige meget uanset hvilken man vælger. Men kvaliteten af løkken skal være iorden. Krympeflexløkker skal være smeltet rigtigt sammen, og ikke så varme at kernen er blevet svækket. (Jeg synes man altid bør trækteste sine nye løkker med en Saltervægt. F.eks. til mere end det dobbelte af trækstyrken på den tippet man fisker med.)

Når jeg anvender krympeflexløkker er det fordi jeg synes de er pænest og mest egnede til mit normale fiskeri. Afhængig af hvor tynd løkken skal være, laver jeg den med blottet kerne eller coated.

En coated løkke er selvfølgelig tungere, end en spundet løkke. Vil man ha linen til at lave fjerlette landinger ved f.eks. tørfluefiskeri ville jeg bruge spundet løkke, men den slags fiskeri bedriver jeg stort set aldrig.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
31-01-2011 10:26
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #20
Hej Lars.

Det er ikke OT,da jeg spurgte til Jeres løkker i første indlæg Cool

Jeg er helt enig i det du skriver,jeg tager et par fotos af et par løkker der ikke smeltet godt nok,eks. hvis jeg har skyndt mig lidt for meget Blush
Men det kan jo sagtens rettes ved at varme det op igen.

/Esben
31-01-2011 12:27
123

Besked: #21
(31-01-2011 10:26)Lars Troels Skrev:  En coated løkke er selvfølgelig tungere, end en spundet løkke. Vil man ha linen til at lave fjerlette landinger ved f.eks. tørfluefiskeri ville jeg bruge spundet løkke...

Hej Lars,

Det troede jeg også gjorde en forskel, men i praksis er det min erfaring, at det ikke betyder en disse om du vælger det ene fremfor det andet. Det er dog helt klart et forfang trukket ind gennem coatingen og monteret med en nåleknude giver den suværent bedste gennemgang i øjerne, men hvis man vælger at bruge løkker så er det ene lige så godt som det andet.
Jeg er meget pernippen med alle detaljer i mit tørfluefiskeri, og kan noget gøres bedre ændrer jeg det. Jeg har på ingen måde kunnet mærke forskel på hvilken slags løkke du laver på en klasse 4 line. Jeg brugte indtil sidste sommer altid forfang bundet direkte på fluelinen, men nu bruger jeg en løkke, for det gør igen forskel for mig i mit fiskeri - udover at det er lysår lettere at skifte forfang Wink
01-02-2011 16:42
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #22
(01-02-2011 16:42)schreiber Skrev:  Hej Lars,

Det troede jeg også gjorde en forskel, men i praksis er det min erfaring, at det ikke betyder en disse om du vælger det ene fremfor det andet. Det er dog helt klart et forfang trukket ind gennem coatingen og monteret med en nåleknude giver den suværent bedste gennemgang i øjerne, men hvis man vælger at bruge løkker så er det ene lige så godt som det andet.
Jeg er meget pernippen med alle detaljer i mit tørfluefiskeri, og kan noget gøres bedre ændrer jeg det. Jeg har på ingen måde kunnet mærke forskel på hvilken slags løkke du laver på en klasse 4 line. Jeg brugte indtil sidste sommer altid forfang bundet direkte på fluelinen, men nu bruger jeg en løkke, for det gør igen forskel for mig i mit fiskeri - udover at det er lysår lettere at skifte forfang Wink

Det var simpelthen rart at høre fra en der har testet det konkret. Ja. Jeg gik med forestillingen om at det ville lave mere blide landinger uden! Smile

Når løkkerne er lavet rigtigt smutter de helt ubesværet igennem øjerne. Også når de er lavet med krympeflex. Men til f.eks. skydehoveders bagerste løkke laver jeg den altid med krympeflex hvor selve løkken er ucoated, for at den skal kunne passere helt perfekt.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
01-02-2011 16:49
123

Besked: #23
(01-02-2011 16:49)Lars Troels Skrev:  Det var simpelthen rart at høre fra en der har testet det konkret. Ja. Jeg gik med forestillingen om at det ville lave mere blide landinger uden! Smile

Når løkkerne er lavet rigtigt smutter de helt ubesværet igennem øjerne. Også når de er lavet med krympeflex. Men til f.eks. skydehoveders bagerste løkke laver jeg den altid med krympeflex hvor selve løkken er ucoated, for at den skal kunne passere helt perfekt.

Hilsen

Lars T.

Lars T.,

Ift. hvordan at forfanget er monteret, er jeg ikke enig. En nåleknude hvor forfanget er trukket 3-4cm op gennem coatingen giver suværent den bedste overgang. Uden sammenligning vil jeg påstå. Det er helt tydeligt når du har buttdelen af forfanget indenfor topøjet og skal "skyde" forfanget ud så du kan komme igang med at kaste. Med en løkke til løkke samling kan det godt drille, men med førnævnte metode ryger det lige igennem øjerne uden bøvl. At de fleste (forhåbentligt) ikke bruger meget af dagen på at trække forfanget ud gennem topøjet er en helt anden sag, men for mig gør det en stor forskel i praksis. Jeg dyrker meget det fiskeri hvor jeg går rundt og finder fisk der spiser. Jeg bruger meget tid på at sidde og observere hvad de spiser og fisker så med en flue som jeg tror matcher deres føde. Det betyder også, at jeg ofte ikke kaster meget i løbet af en dag (i DK i hverfald), men hver gang inden jeg skal kaste trækker jeg linen og forfanget ud gennem topøjet. Der er selvfølgelig nogen som så siger at man bare kan trække forfanget helt ud af topøjet og så smide forfanget ned omkring hjulfoden og montere fluen i et af de øverste slangeringe. Det er korrekt at det kan man gøre, men jeg vælger at bruge mit kroghvil i stedet Wink
01-02-2011 17:00
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #24
(01-02-2011 17:00)schreiber Skrev:  Ift. hvordan at forfanget er monteret, er jeg ikke enig. En nåleknude hvor forfanget er trukket 3-4cm op gennem coatingen giver suværent den bedste overgang. Uden sammenligning vil jeg påstå.

Det er jeg fuldstændigt enig i! Smile

Det er bare ikke funktionelt nok til den måde jeg bruger mine liner. Jeg kan godt skifte forfang flere gange på en uge. Og.. Og det er vigtigt. Jeg bedriver normalt ikke tørfluefiskeri. Wink

Hilsen

Lars

01-02-2011 17:07