Afstemning: Hvilken line bruger du?
Det der står på stangen
Som regel et nummer højere end opgivet fra fabrikanten
Som regel et nummer lavere end opgivet fra fabrikanten
Det afhænger af situationen og det varierer meget
[Vis resulter]
Besked: Dette er en offentligt afstemning, andre brugere kan se din stemme.
Hvornår kaster en stang godt?
123

Besked: #1
Hvornår kaster en stang godt?
Lidt skørt spml måske, men jeg hører ofte at "stangen kaster godt" og bruger også selv til tider udtrykket om en stang - ubevidst. Men hvornår kaster en stang godt? For mit vedkommende afhænger det meget af situationen. Ved f.eks. tørfluefiskeri kaster den godt, når stangen føles som en naturlig forlængelse af armen og jeg ikke behøver at koncentrere mig om kastet. Det kommer bare af sig selv. Min SLT 480 kaster godt med alle liner jeg har prøvet med et 4 tal på. Min SLT 586 kaster også fremragende med 4'er line på. Min XP 590 kaster bedre med en line der er lidt tungere end angivet synes jeg. Det samme gør sig gældende for min TCR 590, men der er sikkert mange som vil sige noget andet.

På kysten kaster en stang efter min mening godt, når jeg kan lave 2-3 blindkast efterfulgt af et dobbelttræk og så krydse 25 meter i hvert kast. "Problemet" med sidstnævnte er bare, at jeg er ret sikker på at stangen let kaster distancen uanset om der står 15gr eller 19gr på kassen til skydehovedet. Til gengæld er der forskel på hvordan måden hvorpå stangen arbejder føles. Jeg havde en TCX 691 som kastede formiddabelt med et 16gr skydehoved. Det samme gjorde den med et 18gr skydehoved i samme mærke, densitet og længde. Det føltes ikke ens, men jeg kom stort set lige langt med begge hoveder. Lidt længere med et 18gr måske, men ikke meget.

Er det i bund og grund kun en smagssag, som i sagens natur er nytteløs at diskutere kva den er subjektiv, eller er der noget om snakken siden fabrikanterne jo også smider et tal på klingen? Lasse kan sikkert kaste en hvilken som helst line på en hvilken som helst stang og synes den kaster lige godt, da længde på line og kandance kan gøre meget for et kast. Min TCX 490 kaster fint med et 16gr skydehoved på trods af, at den burde kaste bedst med samme line som min SLT 480 kaster godt med. Min TCX 490 arbejder dybere end en TCX 690 med et 16 gr skydehoved, men det går fint.

Hvad siger I? Hvornår kaster en stang godt?
06-02-2011 16:42
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Hvornår kaster en stang godt?
(06-02-2011 16:42)schreiber Skrev:  Hvad siger I? Hvornår kaster en stang godt?

Det første svar der falder mig ind er, at det gør en stang ikke - ligesom en hammer ikke slårCool
Men jo bedre du er til at kaste - jo lettere har du ved at justere din kastebevægelse, og så kommer det faktisk til at føles naturligt, at bruge samme 4'er line på f.eks. en SLT 480 og en TCX 490Smile
Jeg oprettede en lidt lignende tråd på blinkende lygter for længe siden, og da ledte Lasse mig på sporet ved at påstå, at det jeg var ude i med at bruge forskellig linevægt til forskellige aktioner blot var et forsøg på at få alle mine stænger til at kaste ensAngel
Det er sjovere at opleve de forskellige stængers egenskaber - sådan at f.eks. TCX 490 bliver den tunede knallert den er tænkt at være - og ikke en en gennemsnitlig dorsk pind med al for meget vægt påCool
Så jeg er en af dem der - formentlig mod strømmen - har svaret samme nummer som på stangenAngel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-02-2011 18:32
123

Besked: #3
(06-02-2011 18:32)Martin Brøndum Skrev:  Jeg oprettede en lidt lignende tråd på blinkende lygter for længe siden, og da ledte Lasse mig på sporet ved at påstå, at det jeg var ude i med at bruge forskellig linevægt til forskellige aktioner blot var et forsøg på at få alle mine stænger til at kaste ensAngel

Det giver faktisk god mening. Alle har sandsynligvis en kadance som de ynder at kaste med og som harmonerer med temperament. Skal man udover hvad man er vant til, så kaster en stang lige pludselig anderledes. Meget simpelt. Lasse er en klog mand Wink
06-02-2011 18:48
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Jeg blander mig lige lidt her Confused
Jeg syntes Burkheimer med sin klassificering der dækker 3 klasser beskriver det meget godt. De Burkheimer stænger jeg har prøvet kaster fint med den midterste klassificering i de fleste situationer. Vil du kaste med meget lang line bruger du den nederste lineklasse, og står du ved en smal å, den øverste lineklasse.
Princippet er ikke meget forskelligt fra når dem der bruger skydehoveder bruger forskellige længder og vægte i forskellige situationer.
Vel KAN en stang bruges med een line i alle situationer, men det er nu ulig nemmere når line passer til den aktuelle situation - det virker i hvert fald i praksis. Så jeg syntes i høj grad det kommer an på det aktuelle fiskeri.

Ved ikke rigtigt om det var det du spurgte om Dodgy

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 06-02-2011 af 18:59 PeterMulbjerg.)
06-02-2011 18:57
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Thomas

Hvorfor to forskellige spørgsmål?

Til det første, når der er en kompetent vognstyrer i den rigtige ende...

