TCR eller TCX 9' #6
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
TCR eller TCX 9' #6
Ja, jeg er stadig på jagt efter en tcx Angel I min iver har jeg læst et utal af test og anmeldelser, hvor TCX holdes op mod TCR'en. Det har fået mig til at tænke, at min begejstring for TCX'en til dels bunder i at dens aktion virker mere velkendt og lige til. TCX vil af de to derfor være det mest magelige valg, men ikke det valg som vil flytte mig længst mod nye højder på kysten. Dernæst er det selvfølgelig ikke uvæsentligt, at det er nemmere at få fingerne i en brugt TCR. Kan i hjælpe med nogle pluser og minuser og erfaringer da i startede op på TCR'en?

Har iøvrigt lige bestilt den Guideline Coastal der sad på Brandts TCX'er, så der er ikke langt i mål Angel

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-02-2011 af 18:28 Nikolai R..)
08-02-2011 18:21
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: TCR eller TCX 9' #6
Vil du ikke lige uddybe den med "nye højder på kysten"?

Hvis du dukker op næste søndag til træf hos multihjulsfascisterne er der sikkert mulighed for at prøve dem op mod hinanden Smile
08-02-2011 18:24
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
RE: TCR / TCX 9 #6
Jeg tænkte nok du vil byde ind Big Grin Nu fik jeg aldrig prøvet din stang i søndags, men mon ikke muligheden byder sig igen Cool

Angående den multihjulstur - var det ikke et lukket selskab for 8 mand, der skulles fodres med pølser og kage Angel

Venligst Nikolai

08-02-2011 18:33
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(08-02-2011 18:21)NMR Skrev:  Ja, jeg er stadig på jagt efter en tcx Angel I min iver har jeg læst et utal af test og anmeldelser, hvor TCX holdes op mod TCR'en. Det har fået mig til at tænke, at min begejstring for TCX'en til dels bunder i at dens aktion virker mere velkendt og lige til. TCX vil af de to derfor være det mest magelige valg, men ikke det valg som vil flytte mig længst mod nye højder på kysten. Dernæst er det selvfølgelig ikke uvæsentligt, at det er nemmere at få fingerne i en brugt TCR. Kan i hjælpe med nogle pluser og minuser og erfaringer da i startede op på TCR'en?

Har iøvrigt lige bestilt den Guideline Coastal der sad på Brandts TCX'er, så der er ikke langt i mål Angel

Jeg kan følge dig i dit dilemma. Jeg ville nok vælge TCX af "magelighed", TCR er lidt mere udfordrende. Men det er nu ikke to helt forskellige stænger. Du prøvede min TCR #5, og der er nogen, der mener, at den er mere hysterisk end de andre TCR-stænger. Jeg skal ikke kunne udtale mig herom, da jeg kun har prøvet 5'eren. Jeg er nu også glad for den, men hvis jeg kunne bytte lige over med en TCX- femmer, så ville jeg måske sige ja. Men der er mere coolness over de rødeCool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-02-2011 23:06
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej

Du bliver nødt til at kaste med dem side om side, og allerhelst de to du ender op med at købe. Der er ret store forskelle i fabrikationen og jeg vil vædde på Brandt ville føle min TCX'er som mere balstyrisk end min TCR Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
08-02-2011 23:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(08-02-2011 23:45)karlsson Skrev:  Hej

Du bliver nødt til at kaste med dem side om side, og allerhelst de to du ender op med at købe. Der er ret store forskelle i fabrikationen og jeg vil vædde på Brandt ville føle min TCX'er som mere balstyrisk end min TCR Wink

Mvh
Lasse

Har godt bemærket, at din TCX tager sig ret ond ud i CCS-databasen Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-02-2011 23:52
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
(08-02-2011 23:52)Brandt Skrev:  Har godt bemærket, at din TCX tager sig ret ond ud i CCS-databasen Wink

Fedeste femmer so far Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-02-2011 00:02
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(08-02-2011 23:06)Brandt Skrev:  Jeg kan følge dig i dit dilemma. Jeg ville nok vælge TCX af "magelighed", TCR er lidt mere udfordrende. Men det er nu ikke to helt forskellige stænger. Du prøvede min TCR #5, og der er nogen, der mener, at den er mere hysterisk end de andre TCR-stænger.

Hej Brandt

Nu har jeg efterhånden hørt det fra flere sider at TCX skulle være knapt så "hysterisk" som TCR. Dertil må jeg blot sige, at det er ikke min oplevelse. På trods af de relativt beskedne forskelle i CCS, så syntes jeg der tegner sig et billede af at TCXérne lige er et par % stivere/hurtigere.

Forskellen mellem TCR 890 og TCX 890 på plænen forleden var bestemt mærkbar.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 09-02-2011 af 00:24 Jan Fensten.)
09-02-2011 00:15
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Jeg skal ikke dømme over hvilken serie der er mest hysterisk, men kan blot konstatere at Oles TCX 790 er den vildeste stang jeg har prøvet!! Skarpt efterfulgt af min egen TCR 590.

