Fletline og kold vejr
123

Besked: #1
Fletline og kold vejr
Hvad er Jeres erfaringer med fletliner og koldt vejr? For et par uger siden var jeg ude for første gang i år, og det var betydelig koldere end hvad jeg er vant til at fiske i. Jeg havde store problemer med at lave de knuder jeg normalt bruger problemfrit. Linen sprang igen og igen i knuden når jeg strammede op og det endte med at jeg lavede en løkke og smed i svirvlen fremfor at binde linen direkte i. Jeg har aldrig oplevet noget lignende tidligere. Linen er 0,12 Fireline. Jeg har noget Fireline i samme diameter som er 2-3 år gammelt på et andet hjul, og det har aldrig nogensinde voldt mig problemer, men jeg har heller aldrig fisket omkring frysepunktet med linen.

Hvad er Jeres erfaringer på det område?
06-02-2011 18:46
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Fletline og kold vejr
(06-02-2011 18:46)schreiber Skrev:  Hvad er Jeres erfaringer med fletliner og koldt vejr? For et par uger siden var jeg ude for første gang i år, og det var betydelig koldere end hvad jeg er vant til at fiske i. Jeg havde store problemer med at lave de knuder jeg normalt bruger problemfrit. Linen sprang igen og igen i knuden når jeg strammede op og det endte med at jeg lavede en løkke og smed i svirvlen fremfor at binde linen direkte i. Jeg har aldrig oplevet noget lignende tidligere. Linen er 0,12 Fireline. Jeg har noget Fireline i samme diameter som er 2-3 år gammelt på et andet hjul, og det har aldrig nogensinde voldt mig problemer, men jeg har heller aldrig fisket omkring frysepunktet med linen.

Hvad er Jeres erfaringer på det område?

Minus grader og fireline går ikke sammen, det opføre sig som du selv skriver - er det mange minusgrader fryser linen fast på spolenBig Grin

Man risikere også at ødelægger linen - vandet sætter sig i linenen og når det fryser "snor" det linen fra hinanden så den flosser.
06-02-2011 19:30
123

Besked: #3
(06-02-2011 19:30)Sølvræven Skrev:  Minus grader og fireline går ikke sammen, det opføre sig som du selv skriver - er det mange minusgrader fryser linen fast på spolenBig Grin

Man risikere også at ødelægger linen - vandet sætter sig i linenen og når det fryser "snor" det linen fra hinanden så den flosser.

Så er jeg mere rolig. Jeg har altid kun haft gode oplevelser med Firelin, så jeg var bange for at det var linen den var gal med. Jeg fiskede lige omkring frysepunktet så det er nok derfor det ikke gik som det skulle Smile
07-02-2011 23:59
123

Besked: #4
(07-02-2011 02:02)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Thomas.

Jeg har aldrig oplevet problemer med Fireline i koldt vejr (har dog aldrig fisket med den i regulær frost), men da Berkley i sin tid lancerede Fireline, husker jeg at de anbefalede brugen af en såkaldt "not-a-knot" (også et Berkley-produkt), idet knuder og superliner ikke spiller sammen.... Cool

Jeg bruger altid not-a-knot, når jeg spinnefisker... også på nylonline; den giver 100% trækstyrke på linen pga af den knudeløse forbindelse til agnen - sommer og vinter... Angel

Hej Ole,

Jeg bryder mig ikke "knudeløse knuder", så derfor binder jeg knuder. Det er sikkert bare noget psykisk, men tror man ikke på det, kan man lige så godt lade være. Det kan være du kan omvende mig en dag ved lejlighed Wink
08-02-2011 00:01
Søren Nielsen

Herning
Besked: #5
(08-02-2011 00:06)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Thomas.

Jeg lover dig, at de der not-a-knot virker 100% og ingen komplikationer giver. Desuden koster en pose med 10 stk's kun kr. 30,- så det er bare at suse forbi Gb og købe ind, så du kan få dem testet ! Smile

Det er da kun lige indtil du har hamret den op i topøjet et par gange og linen derved får sig viklet ud ... *plup*
Skete et par gange med str XXL not-a-knot på et par havture - derefter har jeg ikke rørt dem Angry

/sbn
(Denne besked var sidst ændret: 15-02-2011 af 21:29 Søren Nielsen.)
15-02-2011 21:29
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #6
Hejsa

Var ude i går, og det var så koldt, at der jævnligt kom lidt is ved lineføreren - men ingen problemer med fletlinen, hverken på spolen eller i knuderne. Det var dog ikke FireLine men Sufix Matrix Pro i 0,14. Kender godt andres besrkivelser af fletliner og frost, og rent psykologisk har jeg altid en backup-spole med nylon, men har faktisk aldrig haft brug for den.

mvh, Rasmus
15-02-2011 21:38