Og liner er bare variable kastevægte der bør blandes som boljser Big Grin

Men hvad ved jeg Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
06-02-2011 19:15
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(07-02-2011 02:30)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Martin

Jeg har svaret "it depends..." Angel

Jeg synes ikke, det er fedt at stå med en TCR490 eller XP490 og kaste 4-6 m kast med en Rio Gold WF4F - til det foretrækker jeg en SLT 486... Blush

Hej Ole

Jeg forstår dit synspunkt - men du ved, at vi er uenigeCool
Jeg mener, at vi en tidligere tråd fik afklaret, hvor følsom toppen er på de der "hurtigere" stænger, idet jeg går ud fra, at du kategoriser min max line speed sammen med ovennævnte!
Jeg synes netop, at det fede ved de stænger er deres alsidighed - defungerer selvfølgelig, som du også er inde på, glimrende på distancen - men jeg er altiså også vild med dem med netop den linelængde du nævner i ovenstående. De arbejder fremragende - de arbejder bare ikke særlig dybtCool
Jeg er faktisk heller ikke enig i det modsatte synspunkt ang. blødere stængers mangler på distancen. Som bl.a. du så glimrende demonstrerede det ved Lagan - så kastede folk helvedes langt med Thorsens nye stang .. som ikke er blandt de hurtigste efter moderne standard - det kræver bare en smule mere arbejdeAngel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
07-02-2011 16:48
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
(07-02-2011 17:08)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Netop! Angel Jeg ønsker en stang, der bukker ned i klingen, når der er tale om kortere kast med delikate præsentationer. Med en dybere aktion kan man lave større/åbne linebuer; hvilket kan have sine fordele i talrige situationer med kortere kast ved åen med det lette grej... Cool

Hmmmm, linebuens størrelse har intet at gøre med aktionen i stangen!

Citér:Igen beskriver du jo, hvorfor man bør benytte de stivere stængere excellerer fremfor mere moderate ditto ved længere kast: Hvorfor arbejde mere for mindre..... ?! Angel

Linker lige til en sjov undersøgelse fra Norge, den har vidsst været oppe og vende før Wink

8 kastere, 8 stænger

Citér:Dog er det faktisk ikke rationaler, der gør at jeg foretrækker både-og modellen fremfor enten-eller-modellen; for det første, hvorfor lade sig begrænse til en aktionstype, når der findes fordele og ulemper ved alle aktionstyper? For det andet - og som dit indlæg implicit er udtryk for - er valget af en aktionstype fremfor en anden jo oftest ganske et spørgsmål om temperement. Personligt holder jeg af begge dele, og har privilegiet at kunne anvende begge aktionstyper (indtil vi når op til og med #7) med lige stor fornøjelse... men i vidt forskellige situationer... Smile

Dog kan jeg konstatere, at fra #8 opefter fordrer mine fysiske forudsætninger, at jeg nøjes med at fiske med almindeligt "hurtige" (enhånds)stænger i stedet for at skulle pine håndled, skuldre og ryg med de dér UltraPlusXXXFastmybloodyfuckingarse-aktioner.... Angel Blush

Yup, det er en smags sag Cool

Mvh
Lasse[/quote]

07-02-2011 18:31
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Stænger der kaster godt....

Nemt nok. De stænger der får fluen ud til fisken, resten er spildtid.

/Allan

http://www.customflies.dk
07-02-2011 19:00
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
He he Wink

Ok, så lad os kvantificere det, kan man lave en supersmal linebue med en spaghetti stang?

Svaret er JA

Kan man lave en kæmpe åben linebue med et ultrahurtigXXXmotherfuckerfastminbag stang?

Svaret er JA

Det citat du citere er alt andet lige, altså at samme bevægelse med to forskellige stænger vil kunne give to forskellige størrelser linebuer på korte kast. Den topstive bløde kan åbne linebuen op i efterslaget og med langsom linehastighed er der ikke nok spænd i linen til at samle over og underlinen sammen til den størrelse linebue som burde have været der. I praksis er det ret sjældent, og med en moderat linemængde er det ikke alverden i størrelses forskel der er at observere....

Medmindre du altså mener en toptung sløv satan der giver efterslag fra helvede med kort linelængde, og så kan vi snakke om den er sjov at fiske med bagefter Angel

Mvh
Lasse

07-02-2011 19:29
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Ole

Der er kun en ting at sige til den gang slagsgas..... BS......

Mvh
Lasse

07-02-2011 19:35
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
(07-02-2011 19:33)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Lasse, når en kendt stangfabrikant fra USA Angel på deres hjemmeside skriver dette om en stangserie, de fornylig har udviklet - og som ingen gider at købe; er det så bare udtryk for floskler og indholdsløs salgsgas... ?! Cool :

Hej Ole,
der er jeg altså lige nødt til at forsvare Scott lidt - de har heldigvis modet til at designe de lidt skæve og snævre stænger som ingen andre tør. De sælger ikke mange af dem, men af en eller anden grund bliver de voldsomt efterspurgte når de forsvinder fra markedet igen. Og nogle af dem er da også oversete - jeg er f.eks. voldsomt imponeret af min "blikkenslagerstang" - Scott WWS 806/3 - fantastisk stang Cool

Men undskyld afbrydelsen Dodgy

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 07-02-2011 af 19:49 PeterMulbjerg.)
07-02-2011 19:48
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #12
(07-02-2011 19:33)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Lasse, når en kendt stangfabrikant fra USA Angel på deres hjemmeside skriver dette om en stangserie, de fornylig har udviklet - og som ingen gider at købe; er det så bare udtryk for floskler og indholdsløs salgsgas... ?! Cool :

...The xxxxx's unique taper loads lower on the blank to generate open loops, helping avoid tangles with multiple fly and indicator rigs. At the same time, a stiffer tip section handles heavy payload delivery but retains the sensitivity needed to detect subtle takes....

Min erfaring siger mig, at der er hold i ovenstående.... Angel

Det skulle vel ikke være Sage 99 Angel
07-02-2011 20:32