Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fareje
Saltflyfish

Besked: #1
Fareje
Dagens ventetid, som blev ganske lang, på en håndværker blev benyttet til lidt fluebinding, hvor jeg fik lavet en step by step af mit Fareje mønster.

Eventuel belastning bindes ind.
Et stykke Antron Garn på cirka 50 mm bindes ind.
Eventuelle gummiben bindes ind.

Med dubbing i samme nuance som Antron Garnet laves en kort og høj knold. Knolden låses med Antorn Garnet, og Antorn Garnet foldes bagud, og bindes ned tæt til knolden, så det står i en vinkel ift. krogskaftet. Udover at låse knolden, spreder Antorn Garnet også gummibenene, som deles på hver sin side af Antorn Garnet, når det foldes fremad.
Antorn Garnet klippes, og knold og Antorn Garn børstes med dubbingbørste.

I følgende rækkefølge indbindes øjne, Antron Garn i fluo. orange og flash.

En tot langfibret dubbing bindes ind som munddele - sørg for at binde det ind bredt. Jeg har benyttet Polar Dub i farven Dark Tan.
Rib i 0,15 mm fluorocarbon bindes ind. Bindes fluen uden rygskjold undlades ribben.
En fjer fra Coq De Leon, som har fået klippet fjerstrålerne på den ene side, bindes ind.
En dubbingløkke laves og tørnes frem. Bindes fluen med rygskjold foretrækker jeg en kortfibret dubbing, mens jeg foretrækkker en langfibret dubbing som eksempelvis Polar Dub, når jeg binder fluen uden rygskjold.
Kropshacklet tørnes. Efterhånden som kropshacklet tørnes, lægges tørnene tættere og tættere.

Rygskjoldet bindes ind. Jeg benytter Scud Back 1/8 i farven tan.
Rygskjoldet bindes ned med ribben, og der klippes en kort "pandetorn".
Fluen kan afsluttes på traditionel vis med lak, men jeg foretrækker at afslutte med at give rygskjold og hoved et tyndt lag epoxy iblandet stødt sort peber.

Afsluttes fluen med epoxy kan eventuelt benyttes en Bulldog papirklemme.

Den endelige fluen efter afslutning med epoxy

Fareje uden rygskjold.

Fareje uden rygskjold i våd tilstand

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 15-12-2010 af 15:48 Saltflyfish.)
13-12-2010 19:00
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #2
RE: Fareje
Kanon god bindevejledning, sådan skulle alle bindevejledninger være.

Så kan vi nybegyndere også være medBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
13-12-2010 19:34
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
En rigtig spændende reje og flot udført bindevejledning du har lavet der. Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
13-12-2010 20:18
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
Hej Christian

Fin fin rejeimitation og en rigtig flot bindebeskrivelse Smile

Men hvor kommer navnet fra, og hvad betyder det?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2011 af 20:26 Jan Fensten.)
13-12-2010 20:21
Thorsen

Århus C
Besked: #5
(13-12-2010 20:21)janfensten Skrev:  Men hvor kommer navnet fra og hvad betyder navnet?

Hej Jan

Mit bud på navnets oprindelse skal findes ved at sige navnet på fluen hurtigt og så tænke på en ligeså hurtig rød bil fra ItalienSmile

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
13-12-2010 21:27
123

Besked: #6
Du skriver at du bruger Coq de Leon til palmer hackle. Er det "ægte" CdL eller en af de billigere bløde "kopier"? Jeg bruger selv CdL til haler på mine tørfluer, og de fibre er meget stive. Hvis jeg brugte dem som hackle ville jeg få noget af en stiv flaskerenser. Desuden koster ti fjer af CdL af god kvalitet en lille hund, så det ville lyn hurtigt blive måske endnu dyrere end de marcinpan farvede fandener Big Grin

Gider du tage et billede af dine CdL fjer for at jeg kan se hvad du bruger? Wink
13-12-2010 21:48
john2000

Hundested
Besked: #7
Hej Thomas
Jeg mener at Whiting avler deres Coq de leon fjer,dem de kalder pardo fra haner der kommer fra Leon i Spanien. Jeg bruger dem nemlig også til haler på tørfluer, men har købt en hel nakke,jeg mener at jeg gav omkring 300 kr for den.
Mvh John

Må din bindetråd aldrig knække
(Denne besked var sidst ændret: 13-12-2010 af 22:55 john2000.)
13-12-2010 22:55
Adversering
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #8
Super binde beskrivelse og ja sikke en frækkert Big Grin

eneste anke jeg har er om det ikke vil være bedre at have billede først og så tekst'en nede under, på den måde vil det virke mere overskueligt? eller det er måske bare mig? (er ret grøn ud i fluebinding)

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
(Denne besked var sidst ændret: 13-12-2010 af 23:22 Kenneth H.)
13-12-2010 23:21
Saltflyfish

Besked: #9
Tak for jeres ros.

Lars har ret omkring navnet.
Oprindeligt bandt jeg hugpunktet i fluo. rød, og dette er del af forklaringen på navnet. Selvom Ferrari-rød ikke ligefrem er fluo. rød, passede det jo fint med navnetBig Grin

John har ret omkring hacklet.
Det er nakkerne fra Whiting, som jeg benytter. Farven er oftest medium Pardo, men light Pardo benytter jeg også af og til.

Efterhånden binder jeg udelukkende hugpunktet i fluo. orange, som lyser mere op end fluo. rød.
Når jeg binder versionen uden rygskjold, benytter jeg ofte fluo. orange Antorn Garn og fluo. orange SLF Standard Dubbing til at lave knolden, for at få et meget synligt hugpunkt. Under indtagningen samler den langfibret dubbing og hacklet sig om hugpunktet, og dæmper effekten, men i pauserne folder materialerne sig ud, og hugpunktet bliver meget synligt.

Som flash benytter jeg en tynd flash, da det giver mulighed for at kombinere forskellige farver uden at effekten bliver for voldsom. Benytter oftest farverne orange, gul og blå.

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 14-12-2010 af 14:04 Saltflyfish.)
14-12-2010 13:47
123

Besked: #10
(13-12-2010 22:55)john2000 Skrev:  Hej Thomas
Jeg mener at Whiting avler deres Coq de leon fjer,dem de kalder pardo fra haner der kommer fra Leon i Spanien. Jeg bruger dem nemlig også til haler på tørfluer, men har købt en hel nakke,jeg mener at jeg gav omkring 300 kr for den.
Mvh John

Ok. De CdL nakker jeg har set, har slet ikke været i nærheden af de løse fjer jeg plejer at købe. Nakkerne er noget blødere i fibrene.
14-12-2010 15:56
123

Besked: #11
@ Saltflyfish

Gider du tage et par billeder af dine CdL fjer og nakken? Jeg er lidt nysgerrig på hvordan de ser ud.
14-12-2010 19:29
Saltflyfish

Besked: #12
I bindeanvisningen havde jeg oprindeligt glemt et billed af fluen efter afslutningen med et tyndt epoxy, men billedet er lagt ind i bindeanvisningen nu.

Billeder af CdL nakker og CdL fjer i farverne light Pardo og medium Pardo.

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 15-12-2010 af 16:00 Saltflyfish.)
15-12-2010 15:54