Stjerner:
  • 3 stemmer - 4.67 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Peter Ross
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Peter Ross
Peter Ross

Hvor ofte sidder der en flue med vinge af fjer i enden af dit forfang? Sandsynligvis sjældent eller aldrig. Helt anderledes var det, da jeg bandt mine første fluer i begyndelsen af 70’erne. Da måtte enhver fluebinder have et bredt udvalg af fjer, (især svingfjer), fra bl.a. stær, solsort (hun + han!), skovskade, husskade, gråand, gås, fasan (høne + kok), sneppe m.m.. I den sammenhæng må jeg med skam meddele, at min lillebrors luftgevær sparede mig for en hel del udgifter. Til gengæld kostede især stære- og solsortefjerene gedigne motoriske anstrengelser ved fluestikket! Saabye og Wellendorfs bøger blev slidt grundigt, og fluemønstrene blev fulgt til punkt og prikke – ellers ville enhver normalt begavet ørred uden alvorligt synshandicap afvise fluen med foragt! En bestemt døgnflue-imitation skulle have vinger solsort-hannens svingfjer, og da jeg tydeligt kunne huske, at mine solsort-fjer var af hunkøn, måtte lillebrors skydevåben atter i brug. Projektet lykkedes hurtigt, da mit barndomshjem lå midt i uspoleret natur med et rigt dyreliv, men problemet opstod efterfølgende. Hannens fjer var umulige at skelne fra hunnens. Derfor blev de lagt i poser med påskrift, så indholdet kunne bruges i overensstemmelse med de hellige og uomgåelige bindevejledninger. I dag har de fleste fluebindere en markant mere anarkistisk tilgang til flueproduktionen. Hårvingerne har i dag næsten helt overtaget – ikke mindst, når vi binder havørred- og laksefluer.

Først på vinteren skulle jeg binde et par klassiske danske havørredfluer til en svensker. Både Hagebrofluen og Skjernfluen var oprindeligt udstyret med hvide fjervinger, og med sådanne skulle de bindes. I min fjersamling fandtes ikke passende materiale til opgaven, og da min lillebrors luftgevær for længst er skrottet, gik turen til de lokale grejhandlere. Deres udvalg er ikke så ringe, men kan man få hvide svingfjer eller skulderfjer fra gås eller svane i Nordjylland?? Nej, der er ikke salg i skidtet!

Der findes dog enkelte fluemønstre, der holder liv i fjervinge-traditionen. Det gælder fluer med vinger af grey/bronze mallard eller teal. En af de fluer, der var meget anvendt på den tid, hvor jeg sad og svedte over stikket med stærefjer ”mellem tommel og pege”, var den iøjnefaldende nordengelske ørredflue, Peter Ross. Sølv, rød og sort, toppet med en stærkt markeret tealfjer fra krikanden. Flot som bare fanden, og så med et navn, der både kunne huskes og udtales! Den kunne jo også fange fisk – både bækørred og ikke mindst regnbuerne var vilde med den, skrev Wellendorf, men herhjemme blev den oftest anvendt til havørredfiskeri i åerne. I små størrelser fisker fluen også fint i skandinaviske fjelvande.

Købmanden Peter Ross of Killin i Perthshire fiskede browntrout i højlandselvene i det nordlige England og i Skotland. Favoritfluen var Teal & Red. Han bad en lokal fluebinder om at forbedre denne flue, og resultatet blev den legendariske Peter Ross.

Peter Ross har fået et comeback i mine flueæsker i de senere år, og jeg er sikker på, at den bliver fast inventar i årene fremover. Det er når grønlænderne er i åen, at den flotte gamle flue kommer på forfanget. De små blanke er helt vilde med den!

Peter Ross
Krog: Det aktuelle fiskeri afgør typen str. 14 – 6. (Her Ken Sawada Db LW 10).
Hale: Guldfasan tippet.
Krop: Bagerste halvdel sølv mini flatbraid, første tørn lægges under halen for at løfte den – især vigtigt på dobbeltkrog. Forreste halvdel rød sæluld eller anden rød dubbing. Alm rødt uldgarn var tidligere almindeligt brugt. (Originalt alm. sølvtinsel med sølvrib og rød sæl).
Hackle: Sort hane.
Vinge: Teal.

[Billede: IMG_7329.jpg]

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
03-11-2010 23:05
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Peter Ross - prøver igen
Hej Jørgen

Både dine fluer og billederne af dem er simpelt hen klasseSmile
Jeg nyder dem virkelig - men jeg kan ikke snakke med. Du beskriver det jo fint i teksten til Peter Ross .. de fleste af os er blevet nogle troløse anarkister, der er helt tilfredse med at binde nogle pauvre efterligninger med hårvingeConfused
Dine nylige billed-tråde giver mig inspiration til at finde nogle af de gamle bøger frem og genopfriske min indsigt i klassiske fjer-vinge fluer ... både i teksten og ved stikketBlush

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
04-11-2010 01:18
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
RE: Peter Ross - prøver igen
(04-11-2010 01:18)Martin Brøndum Skrev:  Dine nylige billed-tråde giver mig inspiration til at finde nogle af de gamle bøger frem og genopfriske min indsigt i klassiske fjer-vinge fluer ... både i teksten og ved stikketBlush

Tak for roserne - altid rart at kunne inspirere!

04-11-2010 15:20
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
RE: Peter Ross
Flotte billeder og fin artikel.

