Silkeliner
per larsen

Besked: #13
RE: Silkeliner
(10-02-2011 23:39)Claus Bech-Petersen Skrev:  Styrken er lidt en udfordring, men reelt betragter jeg det ikke som et stort problem til det lettere fiskeri. Jeg har fået fisk op til knap ti pund på min, uden at jeg på noget tidspunkt har været bekymret.
Claus

Hej Claus
Jeg syntes heller ikke at styrken som sådan er et problem,det jeg gør opmærksom på er,at
man gør klogt i,at sørge for,at forfangsspidsen er det svageste led i kæden (det gælder iøvrigt også ved brug af plastikliner).
Jeg har også fået store fisk på min line bla.En HØ på 4,5 kg.Samt en masse store regnbuer
3-5 kg.Alle fanget i Hallebyåen.
Da min line sprang skete det lige over det stykke krympeflex som sad over det loop som jeg
havde monteret. Krympningen blev som altid foretaget på spidsen af konens strygejern,så jeg kan nok ikke afvise at jeg har fået svækket linen med for meget varme.
Nu monterer jeg forfanget med en nailknude og har ikke haft problemer ved bundhug og lignende,da er det forfanget der går,men som sagt så har jeg ikke turdet bruge spidser
kraftigere end 0,18.

mvh per
11-02-2011 00:38
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #14
Hvorfor er der altid noget nyt man bliver nødt til at prøve, selvom man tror, at man har været hele vejen rundt .. forbandede dyre hobbyDodgy

Sådan en silkesag vil jo passe så godt til stemningen ved fiskeriet med min SuperFine, at det siger sig selv, at jeg må blive 1500,- fattigere inden MajBlush

herligtSmileSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
11-02-2011 00:55
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #15
Mht. valg af lineklasse så ville det være fint hvis I, Per og Claus, gider hvad lineklasser i bruger og hvad lineklasse der står på stangen, samt hvad det er for en stang ?

Jeg kan selvfølgelig også spørge helt konkret. Jeg har en skøn Hardy Deluxe Classic 8'6" # 6/7 som jeg vil bruge til formålet - hvilken line vil I anbefale ? (den skal ikke med på kysten)

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2011 af 10:31 PeterMulbjerg.)
11-02-2011 09:22
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #16
Hej,
Jeg bruger en WF6, der passer meget fint til de stænger, hvor jeg har skrevet 6 foran håndtaget. Jeg kender ikke den konkrete stang, men ville nok vælge DT6 eller WF7.
Claus

http://www.ussingbech.dk
11-02-2011 10:59
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #17
Hej Claus,
så din erfaring er ikke som Pers at linerne er ½ klasse for lette ?

Det er en gammel kulfiberstang med godt med bøj i :-)

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2011 af 11:13 PeterMulbjerg.)
11-02-2011 11:12
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #18
Ganske interessant læsning. Næste skridt må være at vi begynder at bygge egne splitcane stænger. Nogle der ved hvad det koster i materialer at sammensætte sådan en klinge? ved godt det er lidt 'of scope', men kan meget bedre forstå logikken i sådan en blød sag efter at have læst om linerne Angell

Venligst Nikolai

11-02-2011 11:17
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #19
Sætte sammen og sætte sammen Smile du skal ha høvle, høvleforme, binder, varmehærdehalløj osv osv osv - aner ikke hvad det koster, men jeg vil lige korrekse dig - splitcane og blød er ikke nødvendigvis ord der hører sammen Smile
Men prøv at google bamboo rod making - mener Thomas Penrose har lavet en hjemmeside - sådan step by step som giver et godt billede af processen.

vh
Peter

Peter

11-02-2011 11:27
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #20
Utroligt hvad man kan huske Angel

http://www.thomaspenrose.com/

Peter

11-02-2011 11:28
per larsen

Besked: #21
Hej Martin og Peter
Min dt6 bruger jeg på følgende stænger:9`3" Hardy Palakona #6.
8`Hardy Palakona #6 Samt en 8`#6-7 Som er en Paul H.Yong konstruktion bygget af Carsten Jørgensen Fra Dania Flyrods.
Min dt 10 bruger jeg på en 12`6" #9 Hardy HolloLight samt en 12`Dania #9-10 Som er en af
Carstens egne konstruktioner.
Alle de nævnte stænger er naturligvis bambus.
Selvfølgelig kan silkeliner også bruges på kulstænger,men! Det er sgu da blasfemi.
Så Martin! Når du har fået din nye line afprøvet på din Orvis,så ender det nok med,at du må til lommerne igen.

mvh per
11-02-2011 11:29
per larsen

Besked: #22
(11-02-2011 11:12)PeterMulbjerg Skrev:  Hej Claus,
så din erfaring er ikke som Pers at linerne er ½ klasse for lette ?

Det er en gammel kulfiberstang med godt med bøj i :-)

vh
Peter

Hej Peter
Min Phoenix dt 6 vejer 10 gr.Over 30 `incl.spids.
Dette er lige i underkanten.
Jeg har siden på et amerikansk forum læst at andre havde den samme oplevelse,så det
er ikke bare min line der er lidt for let.

mvh per
11-02-2011 12:14
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #23
Hej Peter,
Jeg har ikke vejet den. Men den kaster fint på de tre 6'er-stænger, jeg hidtil har haft den på. Og jeg er sikker på, at den også kaster fint på den næste 6'er, der er på vej til samlingen... Hvis du kommer forbi Vestsjælland i foråret, er du velkommen til at prøvekaste. Claus

http://www.ussingbech.dk
11-02-2011 12:28
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #24
(11-02-2011 11:29)per larsen Skrev:  Hej Martin og Peter
Min dt6 bruger jeg på følgende stænger:9`3" Hardy Palakona #6.
8`Hardy Palakona #6 Samt en 8`#6-7 Som er en Paul H.Yong konstruktion bygget af Carsten Jørgensen Fra Dania Flyrods.
Min dt 10 bruger jeg på en 12`6" #9 Hardy HolloLight samt en 12`Dania #9-10 Som er en af
Carstens egne konstruktioner.
Alle de nævnte stænger er naturligvis bambus.
Selvfølgelig kan silkeliner også bruges på kulstænger,men! Det er sgu da blasfemi.
Så Martin! Når du har fået din nye line afprøvet på din Orvis,så ender det nok med,at du må til lommerne igen.

mvh per

Hej Per,
først min respekt for at du holder stilen - det må jeg sige Cool

Jeg var selv ved engang at købe en Carstens Young taperinger - nok den 8' # 6/7 som du nævner - hedder den Para 15 eller 16 eller sådan noget ?
Jeg endte med en 8'9" # 8 semiparabolsk og den var simpelthen for meget, selvom jeg må indrømme at den kaster aldeles fremragende. Så derefter har jeg lidt opgivet men den der 8 fods 6'er spøger stadig Undecided
Er din 12 fods den hulbyggede med dobbeltbygget bund som han snakkede om for længe siden ?

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2011 af 12:34 PeterMulbjerg.)
11-02-2011 12:31