Jeg syntes at der er stor forskel på min TCR 590 og min TCR 691 - og det er klart til 691´s fordel - den er efter min mening mere harmonisk og mindre "hysterisk" end 590Smile - jeg ved ikke om jeg nogensinde bliver rigtigt gode venner med den stang??

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-02-2011 00:30
Thorsen

Århus C
Besked: #10
Et eller andet sted synes jeg at det er lidt tankevækkende at både Nikolai/NMR og jeg havde nogenlunde samme opfattelse af at kaste med de to pinde i søndags. Jeg havde det virkelig svært med den røde TCR 590 og sendte længselsfulde tanker til bagagerummet på Brandts Mondero, hvor min egen pind lå og hyggede sig med kaffenDodgy.

Da jeg fik TCX 691 i hånden var jeg overrasket over hvor meget line jeg forholdsvis let kunne lægge ud når dobbelttrækket sad som det skulle. Det var virkelig en fornøjelse at gå og hygge sig med trods mine begrænsede kastefærdigheder. Nuvel, jeg havde kastet mig varm , vinden var taget lidt til og det hjalp helt sikkert. Meeeen...

Nu hvor i kalder chili femmeren for lettere hysterisk giver det lidt mere mening og ro i sjælen at det måske ikke kun var mine evner der gjorde udslagetAngel. Får jeg muligheden igen vil jeg trods alt nok ikke sige nej, man skal jo rejse sig ved det træ bla bla bla!!!

For at sammenligne de to stænger i emnet er jeg ikke i tvivl om at de skal afprøves i samme klasse for at kunne bedømme, hvilken sag(e) der ligger bedst i mine hænder. Mon ikke der nok skal komme en lejlighed i løbet af åretBig Grin

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
09-02-2011 01:21
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
(09-02-2011 01:21)Thorsen Skrev:  Et eller andet sted synes jeg at det er lidt tankevækkende at både Nikolai/NMR og jeg havde nogenlunde samme opfattelse af at kaste med de to pinde i søndags. Jeg havde det virkelig svært med den røde TCR 590 og sendte længselsfulde tanker til bagagerummet på Brandts Mondero, hvor min egen pind lå og hyggede sig med kaffenDodgy.

Da jeg fik TCX 691 i hånden var jeg overrasket over hvor meget line jeg forholdsvis let kunne lægge ud når dobbelttrækket sad som det skulle. Det var virkelig en fornøjelse at gå og hygge sig med trods mine begrænsede kastefærdigheder. Nuvel, jeg havde kastet mig varm , vinden var taget lidt til og det hjalp helt sikkert. Meeeen...

Nu hvor i kalder chili femmeren for lettere hysterisk giver det lidt mere mening og ro i sjælen at det måske ikke kun var mine evner der gjorde udslagetAngel. Får jeg muligheden igen vil jeg trods alt nok ikke sige nej, man skal jo rejse sig ved det træ bla bla bla!!!

For at sammenligne de to stænger i emnet er jeg ikke i tvivl om at de skal afprøves i samme klasse for at kunne bedømme, hvilken sag(e) der ligger bedst i mine hænder. Mon ikke der nok skal komme en lejlighed i løbet af åretBig Grin

Venligst
Lars

Hej Lars

Jeg tror heller ikke du skal undervurdere forskellen mellem #5 og #6.

Jeg har nogle gange oplevet hurtige stænger i de lette klasser, som værende lidt sværere at ramme/finde, hvis man ikke lige kender dem i forvejen - og hvis de fremfro alt ikke er tynget ned af et tungt skydehoved.

Her er det oftere (?) lettere med den højere klasse fordi der er mere vægt på - du mærker linen lettere. Jeg ved ikke om det giver mening? Smile

Pointen er måske blot at en TCR #5 ikke nødvendigvis er mere hysterisk end en TCX #6 - TCX er blot pga den tungere line en smule lettere at få føling med?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-02-2011 09:14
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
Tusind tak for alle svarende: Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte Smile I har hvertfald sat en masse tanker i gang, jeg ikke får en afklaring på, før jeg også har prøvet TCR'eren i samme lineklasse som TCX'en. Dernæst er det også en god pointe, Nikolai kommer med angående sammenhængen mellem linevægten, stangens klasse og den oplevede kontrol/ indlevelse i kastet - eller hvad man nu kan kalde det. Jeg bliver nok nødtil at prøve begge stænger i klasse 5. Tror sku' jeg bliver nød til at ligge turen forbi Korsholm eller Brasholt- helst inden weekenden Angel

Angående den multihjulstur. Vil rigtig gerne have været med ned over de kanter, men konen er i gang med noget uddannelse og skal have læse ro sidst på dagen Confused For mit vedkommende står den derfor på mariager fjord fra sol opgang til kl. 1300, hvilket heller ikker er så tosset Dodgy

Venligst Nikolai

09-02-2011 10:08