Åndbare eller Neopren???...
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Åndbare eller Neopren???...
Som nogle af jer ved så skal jeg ud og have nye waders, men nu er jeg kommet i et lille dilemma Confused .
Jeg havde ellers besluttet mig for at det skulle være åndbare, da jeg syndes at neopren er for varme og lidt tunge.
Efter og have søgt lidt på nette i butikker i mit område ( kbh ), da jeg gerne vil prøve dem inden køb og derved både spare butikken-posten og mig for tid (evt. retur ).

Jeg set mig lidt lun på dem her..
http://www.hvidovresport.dk/produkter/De...ductID=386

Men ik på Godspeed modellen, da jeg ik er "tilhænger" af for meget lynlås i waders grundet saltvandet. Dog har jeg ik noget konkret, at have min tvivl i.

Da jeg var inde og kigge på SalmonFly så jeg dem her, dem jeg kender som har Bare at de ik har fortrudt det ...
http://salmonfly.dk/catalog/product_info...nlmjv0u035

Begge sæt passer i den prisklasse hvor jeg kan være med, men hvad ville du evt. vælge Huh

På forhånd tak...

K&B.
Uwe
31-01-2011 08:26
Adversering
Leif Chr.

Besked: #2
RE: Åndbare eller Neopren???...
Hej Uwe

Det er ikke et nemt spørgsmål du stiller.

Jeg har lige fået de Bare waders du linker til. De er bare gode, har en super pasform og så er det dejligt med den løse støvle. De føles heller ikke så tunge og stive som nogle af de "billige" 5 mm neopren waders, men jeg tror de er lige så varme. Jeg frøs kun på fingrene da de blev testet i sidste uge, på en 4 timers kysttur.

Men jeg ville nu heller ikke undvære mine åndbare, de er nu dejlige at have når det bliver lidt varmere. Så mit råd ville være at have begge dele. Det er desværre ikke gratis, men man kan jo kun slide på et par af gangen, så i sidste ende koster det nok det samme. Det er også muligt at få fat i et par billigere åndbare http://emmaline-grej.dk/produkter/4-agn/...2-waders-/ man kan jo godt nøjes med et par støvler Smile

Mvh Leif
31-01-2011 10:22
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #3
Hej Leif...

Nej det var jeg godt klar over, at det ik var et nemt spørgsmål og tage stilling til Blush .

Jeg har selv haft dem du linker til i tankerne men som jeg nævnte tidligere, så vil jeg gerne prøve dem før jeg køber...

Men kan godt se din point i og have begge typer, for så kan det danske vejr bare komme an Tongue...

En af grundene til at Bare sættet også kom på banen, var at der kunne man sætte spiks på... Har nogle gange været ved at ryge på rumpen, da jeg på mine nuværende støvler har filtsål. Igår til fluebindingen hos mig, blev der dog talte om at man kunne få en slags overtrækker med spiks Huh.

K&B.
Uwe
31-01-2011 10:41
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Hej Uwe

Jeg ville klart vælge åndbare. Det er muligt at klæde sig på, så de åndbare fungerer fint om vinteren. Det drejer sig om at have noget på benene, der binder en masse luft i vaderen - f.eks. vamset fleece eller fiberpels.
Det er selvfølgelig lettere at hoppe i et par neopren når det er rigtig koldt - til gengæld ville jeg hade at bruge dem om sommerenConfused

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
31-01-2011 11:31
Olsen

København
Besked: #5
Hej Uwe

Bare husk at købe de åndbare store nok. Sidst jeg købte fik jeg dem så de passer perfekt. Meget fint, lige indtil det blev koldt og der skulle være plads til et par ekstra fleece bukser.

Så efter et efterår, hvor de kolde dage har været med noget begrænset bevægelsesfrihed, overvejer jeg nu at også at investere i et par neoprener. Har ellers normalt ikke de store problemer med at holde varmen i et par åndbare.

Mvh.
Martin
31-01-2011 11:53
Thomsen

Grenå
Besked: #6
Åndbare uden tvivl Smile
For mit eget vedkommende begynder jeg at svede så snart jeg bare skal gå lidt kommer jeg til at svede og dermed fryse når jeg bruger neonpren.
I de åndbare kommer jeg af med den værste kondens og holder dermed bedre varmen.
Det hjælper naturligvis med den rigtige beklædning under ens waders Smile
31-01-2011 12:17
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Jeg sveder bare ved tanken om neopren.

Har aldrig haft brug for neopren - de fylder - og der er jo ingen problemer med at variere isoleringen inden i et par åndbare. Det mest kritiske sted mht kulde er fødderne - og der er jo neopren i begge typerSmile

Så jeg ville købe åndbare.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
31-01-2011 13:03
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #8
Hej Uwe,

Du kan godt "nøjes" med et par åndbare til hele sæsonen - som Martin rigtigt skriver, så handler det om den rigtige underbeklædning - et par lange underhyler i et svedtransporterende / termo materiale samt et par fleece bukser der danner luftbro mellem lagene, så kan man sagtens holde varmen - eneste minus er at også denne løsning bliver lidt dyrBig Grin et par gode polartech 200 fleece bukser løber nemt op i 600 -700 krConfused

Jeg har med stor fornøjelse brugt Rapalas åndbare waders de har ku købes for en rund 1000 incl støvler - de holdt til 2-3 sæsoners hårdt slid ved åen og fjorden, så prisen sammenholdt med holdbarheden får tommel op herfra.......

Venligst
31-01-2011 16:01
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #9
Mange tak for jeres råd og ik mindst jeg forklaringer på hvorfor Smile.

Kan også nu når jeg rigtig for tænkt mig om, se nogle af de ting i nævner som minus ved neopren..

Nu hvor jeg har hørt de ting, så kan jeg også set at jeg har haft en anden opfattelse af hvad åndbare reelt var..

Jeg havde den opfattelse af at det var, for jeg havde troet at det var som ala åndbart regntøj...

K&B.
Uwe
31-01-2011 16:05
Sølvræven
Gæst

Besked: #10
(31-01-2011 16:05)Uwe Skrev:  Mange tak for jeres råd og ik mindst jeg forklaringer på hvorfor Smile.

Kan også nu når jeg rigtig for tænkt mig om, se nogle af de ting i nævner som minus ved neopren..

Nu hvor jeg har hørt de ting, så kan jeg også set at jeg har haft en anden opfattelse af hvad åndbare reelt var..

Jeg havde den opfattelse af at det var, for jeg havde troet at det var som ala åndbart regntøj...

K&B.
Uwe

Uwe,

Altså hvis man er en rigtig frossenpind der altid fryser så er neopren altså bedre til den kolde sæson Smile
31-01-2011 16:11
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #11
Sølvræven...

Jeg er så ik en frossenpind Smile.
31-01-2011 16:16
Christoffer C.

Aarhus
Besked: #12
Hej.

Jeg genopliver lige denne tråd.

Er der nogen her, der har nogle erfaringer med Vikings åndbare waders?

http://www.viking-rubber.dk/default.asp?V_ITEM_ID=426

Før jeg snublede over deres side, troede jeg faktisk kun, at de lavede waders i neopren. Jeg har ganske vist aldrig haft et par neopren-waders fra Viking, men holdbarheden skulle jo være i top, så det kunne jo være, det også var tilfældet for de åndbare ditto.

Mvh.
Christoffer
17-02-2011 13:42