Silkeliner
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Silkeliner
Nu vi er ved "snører" - er der nogen der bruger silkeliner på deres kulfiberstænger og i givet fald, hvad er jeres erfaringer, hvad bruger I dem til, fordele og ulemper ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

10-02-2011 12:48
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Silkeliner
Hej Peter,

Jeg købte en #6 Phoenix for tre år siden, fordi jeg blev nysgerrig efter, hvordan de var at fiske med - og jeg er fuldstændig pjattet med den til mit havørredfiskeri i åen. Og jeg mener faktisk, at den teknisk set er enhver plasticline overlegen til det lette sommerfiskeri. Jeg skulle mene, at det samme gælder til tørflue.

Linen er for det første uelastisk, og det betyder, at den er supersjov at bruge, når man har fisk på. Første gang, jeg krogede en havørred på den, fik jeg faktisk et flashback til mine første oplevelser med Fireline efter mange års spinnefiskeri med nylonline.

Men den store fordel er for mig at se, at den er så ultralækker at kaste med. Linen er tynd og skærer ret godt igennem vinden, og det har klart været med til at gøre mit fiskeri mere behageligt, da jeg ofte må slås med en drilsk vestenvind, når jeg fisker. Den lille diameter går i øvrigt igen i spidsen, hvor min silkeline kun måler 0,5 mm. Det er ingenting i forhold til en nylonline, og jeg oplever, at det sammen med taperingen i øvrigt betyder, at linen giver nogle meget diskrete kast, selv hvis stangsvingeren ikke gør sit arbejde helt optimalt... Jeg har nogle gange forsøgt at plaske den ned i overfladen - og det er på det nærmeste ikke muligt at få spidsen til at plaske.

Jeg bruger linen, lige så snart vandet i åen ikke er alt for højt. I høj vandstand har jeg ofte brug for tungere fluer (læs tungstens woolly bugger str. stor) og det duer den ikke ret godt til. Jeg oplever mest, at det skyldes, at fronttaperingen mest er designet til tørflue, og derfor evner linen ikke helt at bære de tungeste fluer.

Jeg har også brugt den på kysten, og her er det en stor fornøjelse at fiske med en line, der både er uelastisk, kaster som en intermediate - og flyder. Men det er dog til sommerfiskeriet i åen, at den for alvor er en fornøjelse.

Silkeliner har ry for at være besværlige, fordi de hele tiden skal tørres. Jeg synes dog ikke, at det er et stort problem: Jeg hiver den bare af på bagsædet efter fiskeriet og lader den ligge der, til den er tør. Og giver den lidt fedt, hvis det er nødvendigt, når jeg er tilbage ved åen.

Claus

http://www.ussingbech.dk
10-02-2011 15:45
123

Besked: #3
(10-02-2011 15:45)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Peter,

Jeg købte en #6 Phoenix for tre år siden, fordi jeg blev nysgerrig efter, hvordan de var at fiske med - og jeg er fuldstændig pjattet med den til mit havørredfiskeri i åen. Og jeg mener faktisk, at den teknisk set er enhver plasticline overlegen til det lette sommerfiskeri. Jeg skulle mene, at det samme gælder til tørflue.

Linen er for det første uelastisk, og det betyder, at den er supersjov at bruge, når man har fisk på. Første gang, jeg krogede en havørred på den, fik jeg faktisk et flashback til mine første oplevelser med Fireline efter mange års spinnefiskeri med nylonline.

Men den store fordel er for mig at se, at den er så ultralækker at kaste med. Linen er tynd og skærer ret godt igennem vinden, og det har klart været med til at gøre mit fiskeri mere behageligt, da jeg ofte må slås med en drilsk vestenvind, når jeg fisker. Den lille diameter går i øvrigt igen i spidsen, hvor min silkeline kun måler 0,5 mm. Det er ingenting i forhold til en nylonline, og jeg oplever, at det sammen med taperingen i øvrigt betyder, at linen giver nogle meget diskrete kast, selv hvis stangsvingeren ikke gør sit arbejde helt optimalt... Jeg har nogle gange forsøgt at plaske den ned i overfladen - og det er på det nærmeste ikke muligt at få spidsen til at plaske.

Jeg bruger linen, lige så snart vandet i åen ikke er alt for højt. I høj vandstand har jeg ofte brug for tungere fluer (læs tungstens woolly bugger str. stor) og det duer den ikke ret godt til. Jeg oplever mest, at det skyldes, at fronttaperingen mest er designet til tørflue, og derfor evner linen ikke helt at bære de tungeste fluer.

Jeg har også brugt den på kysten, og her er det en stor fornøjelse at fiske med en line, der både er uelastisk, kaster som en intermediate - og flyder. Men det er dog til sommerfiskeriet i åen, at den for alvor er en fornøjelse.

Silkeliner har ry for at være besværlige, fordi de hele tiden skal tørres. Jeg synes dog ikke, at det er et stort problem: Jeg hiver den bare af på bagsædet efter fiskeriet og lader den ligge der, til den er tør. Og giver den lidt fedt, hvis det er nødvendigt, når jeg er tilbage ved åen.

Claus

Claus,

Hvordan taperer man en silkeline?
10-02-2011 16:10
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
Thomas:
Øh?

