Stjerner:
  • 1 stemmer - 1 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AmmoniteNymph.
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
AmmoniteNymph.
Efter at have set et par af brandts flotte fluer fik jeg lyst til lægge denne friskbundne nymfe op på fiskevand.

Den er bundet efter Steve Thornton principper.

Den er super god som en søgende nymfe.
Kroppen er lavet med flexibody, Thorax med 5mm scudback. dubbing og en teal fjer illuderer benene.

Fluen er forholdsvis tungt belastet og fiskes efter min mening bedst under en strikeindikator med lidt flyd i.

Modtager gerne bindekritik, da det er nogle af de første jeg binder efter Steve Thorntons principper.
[Billede: ammonitenymph.jpg]

/Allan

http://www.customflies.dk
27-01-2011 22:05
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: AmmoniteNymph.
Og undskyld det ringe foto.
Brugte iphone, skal ikke ske igen.

/Allan

27-01-2011 22:06
123

Besked: #3
Med al respekt - thorax er for kort, der skulle være brugt agerdreng til ben (benene er for lange på din flue), dubbingen skal studses under thorax og så er propertioner ikke som de skal være. Din flue er blevet en lille tyksak Smile

Når det så er sagt, så er det efter min mening hamrende besværligt at få de rette proportioner på de fluer, og bredden på dit nymphskin skal sidde lige i skabet ellers bliver den for tyk og buttet som den også gør på mine egne fluer. Husk også at bruge den rette belastning - tynde tynde blystrimler. De Ammoniter der er i hans bøger er meget slankere. Det er ok at binde dem i strl 10-12 stykker, men jøsses det er omstændigt at skulle lave dem i strl 18-16 stykker uden at de bare ligner små gummibussemænd Smile

Men øvelse gør mester.

Hvis der er andre der vil gøre Allan kunsten efter kan mønsterbveskrivele og bindevejledning kvit og frit hentes her.
27-01-2011 22:39
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
(27-01-2011 22:39)schreiber Skrev:  Med al respekt - thorax er for kort, der skulle være brugt agerdreng til ben (benene er for lange på din flue), dubbingen skal studses under thorax og så er propertioner ikke som de skal være. Din flue er blevet en lille tyksak Smile

Når det så er sagt, så er det efter min mening hamrende besværligt at få de rette proportioner på de fluer, og bredden på dit nymphskin skal sidde lige i skabet ellers bliver den for tyk og buttet som den også gør på mine egne fluer. Husk også at bruge den rette belastning - tynde tynde blystrimler. De Ammoniter der er i hans bøger er meget slankere. Det er ok at binde dem i strl 10-12 stykker, men jøsses det er omstændigt at skulle lave dem i strl 18-16 stykker uden at de bare ligner små gummibussemænd Smile

Men øvelse gør mester.

Hvis der er andre der vil gøre Allan kunsten efter kan mønsterbveskrivele og bindevejledning kvit og frit hentes her.

Hej Thomas.
Kun fedt med noget feedback.
Desværre havde jeg ikke agerhøne, så teal fjeren måtte lige bruges, men jeg var godt klar over det blev til den lange ende og de er lidt for sticky i forhold til agerbanditten.

/Allan

27-01-2011 22:47
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Hold nu k... nogle fede nymfer Cool

Thomas - er dem Go-Fi har i orden eller hvor køber man sådan nogle ? (jeg kan godt glemme alt om at lave sådan noget selv...Undecided )

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
27-01-2011 22:49
123

Besked: #6
(27-01-2011 22:49)PeterMulbjerg Skrev:  Thomas - er dem Go-Fi har i orden eller hvor køber man sådan nogle ? (jeg kan godt glemme alt om at lave sådan noget selv...Undecided )

Jeg tvivler på at Gofi har Ammonite nymfer eller andre i DK for den sags skyld. Ærligt talt ved jeg ikke noget kvaliteten på købefluer da jeg i mit liv måske samlet har købt en halv snes fluer og der ligger mere end 20 år tilbage.
27-01-2011 22:54
123

Besked: #7
(27-01-2011 22:47)A.O. Skrev:  Hej Thomas.
Kun fedt med noget feedback.
Desværre havde jeg ikke agerhøne, så teal fjeren måtte lige bruges, men jeg var godt klar over det blev til den lange ende og de er lidt for sticky i forhold til agerbanditten.