Det er en skam, at fjervingerne er forsvundet, for der er nu noget smukt over dem.

For nogle år siden begyndte jeg faktisk at bruge fluer med fjervinger igen - typisk fluer med mallard eller teal. Og trods mange skriverier om livløse fjervinger oplever jeg faktisk, at der er masser af liv og bevægelse i fjerene. Og de fjervingede fluer har konsekvent givet mig personlige sæsonrekorder for både grønlændere og opgangsfisk hver sæson de seneste tre-fire år - til trods for, at jeg nok fisker mere med Woolly Bugger.

Claus

http://www.ussingbech.dk
04-11-2010 16:26
Jim Nielsen

Rudkøbing
Besked: #5
Flot artikel og billede Brandt, det giver unægteligt inspiration Big Grin
04-11-2010 16:53
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(04-11-2010 16:26)Claus Bech-Petersen Skrev:  Flotte billeder og fin artikel.

Det er en skam, at fjervingerne er forsvundet, for der er nu noget smukt over dem.

For nogle år siden begyndte jeg faktisk at bruge fluer med fjervinger igen - typisk fluer med mallard eller teal. Og trods mange skriverier om livløse fjervinger oplever jeg faktisk, at der er masser af liv og bevægelse i fjerene. Og de fjervingede fluer har konsekvent givet mig personlige sæsonrekorder for både grønlændere og opgangsfisk hver sæson de seneste tre-fire år - til trods for, at jeg nok fisker mere med Woolly Bugger.

Claus

Ikke mindst i mallard er der masser af bevægelse. Heggeli og Freemans Fancy er et par særdeles velfangende mønstre. Smile Og så er de altså flotte, hvis man har været heldig med vingemonteringen Wink Det er nu ikke svært, hvis materialerne er i orden.

04-11-2010 16:56
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #7
God fortælling samt foto! Cool Jeg har stadig et par farvoriter med fjervinge.
Royal Coachman og Cardinal Cool
04-11-2010 17:27
Adversering
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #8
Flot artikel og billede, det er noget andet at se en flue med fjervinge, end en med det hårtjavs vi bruger i dag. Nogle der kender mønstre til kysten med fjervinge? Har prøvet Bloody Butcher, den virker, men holder ikke længe med torsk i farvandetSad Også en fin flue til "grønlændere"
04-11-2010 17:34
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #9
I Jan Grünwalds Havørred - Spin og flue i saltvand,er der Matuka i div. farver.
04-11-2010 18:08
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
(04-11-2010 17:34)Jeppe Madsen Skrev:  Flot artikel og billede, det er noget andet at se en flue med fjervinge, end en med det hårtjavs vi bruger i dag. Nogle der kender mønstre til kysten med fjervinge? Har prøvet Bloody Butcher, den virker, men holder ikke længe med torsk i farvandetSad Også en fin flue til "grønlændere"

Jeg bruger af og til en Teal, Blue & Silver på kysten. Til åens grønlændere er det en sublim flue, og faktisk mit første valg, næsten uanset forholdene. Jeg binder den i reglen på en TMC 200 størrelse 4 (hvis jeg kan skaffe fjer, der er store nok) og ellers en størrelse 6. På kysten har den virket ok, men ikke bedre end så meget andet. I åen, derimod...

Til opgangsfiskene sværger jeg til diverse varianter med mallard - Hugh Falkus Medicine Fly, Mallard & Claret samt Mallard & Silver. Det fungerer.

Claus

05-11-2010 14:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(05-11-2010 14:15)Claus Bech-Petersen Skrev:  Jeg bruger af og til en Teal, Blue & Silver på kysten. Til åens grønlændere er det en sublim flue, og faktisk mit første valg, næsten uanset forholdene. Jeg binder den i reglen på en TMC 200 størrelse 4 (hvis jeg kan skaffe fjer, der er store nok) og ellers en størrelse 6. På kysten har den virket ok, men ikke bedre end så meget andet. I åen, derimod...

Til opgangsfiskene sværger jeg til diverse varianter med mallard - Hugh Falkus Medicine Fly, Mallard & Claret samt Mallard & Silver. Det fungerer.
Claus
Sjovt - netop de her nævnte fluer er også blandt mine udvalgte - og til samme formål. Mine små grønlænder Teal, Blue & Silver's er med fræk rød butt (eller hoved), om Mallard & Claret er med et Speyagtigt hackle, men vingerne skal være de rigtige!!!

05-11-2010 14:33
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #12
Hej Brandt,

Det skyldes nok bare, at de fluer er blandt de mest omtalte og populære af de klassiske havørredfluer. De må tilsammen have fanget millioner af havørreder. Så vi følger bare det bedste fra traditionerne.

Min erfaring er i øvrigt, at de lyse fluer (Medicine + TBS) fisker bedst først på sæsonen, og så kommer de mørkere som Mallad & Silver og Mallard & Claret til deres ret i sensommeren og efteråret. Oplever du noget i samme retning?

[Billede: 1288963317_resized.jpg]

Mallard & Claret størrelse 6 - meget fin flue i mine vandløb. I de små størrelser (10-14 vådfluekrog) har jeg også haft held med den, når jeg har stalket havørreder midt på dagen om sensommeren.

Claus

(Denne besked var sidst ændret: 05-11-2010 af 15:32 Claus Bech-Petersen.)
05-11-2010 15:31