[split] Rørfluefittings
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
[split] Rørfluefittings
(01-02-2011 17:45)Esben Ludvigsen Skrev:  Det er på jysk træls at de "vælter" lidt men synes ikke at det er mærkbart i vandet.

Pro Tube er mit foretrukne og har brugt en formue på det Blush

Hej Esben og Lars

Er det kun Pro Tubes cones, der volder jer problemer? Har i prøvet Guideline turbo cones

Hvorfor binder i ikke fluerne uden disse kinerserhatte? Har i nærstuderet Micke Lindstrøm b og Brian Størup´s fluer?. Ofte binder de uden disc´s foran fluen (book endelig en tid på Lindstrøm´s bindekurser. De er vildt interessante). Hvis man er lidt omhyggelig med afslutiningen af fluen så bliver resultatet af jeres anstrengelser flottere og i kan spare den femmer i fronten af fluen Wink

Det var en hel del spørgsmål. Jeg håber i tager det som positiv konstruktiv kritik.

Stram bindetråd

Jan

Micke bindes hos Korsholm d. 5-6 feb.. Læs mere her:

http://www.korsholm.dk/fiskeri/kurser.html

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 03-02-2011 af 10:40 Jan Fensten.)
02-02-2011 11:10
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Den Stripede Undulat
(02-02-2011 11:10)janfensten Skrev:  Hej Esben og Lars

Er det kun Pro Tubes cones, der volder jer problemer? Har i prøvet Guideline turbo cones

Hvorfor binder i ikke fluerne uden disse kinerserhatte? Har i nærstuderet Micke Lindstrøm book endelig en tid på Lindstrøm´s bindekurser. De er vildt interessante) og Brian Størup´s fluer?. Ofte binder de uden disc´s foran fluen. Hvis man er lidt omhyggelig med afslutiningen af fluen så bliver resultatet af jeres anstrengelser flottere og i kan spare den femmer i fronten af fluen Wink

Det var en hel del spørgsmål. Jeg håber i tager det som positiv konstruktiv kritik.

Stram bindetråd

Jan

Micke bindes hos Korsholm d. 5-6 feb.. Læs mere her:

http://www.korsholm.dk/fiskeri/kurser.html

Hej Jan,

Brugen af diverse disc's er jo ikke for at skjule indbindingen, men for belastning / udsmykning af fluen - som i denne - ren lir - http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1709
Eller her med coneheads og propeller og disc's - http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=429

Hvis ens fluer kæntre så er det da fordi man har bundet vingen skævt ind ?

Som andre giver udrtyk for i tråden så syntes jeg at Pro Tube er det mest innovatiov rør system til dato - alle andre rør på markedet er i bund og grund ikke andet end 2-3mm luftslange som folk gladelig betaler en formue for i små stykker.

Venligst
02-02-2011 11:20
Morten E.

Klarup
Besked: #3
(02-02-2011 11:20)Sølvræven Skrev:  Som andre giver udrtyk for i tråden så syntes jeg at Pro Tube er det mest innovatiov rør system til dato - alle andre rør på markedet er i bund og grund ikke andet end 2-3mm luftslange som folk gladelig betaler en formue for i små stykker.

Jo, men Pro Tube er da også i særklasse dyrt - 30 kr. for 12 microtubes lader i hvertfald ikke noget tilbage ift. andre priser på rør....

Men enig i at det er et fint og godt udtænkt koncept - og bruger det også selv (dog ikke lige pt. da hånden er forstuvet Angry)

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
02-02-2011 11:45
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
(02-02-2011 11:20)Sølvræven Skrev:  Hej Jan,

Brugen af diverse disc's er jo ikke for at skjule indbindingen, men for belastning / udsmykning af fluen - som i denne - ren lir - http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1709
Eller her med coneheads og propeller og disc's - http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=429

Ok Claus

Hvis vi skal tage den. Så lad os gøre det.
Mickey moderne

I så fald må der være tale om lir Tongue. I virkelighedens verden så har den Sonic disc du har placeret i fronten på din flue ingen funktion. Udover at skjule indbindingen. Jeg er godt klar over at modargumentet er: "Jamen den skaber en masse turbulens omkring vingen, som gør
at den bevæger sig mere og bedre". Tro på det hvis du vil. Men det er marketings gøgl af værste skuffe, meget i stil med argumenter som at visse stænger "kaster stort set af sig selv". Lad mig se forskellen, så tror jeg på det Wink

Frödins argumenterer for at bruge div. metalcones er for at balancere rørfluen. En trekrog bagerst på fluen kan give en uheldig gang i vandet. Med turbo cones argumenteres for at fluen skubber mere vand og skaber øget turbolens omkring vingen, for at give en mere levende, bedre svømmende vinge. Den sidste del må stå for deres egen regne. Den tror jeg ikke på.