/Allan

Allan,

Det er altid godt ikke at låse sig for meget fast på materialelister, men når det drejer sig om lige præcis agerhøne, så er der sgu ikk' møj som kan konkurrere. Skulle jeg vælge kun to materialer til alle mine fluer, blev det agerhøne og haremaske Smile

Du kan lige give mig din adresse på en mail, så kommer Peter Post med en lille gave til dig i løbet af ugen :-)

mail snavelA mayfly prik DK
27-01-2011 22:58
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Du har fåen æ a mail med elektroposten Cool

/Allan

27-01-2011 23:09
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(27-01-2011 22:49)PeterMulbjerg Skrev:  Hold nu k... nogle fede nymfer Cool

Thomas - er dem Go-Fi har i orden eller hvor køber man sådan nogle ? (jeg kan godt glemme alt om at lave sådan noget selv...Undecided )

vh
Peter

Vel har Go-Fi dem

http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=5870

.. om de så lever op til forventningen må enhver jo afgøre med sig selv. Alternativt kan du jo prøve at lokke Jens Staal til stikket - men så koster kræ'ene nok ikke en 20'erAngel

Fedt forsøg Allan - jeg synes virkelig, at det er fedt at følge med i jeres udskejelser ved fluestikketSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-01-2011 23:51
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
Fortvivl nu ikke over at din er lidt kraftigere end i bindeanvisningen, som Schreiber linker til. (Fedt link).

Det, der undre mig mest er, at dyret kaldes en nymfe. Er det mig der er helt skæv - kræet må da være en imitation af en vårfluepuppe!????? - og dermed ikke en nymfe? Flere af mine vårfluepupper har i den grad fed bagkrop - men der findes jo talrige arter, - kender ikke lige dette mønster. Nogen, der ved præcis hvilket insekt, der er forbilledet? Og er det almindeligt at kalde pupper for nymph på engelsk?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-01-2011 01:00
john2000

Hundested
Besked: #11
Hej Allan
Jeg tager et par skind af agerhøne med på søndag,så skal jeg jeg lige lære dig at binde de nymfer Big GrinBig Grin. Nå spøg til side, du kan i stedet for agerhøne bruge dyrehår spundet i løkke, det ser også godt ud.
Hilsen din ven.

Må din bindetråd aldrig knække
28-01-2011 01:31
123

Besked: #12
(28-01-2011 01:00)Brandt Skrev:  Det, der undre mig mest er, at dyret kaldes en nymfe. Er det mig der er helt skæv - kræet må da være en imitation af en vårfluepuppe!????? - og dermed ikke en nymfe? Flere af mine vårfluepupper har i den grad fed bagkrop - men der findes jo talrige arter, - kender ikke lige dette mønster. Nogen, der ved præcis hvilket insekt, der er forbilledet? Og er det almindeligt at kalde pupper for nymph på engelsk?

En vårfluepuppe bevæger sig ikke og sidder for det meste hæftet til noget substrat af en art. En puppe ligner mest af alt en lille brun pille eller et stykke slik. Glat og rundlig aflang. Pupestadiet er jo forvandlingstadiet fra larve til det vingede dyr. Ligesom en sommerfugl. Når forvandlingen er sket, bider vårfluen hul i puppen og så stiger insektet op til overfladen i en luftboble, bryder overfladen og sætter sig på filmen eller svømmer ind til land og kravler op på land indtil vingerne er tilpas tørre til at kunne lette. Det varer ofte ikke længe fra det vingede insekt har forladt puppen til den stiger op eller "emerger" som det så flot hedder på nydansk. Dette korte tidspunkt i vårfluens liv er "nymfestadiet", men i og med at en vårflue ikke på noget tidpsunkt er egentlig nymfe, giver det mere mening at tale om larve, puppe, emerger og det vingede insekt.

Nymfer og pupper er ikke det samme, heller ikke i UK.
28-01-2011 16:13