10-02-2011 16:41
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Hej Claus,
det lyder præcis som sådan noget jeg er ude efter til netop havørrederne om sommeren - både vådt og tørt og i fjorden. Tak for indlægget Cool

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 10-02-2011 af 17:55 PeterMulbjerg.)
10-02-2011 17:54
per larsen

Besked: #6
Hej Peter
Jeg har en Phoenix dt 6 som jeg har brugt 6-7 år.
Jeg er helt enig med Claus i hans betragtninger omkring linens egenskaber,dog har jeg gjort
nogle erfaringer som jeg finder relevant at vidergive.
Phoenixlinerne ligger generelt ca.1/2 klasse under AFTM så mit råd vil være at købe linen 1#højere end det der står på din stang.
Jeg havde for et par år siden det uheld at sætte fluen i sivene på modsatte bred,forfangsspidsen var en Drennan 0,235.I mit forsøg på at trække den fri var det linespidsen som knækkede,så du går jeg med 0,18 spids.
Jeg har efterfølgende mailet til Phoenix for,at få oplyst brudstyrken men fik aldrig svar.
Jeg har også en dt 10 som selvfølgelig er noget mere robust
Jeg har kun brugt linerne på splitcanestænger så hvordan de virker på kulstænger ved jeg intet om.

Til Thomas.
En silkeline består jo af mange tynde tråde som er flettet sammen,så mit gæt er at man tapperer på samme måde som de gamle hestehårsliner ved,at bruge færre og færre tråde,
men swom sagt jeg ved det ikke med sikkerhed.

mvh Per
10-02-2011 18:53
Christoffer C.

Aarhus
Besked: #7
@Claus og Per: Det er jo nogle super interessante betragtninger vedrørerende kasteegenskaberne. Cool

Kan man evt. slutte, at grunden til den ringe udbredelse således udelukkende skyldes den dårligere holdbarhed? Eller er vi ude i noget skummelt markedsføringsmæssigt stads her. Dodgy
(Denne besked var sidst ændret: 10-02-2011 af 19:20 Christoffer C..)
10-02-2011 19:19
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #8
Hej Christoffer,

Nej, det er ikke kun markedsføring, der taler for plastiklinerne. Silkelinerne er upraktiske, fordi de ikke må sidde våde på hjulet. Jeg klarer det relativt let (bagsædet af bilen) men det går jo kun, fordi jeg bruger dem om sommeren, hvor det er let at tørre noget på den måde. Og fordi familien er forstående.

Men ellers er det upraktisk. Det er også upraktisk, at en silkeline dårligt kan holde sig flydende gennem en hel fiskedag, hvis man blindfisker, så den konstant er i kontakt med vandet.

Og endeligt så er der simpelthen ikke de fede udvalg af linetyper, som der er med plastikliner. Der er udelukkende WF og DT at vælge imellem.

Og så er der jo lige prisen... Der er nogle billige kineserliner på ebay (kvaliteten kender jeg ikke personligt), men ellers er det nogle dyre liner, selv om man kan forvente lang levetid af en silkeline.

http://www.terenziosilklines.com/
http://www.phoenixlines.com/
http://www.jpthebault.com/jpth-gb-index.htm

Claus

10-02-2011 19:57
Christoffer C.

Aarhus
Besked: #9
Hej Claus.

Ja, det kan jeg jo godt se. De er rigtig nok betragteligt mere upraktiske. Jeg ville dog alligevel tro, at seriøse fluefiskere kunne holde efterspørgslen på at højere niveau, hvis kastegenskaberne vitterligt er så gode, som du og Per skriver.

Måske har mange afskrevet dem på forhånd? Havde jeg ikke læst denne tråd, var det nok heller ikke umiddelbart faldet mig ind.

Jeg tjekkede også prisen på dit føromtalte mærke, og ja, de er jo ikke just billige.

Kunne i øvrigt forestille mig, at det var en fed følelse at fiske med et naturmateriale som line? Cool
10-02-2011 20:09
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
(10-02-2011 20:09)Christoffer C. Skrev:  Kunne i øvrigt forestille mig, at det var en fed følelse at fiske med et naturmateriale som line? Cool
Jo, det er herligt... Og så dufter linefedtet så dejligt af gamle dage. Men det er specialliner. Splitcane har jo heller ikke stor udbredelse, selv om det bestemt er dejligt til visse former for fiskeri.

Claus

10-02-2011 23:02
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Jeg tror faktisk allermest det er tanken om at bruge 1.500 kr. på en flueline der afholder mange fra at prøve silkelinerne.
Det jeg hæfter mig ved er den tyndere diameter, den mindre uro på vandet og manglen på elasticitet og hukommelse - det er i hvert fald de parametre der giver mig lysten til at give dem en chance.
Men det er da bekymrende hvis spidsen ikke er stærkere - så det må undersøges inden.

Mht. tørringen - så er det da lidt cool at have en flueline liggende til tørre i hattehylden Big Grin

vh
Peter

Peter

10-02-2011 23:26
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #12
Styrken er lidt en udfordring, men reelt betragter jeg det ikke som et stort problem til det lettere fiskeri. Jeg har fået fisk op til knap ti pund på min, uden at jeg på noget tidspunkt har været bekymret.
Claus

10-02-2011 23:39