Lilleåen med flue?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Lilleåen med flue?
Hej

Jeg har medlemskab af Langå Sportsfiskerforening i 2011, men kender stort set ikke vandet bortset fra et par ture med spinnestangen i Lilleåen ved Laurbjerg for mange år siden.

Ambitionen for 2011 er, at jeg vil igang med fluestangen ved åen, og jeg vil derfor gerne høre lidt fif og input fra de af jer som kender lilleåen eller blot har generelle tips til å-fiskeri efter havørred med flue.

Mine tvivlsspørgsmål går på om der f.eks. kræves synkeliner i åen?, hvilke fluer bruger I dernede? ... og hvilket grej?
Er det natfiskeriet som virker, eller kan det lade sig gøre at fange fiske på flue om dagen? Kan man fange andet end havørreder - f.eks. hvordan er tørfluefiskeriet efter ørreder i åen?

Jeg har både enhåndsstænger på 9´i #6 og #8 samt en swicth-stang på 11´ i #8.

Jeg har flere skydehoveder, som kan klippes til, hvis det er nødvendigt og der er også er Opti Stream WF6F, som vel nok kunne komme til ret?

Jeg overvejer at anskaffe mig en lidt længere enhåndsstang på 9,6´eller 10´men er i tvivl om det er strengt nødvendigt jf. det grej jeg har i forvejen? ("strengt nødvendigt" skal selvfølgelig læses med forbehold for for mulligt FTAS-aflad ved køb af nyt grej Big Grin)

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
08-02-2011 11:59
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Lilleåen med flue?
Hvor meget kender du til åfiskeri? Vi ikke kede dig med uvæsentlige detaljer :-) Kender ikke stykket der venter dig, men kan måske bidrage med nogle mere generelle tip Wink

Venligst Nikolai

08-02-2011 13:16
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Å/elv -fiskeri med flue har jeg næsten udelukkende praktiseret med to-håndsstang efter laks, så jeg kender godt til nedstrøms vådflueteknik og teorien om at den sorte flue altid kan bruges Smile

Jeg tænkte blot at en lidt mindre å, som Lilleåen, krævede en anden tilgang end en mellemstor Norsk elv eller Gudenåen, hvor man også vadefisker.

Selvom jeg har læst en del bøger om emnet har jeg meget lidt erfaring med havørredfiskeriet i åer - JPH´s bog "Havørred i åen" er dog læst for mange år siden, men vil nok blive taget ned fra hylden igen Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
08-02-2011 13:22
Leif Chr.

Besked: #4
Hej Nikolai

Først velkommen i klubben Smile Det er måske noget af Danmarks bedste ørredvand du nu får mulighed for at besøge.

Til mit fiskeri bruger jeg udelukkende flydeline, jeg fisker mest når det er blevet mørkt eller en time eller to før det bliver det. En 9 fods stang klare det fint, jeg bruger selv en #6.

Åen fisker bedst hvis den er rimelig klar, er den farvet er det orm der bliver taget mest på. Fluer som jeg bruger er sorte, store og små som feks. red but mm. når det er lyst er uldsokken et godt valg.

Der kan desværre godt være mange lystfiskere ved åen, men hvis man bevæger sig lidt og lader være med at fiske opstrøms, går det som regel fint. Ellers Kan et ophold ved bænken på rød zone nok også godt kaste et par tips eller to fra sig.

Lilleåen er ikke den tidligste å, men sidst i juni plejer der at være rimeligt med fisk.

Knæk og bræk vi ses nok derude Smile

Mvh Leif
08-02-2011 15:03
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
Hej Rasmus & Leif,

OT!

Ja. Den lyder godt nok spændende Lilleåen. Sidste år var den da en af de bedre, hvis man skal bedømme det på de fangster vi får lov at høre om.

Kan man få gæstekort og dagkort dertil i 2011? Kunne godt tænke mig at prøve engang i løbet af året.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
08-02-2011 15:09
Leif Chr.

Besked: #6
(08-02-2011 15:09)Lars Troels Skrev:  Hej Rasmus & Leif,

OT!

Ja. Den lyder godt nok spændende Lilleåen. Sidste år var den da en af de bedre, hvis man skal bedømme det på de fangster vi får lov at høre om.

Kan man få gæstekort og dagkort dertil i 2011? Kunne godt tænke mig at prøve engang i løbet af året.

Hilsen

Lars T.

Sidste år var ikke et af de gode år, det var først rigtigt sent at der kom mange fisk.
Man kan købe dagkort til grå zone af lilleåen som Langåsportsfiskerforening har. Hadsten lystfiskerforening har også dagkort salg. Måske en ide til en forums tur, når det bliver sommer??
http://www.lilleaaen.dk/default.asp?content=fakta&ID=29
http://www.langaa-sf.dk/

Mvh Leif
08-02-2011 15:22
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
Jeg skal prøve at begrænse mig Blush

Jeg fisker selv mindre åer. Min favorit gennem de sidste år er Lerkenfeldt å - pirkens stykke fra godset og nedstrøms gennem å dalen.