Citér:Hvis ens fluer kæntre så er det da fordi man har bundet vingen skævt ind ?

Det kan også være fordi at man har mere materiale ovenpå røret end nedenfor. Derved skubber indbindingen på conen.

Citér:Som andre giver udrtyk for i tråden så syntes jeg at Pro Tube er det mest innovatiov rør system til dato - alle andre rør på markedet er i bund og grund ikke andet end 2-3mm luftslange som folk gladelig betaler en formue for i små stykker.

Venligst

Pro tube er megafedt på mange måder. Ligeså er FITS Angel. Hvad kan Pro Tube som FITS ikke kan? (Hvis man ser bort fra at skifte cones under brug. Jeg syntes det er fjollet, når en flue er færdigbundet, så er den sgu´færdig Wink)

Mht. Pro tube så syntes jeg blot at den påståede flexibilitet med Pro tube kommer med en for stor prislap. Har du lagt mærke til din spildprocent af materiale når du/i binder på Pro tube?Dodgy

Venligst

Jan

Undskyld til Esben for afsporingen. Måske burde tråden splittes og kaldes Pro Tube vs. FITS. Eller blot rørfluefittings

(Denne besked var sidst ændret: 02-02-2011 af 15:12 Jan Fensten.)
02-02-2011 11:52
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(02-02-2011 11:20)Sølvræven Skrev:  Hej Jan,

Nej. Det er ikke for at skjule indbindingen. Det er for udsmykning, belastning/balance og turbolens omkring vinken! Om det passer eller ej, kan jeg ikke føre bevis for.

Hvis ens fluer kæntre så er det da fordi man har bundet vingen skævt ind ?

Nej. Vingen sidder rigtigt og med ganske lidt materiale under tråden, men den geometriske form på Pro-tube kinerserhatten bevirker lidt kæntring. Der ville fint kunne bindes et lille pænt hoved, hvad jeg også ofte gør.

Som andre giver udrtyk for i tråden så syntes jeg at Pro Tube er det mest innovatiov rør system til dato - alle andre rør på markedet er i bund og grund ikke andet end 2-3mm luftslange som folk gladelig betaler en formue for i små stykker.

Jeg bruger Pro-tube, når jeg betjener mig af deres softcones bagerst på fluen for at løfte vingen og skabe ekstra støj, og når jeg ønsker at bruge de forskellige vægte og hoveder.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
02-02-2011 12:21
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Citér:Jeg bruger Pro-tube, når jeg betjener mig af deres softcones bagerst på fluen for at løfte vingen og skabe ekstra støj

Hej Lars

Det kan du også med FITS.....Wink

Disc´s

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 02-02-2011 af 12:30 Jan Fensten.)
02-02-2011 12:29
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
(02-02-2011 11:52)janfensten Skrev:  Ok Claus

Hvis vi skal tage den. Så lad os gøre det.
Mickey moderne

I så fald må der være tale om lir Tongue. I virkelighedens verden så har den Sonic disc du har placeret i fronten på din flue ingen funktion. Udover at skjule indbindingen. Jeg er godt klar over at modargumentet er: "Jamen den skaber en masse turbulens omkring vingen, som gør
at den bevæger sig mere og bedre". Tro på det hvis du vil. Men det er marketings gøgl af værste skuffe, meget i stil med argumenter som at visse stænger "kaster stort set af sig selv". Lad mig se forskellen, så tror jeg på det Wink

Frödins argumenterer for at bruge div. metalcones er for at balancere rørfluen. En trekrog bagerst på fluen kan give en uheldig gang i vandet. Med turbo cones argumenteres for at fluen skubber mere vand og skaber øget turbolens omkring vingen, for at give en mere levende, bedre svømmende vinge. Den sidste del må stå for deres egen regne. Den tror jeg ikke på.

Det kan også være fordi at man har mere materiale ovenpå røret end nedenfor. Derved skubber indbindingen på conen.

