Den nye flue database
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #1
Den nye flue database
Mjello all.

Vil bare lige sige Thumbs up from here! Big Grin Big Grin og tak!

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
(Denne besked var sidst ændret: 11-02-2011 af 17:58 Kenneth H.)
11-02-2011 17:57
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Den nye flue database
Jeg så gerne Clouser Minnow under Kystfluer og ikke Eksotiske fluer...
11-02-2011 18:01
Sølvræven
Gæst

Besked: #3
(11-02-2011 18:01)Esben Ludvigsen Skrev:  Jeg så gerne Clouser Minnow under Kystfluer og ikke Eksotiske fluer...

Er gjordt-
11-02-2011 18:07
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Tak Big Grin
11-02-2011 19:12
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #5
Vil også blot påpege, at folk endelig skal sige til, hvis de mener deres flue skal ligge under en anden kategori - selvom jeg er lidt sent ude Blush

Ris+ros til forbedringer er altid godt Smile

Mvh
Stig
11-02-2011 19:20
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(11-02-2011 19:33)janfensten Skrev:  Hej Stig

Hvor er den der fluedatabase at finde ?

Jeg må have overset den her på siden. Måske du kan poste et link?

Venligst

Jan

Jaeh, nu skal man ikke ligge for meget i ordet flue _database_, det er bare blevet lidt omarrangeret: http://www.fiskevand.dk/forumdisplay.php?fid=35

Du skulle gerne ud på forsiden se "Flue database" lige under Fluefiskeri.

Mvh
Stig
11-02-2011 19:34
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
Hø hø..... fandt den kort tid efter jeg havde postet indlægget.....Wink

Det ser fint ud Smile

Barbeque fluen er en kystflue

Venligst

jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
11-02-2011 19:43
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
Jan, den er hermed flyttet Smile
11-02-2011 20:07
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Super initiv!

Hvad afgør, om en flue hører hjemme under "vådfluer" eller "havørred/laksefluer"? F.eks. Freemans er det ene sted - Peter Ross det andet. Begge er gamle engelske mønstre, der har været brugt til det samme fiskeri oprindeligt, og de er siden indgået i dansk fiskeri side om side. I mit hoved er begge fluer i små størrelser glimrende til ørred og i små og noget større størrelser super til havørred, og selv en laks kunne forgribe sig på dem.

Det er selve begreberne, som jeg er ude efter:

Der er A) Tørfluer De flyder på vandet. (Til ørred m.fl. - til havørred - til laks - mm)
- eller skulle de inddeles i imitationer / general flies / provokationer ..... ?

Der er B) Vådfluer De fisker nede i vandet. (Til ørred m.fl. - til havørred - til laks - mm)
- eller skulle de inddeles i imitationer (nymfer, larver, krebsdyr, ..) / general flies / provokationer .... ?
- eller streamers / hackelfluer / hårvingede fluer / muddlers / klassiske ... osv osv

- eller i enkeltkrogede / bobbelt eller trebelkroge / rørfluer / tandems .... ?

Tørfluer og vådfluer må være overordnede kategorier - selv om det efterhånden er blevet ret udbredt at kalde mindre våde ørred- og stallingfluer for "vådfluer", hvis de altså ikke er imitationer, for så er de jo "nymfer, pupper, streamers, mm." Men kystfluer, rørfluer og alm. laksefluer er også vådfluer.

Det korte af det lange er, at jeg synes, at "vådfluer" måske skulle kaldes "klassiske ørredfluer" - og at Freemans og Peter R. skal følges ad - jeg bruger dem oftest til fiskeri efter havørred.

Hvor skal en laksetørflue indsættes?

Det er faktisk sværere at lave kategorierne, end man skulle tro!

Men fint med det nye tiltag - det giver overskuelighed Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-02-2011 10:15
Sølvræven
Gæst

Besked: #10
(12-02-2011 10:15)Brandt Skrev:  Super initiv!

Hvad afgør, om en flue hører hjemme under "vådfluer" eller "havørred/laksefluer"? F.eks. Freemans er det ene sted - Peter Ross det andet. Begge er gamle engelske mønstre, der har været brugt til det samme fiskeri oprindeligt, og de er siden indgået i dansk fiskeri side om side. I mit hoved er begge fluer i små størrelser glimrende til ørred og i små og noget større størrelser super til havørred, og selv en laks kunne forgribe sig på dem.

Det er selve begreberne, som jeg er ude efter:

Der er A) Tørfluer De flyder på vandet. (Til ørred m.fl. - til havørred - til laks - mm)
- eller skulle de inddeles i imitationer / general flies / provokationer ..... ?

Der er B) Vådfluer De fisker nede i vandet. (Til ørred m.fl. - til havørred - til laks - mm)
- eller skulle de inddeles i imitationer (nymfer, larver, krebsdyr, ..) / general flies / provokationer .... ?
- eller streamers / hackelfluer / hårvingede fluer / muddlers / klassiske ... osv osv

- eller i enkeltkrogede / bobbelt eller trebelkroge / rørfluer / tandems .... ?

Tørfluer og vådfluer må være overordnede kategorier - selv om det efterhånden er blevet ret udbredt at kalde mindre våde ørred- og stallingfluer for "vådfluer", hvis de altså ikke er imitationer, for så er de jo "nymfer, pupper, streamers, mm." Men kystfluer, rørfluer og alm. laksefluer er også vådfluer.

Det korte af det lange er, at jeg synes, at "vådfluer" måske skulle kaldes "klassiske ørredfluer" - og at Freemans og Peter R. skal følges ad - jeg bruger dem oftest til fiskeri efter havørred.

Hvor skal en laksetørflue indsættes?

Det er faktisk sværere at lave kategorierne, end man skulle tro!

Men fint med det nye tiltag - det giver overskuelighed Smile

Hej Brandt,

Syntes de flotte klassiske fjervingede høre hjemme under vådfluer - måske en ændring af Havørred og Lakse fluer til et "moderne" sat foran ku nemme det lidt med denne gruppe.

Det er lidt en vanskelig opgave at kategorisere alle typer Confused
12-02-2011 11:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(12-02-2011 11:44)Sølvræven Skrev:  Hej Brandt,

Syntes de flotte klassiske fjervingede høre hjemme under vådfluer - måske en ændring af Havørred og Lakse fluer til et "moderne" sat foran ku nemme det lidt med denne gruppe.

Det er lidt en vanskelig opgave at kategorisere alle typer Confused

Du styrer bare slagets gang Smile - Tror de fleste er enige med dig Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-02-2011 11:48
Sølvræven
Gæst

Besked: #12
(12-02-2011 11:48)Brandt Skrev:  Tror de fleste er enige med dig Cool

Ja men vigtigst - er du enig det er jo dine flotte fluerBig Grin

Jeg ved ikke hvor vanskligt / tidskrævende det vil være for den kære Stig at oprette forum som foreslået.
12-02-2011 11:53