Havørrederne her ligner nok dem du er på jagt efter :-) Som du sikkert allerede ved er der stor forskel på forår, sommmer og efterårs fiskeri. Dernæst har det betydelig indflydelse på valg af setup, hvor meget vand der er i åen og hvor klart det er. Og ikke mindst hvor varmt det er. Det er heller ikke uvæsentligt om der er overskyet eller klar himmel. Dernæst er der stor forskel på hvornår fisken begynder at trække op i de forskellige åer. I de mindste åer skal vi ret langt hen på sommeren før der rigtig sker noget. I de større åer starter festen langt tidligere. Men igen, der er store forskelle også mellem de mindre åer. Det er om at være der når de begynder at trække op om sommeren, typisk ved solnedgang, nat og solopgang, hvor de nyankommende forsøger at tilkæmpe sig en plads i åen og de 'gamle' i åen begynder at flytte på sig. Da er de ofte vældig hug villige Big Grin

I morgen timerne om sommeren står fisken ofte ude i åen og gerne i de lav vandende områder. Når solen bryder begynder de at trække ind i skjul og ned i de dybe huller. Mit typiske setup er en flydeline med flydende forfang og lang spids. Der sidder gerne en højt svævende flue i enden, som fiskes lige under overfalden. Er der udsigt til gråvejr er det bare med at komme af sted, for da kan det gode morgen fiskeri strækkes lidt længere end normalt. Er vandet i åen tiltagende er der større chancer for trækkende fisk.

I dagtimerne består mit typiske setup af en flydeline med synkende forfang og kort spids. Jeg affisker alle de gode gemmesteder jeg kender. Fisker så tæt på bevoksninger ude i åen og langs brinken som det kan lade sig gøre og lader gerne fluen hænge i strømmen i 10-20 sekunder, mens der viftes let med stangspidsen inden fluen i hurtige ryk flyttes til en ny vente position. Bruger typisk en meget let dresseret flue hvis vandet er klart og fluer med hvide vinger og rigelig flash effekt, når det er uklart. Om sommeren er havørrederne oftest ret passive og svære midt på dagen. Men er der overskyet er det som om de vågner. Grumset vand kan også strække morgenfiskeriet og senere på dagen snyde dem til en tidlig start på natteroderiet. Opsøg de mørkeste og skyggefulde områder i dagtimerne.

Sen eftermiddag/ Aften bruger jeg samme setup som om morgnen og skifter til større fluer efterhånden som mørket falder på.

Nat bruger jeg flydeline med flydende forfang og store larmende fluer på kort forfang.

Jannuar, febuar, marts og april fisker jeg mest om dagen. Maj, Juni, juli og August fisker jeg mest morgen, aften og nat - og stort set ikke i dagtimerne. September, oktober og november skifter jeg til dagfiskeri igen efterhånden som nætterne bliver længere.

Det er min erfaring at det er lettest at komme til ved åen i morgentimerne: I perioden 1-2 timer før solopgang og 1-2 timer efter.

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2011 af 15:50 Nikolai R..)
08-02-2011 15:38
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
Tak for de gode og fyldestgørende svar Smile

Det lader til at både grejet og fluerne er på plads (eller snart kan komme det), og at jeg bare må se at komme afsted.

En forumtur kunne være oplagt f.eks. i august/september?

Håber vi ses ved vandet!

Mvh

Nikolai

08-02-2011 22:38
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Hej Nikolaj,
Meget enig med de foregående gode råd. Mine erfaringer peger desuden på, at du ikke skal overse dagfiskeriet i de små åer. Af og til er det jo lettere at komme afsted på det tidspunkt, og det er bestemt ikke umuligt.
Jeg ville også gå benhårdt efter pladser, hvor der ikke fiskes så meget. Fiskene er så uendeligt meget lettere at fange, hvis man er første mand over dem.
Claus

http://www.ussingbech.dk
08-02-2011 22:45
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #10
Hej

Det er en sk... god tråd det her synes jeg.

Oveni de gode forslag herover vil jeg lige sige at jeg når mørket begynder at sætte ind har haft held med Muddlertyper der bliver lige under overfladen med tydelig bule og enkelte V-striber nu og da.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
08-02-2011 23:06
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
(08-02-2011 22:38)Nikolai Kaad Skrev:  Tak for de gode og fyldestgørende svar Smile

Det lader til at både grejet og fluerne er på plads (eller snart kan komme det), og at jeg bare må se at komme afsted.

En forumtur kunne være oplagt f.eks. i august/september?

Håber vi ses ved vandet!

Mvh

Nikolai

Jeg er frisk på en forum aften/ nat tur engang over sommeren - der bare så fandes langt der hen lige nu Wink

Det er et ganske god pointe du fik med her til sidst. Ynder selv morgen fiskeriet, da fiskene er godt afstresset, hvis der ikke har været gæster i løbet af natten. Håber det bliver til nogle gode oplevelser ved åen :-)

Venligst Nikolai

08-02-2011 23:07
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Hej igen

Hvordan er åen egentlig nedstrøms Laurbjerg-strækket (sidst jeg var der sluttede strækket ved et dambrug, men jeg ved ikke om det er der endnu?)

Jeg tænker på om der er høje skrænter ned til åen, mange siv osv. eller om strækket er lettilgængeligt?

Jeg har rodet lidt med grejet igår og min XP #6 bliver monteret med et LW 4/7 og en Loop opti Stream #6 til den første tur Big Grin - og så vil jeg igang med at binde nogle Red Butt i forskellige størrelser samt nogle fluer med hvide og blå farveelementer til forår/sommerfiskeriet. De røde/orange fluer kan nok vente til efteråret?

Er det for voldsomt at møde op med en 11´switch i #8?? - hertil har jeg nemlig nogle gode korte synkende skydehoveder - hvis det bliver nødvendigt?

Mvh

Nikolai

10-02-2011 10:29