Pro tube er megafedt på mange måder. Ligeså er FITS Angel. Hvad kan Pro Tube som FITS ikke kan? (Hvis man ser bort fra at skifte cones under brug. Jeg syntes det er fjollet, når en flue er færdigbundet, så er den sgu´færdig Wink)

Mht. Pro tube så syntes jeg blot at den påståede flexibilitet med Pro tube kommer med en for stor prislap. Har du lagt mærke til din spildprocent af materiale når du/i binder på Pro tube?Dodgy

Venligst

Jan

Undskyld til Esben for afsporingen. Måske burde tråden splittes og kaldes Pro Tube vs. FITS. Eller blot rørfluefittings

Hej jan,

Vi er ikke uenige - det meste er ren lir for øjet Big Grin forøvrig går en rørflue med metalconeheads snorlige i vandet - rør uden har mere flaksende gang i strømmens turbolens.

Når det så er sagt så kan en kinerser hat eller disc - flytte noget vand og skabe noget turbulens.

Så kan jeg spørge om - hva kan Fits som Pro Tube ikke kan - prisen er vist nogenlunde den samme -

Så syntes jeg faktisk at det at kunne klipse disc's på og af efter behov - altså skifte til anden størrelse, udformning samt farve er en udemærket feature.

mange gange i flubinding er det jo øjet der fanger - det skal der vel også være plads til - tro flytter som bekendt bjergeSmile

PS er du sponseret af Guideline ?

Venligst
02-02-2011 15:35
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(02-02-2011 15:35)Sølvræven Skrev:  Så kan jeg spørge om - hva kan Fits som Pro Tube ikke kan - prisen er vist nogenlunde den samme -

Meter for meter er prisen stort set det samme. Jeg har ikke lavet beregningen endnu, men det skulle ikke være så svært at få afklaret. I min bog så er "fejlen" med Pro tube at der er forudbestemt en funktion i "designet". Hvis du pludselig skal binde en meget stor ell. meget lille flue så skal du have fingre en ny pakke som passer i str.. Den slags er man ude over med FITS, da man selv designer sit rør setup. Desuden er der mindre spild med FITS.

Citér:mange gange i flubinding er det jo øjet der fanger - det skal der vel også være plads til - tro flytter som bekendt bjergeSmile

Jotak. Men det er da ikke forbudt at bruge hovedet og forholde sig nøgternt, til fordele og ulemper ved forskellige produkter Wink

Jo mere du prædefinerer - jo færrer løsningsmuligheder får du. Og det er vel i bund og grund min hovedanke mod Pro Tube.

Citér:PS er du sponseret af Guideline ?

Nej, jeg er blot en kritisk forbruger. Hvis jeg var sponsoreret af Guideline tror du så jeg ville poste denneher?
LBN
Jeg synes det var alletiders om man kunne købe Pro tube i forskellige dimensioner i metermål. Så man selv kan designe sine rør Cool

Claus er du personligt relateret til ejeren af Pro tube. Han bor jo også i Randers?

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 02-02-2011 af 17:18 Jan Fensten.)
02-02-2011 16:01
Sølvræven
Gæst

Besked: #9
(02-02-2011 16:01)janfensten Skrev:  Jeg ville syntes det var alletiders om man kunne købe Pro tube i forskellige dimensioner i metermål. Så man selv kunne designe sine rør Cool

Det er bare ikke en mulighed da rørene tapere i indbindingsenden.

Claus er du personligt relateret til ejeren af Pro tube. Han bor jo også i Randers?

Han bor nu vist ikke i Randers - men jeg er bekendt med hvem det er.

Venligst

Jan

Endelig syntes jeg det er en sund debat vi har gang i - der er vel ikke noget i vejen for at blive klogere - det er fedt med forskellige indputs - vi har jo muligheden for her på FV at lave en rigtig fed flue database - hvis folk ellers gider blive ved med at poste mønstre

Venligst

Ræven som mest binder / har bundet på 2 / 3 mm easy tubeBig Grin
02-02-2011 16:46
123

Besked: #10
(02-02-2011 16:01)janfensten Skrev:  Claus er du personligt relateret til ejeren af Pro tube. Han bor jo også i Randers?

Gør han? Morten Bundgaard bor i Ulstrup med mindre han er flyttet for nylig Rolleyes
02-02-2011 17:43