Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sammenhæng mellem IP & AFTTA
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Sammenhæng mellem IP & AFTTA
Jeg har grundet den hektiske aktivitet på CCS-tråden siddet og undret mig.

Udgangspunktet for min undren er 2 stænger i samme serie men forskellig AFTTA.

Sage TCR 890-4
IP : 206,5 gram/ ERN : 10,00 AA : 68

Sage TCR 690-4
IP : 160 gram/ ERN :8,1 AA : 72

Der er ca. 46 gr. til forskel på IP værdierne.

Ifølge AFTTA:

Er der ca. 2.2 gr. til forskel.

Mit spørgsmål er:

Hvad sker der i et kast, når vægten er en dynamisk flueline istedet for en statisk vægt? Hvilke påvirkninger er skyld i bøjning af stangen udover vægten på linen?

Håber i kan hjælpe. For min hjerne strejker Huh

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
24-11-2009 09:30
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Sammenhæng mellem IP & AFTTA
Hej Jan

Jeg synes, at en omregning fra IP til ERN giver god mening, netop fordi, at f.eks. de 46 gram i dit eksempel ikke giver ret meget mening i sig selv!
De har jo i hvert fald intet at gøre med den standardiserede vægtforskel på det forreste af en hellineBig Grin
Hvis du i stedet kigger på ERN værdierne - så er der jo nøjagtig de to klasser mellem stængerne, som Sage har skrevet på dem, at der er..
De er også begge 1-2 klasser stivere, end nogen ville mene, at stænger i de respektive klasser burde være .. men det er heller ikke noget problem, det har Sage også deklareret - om ikke andet så i navnet!
Du kan vel bruge AFTTA til at antage, at de pågældende stænger nok ikke vil knage i korken, fordi de belastes med 9,15 meter WF i de respektive klasser - men også, at de formentlig vil kunne bære en helvedes masse af den pågældene line i luften med stor stabilitet .. og så har systemet (igen!) virket fint!Big Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
24-11-2009 10:17
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(24-11-2009 10:17)Martin Brøndum Skrev:  Hej Jan

Jeg synes, at en omregning fra IP til ERN giver god mening, netop fordi, at f.eks. de 46 gram i dit eksempel ikke giver ret meget mening i sig selv!
De har jo i hvert fald intet at gøre med den standardiserede vægtforskel på det forreste af en hellineBig Grin
Hvis du i stedet kigger på ERN værdierne - så er der jo nøjagtig de to klasser mellem stængerne, som Sage har skrevet på dem, at der er..
De er også begge 1-2 klasser stivere, end nogen ville mene, at stænger i de respektive klasser burde være .. men det er heller ikke noget problem, det har Sage også deklareret - om ikke andet så i navnet!
Du kan vel bruge AFTTA til at antage, at de pågældende stænger nok ikke vil knage i korken, fordi de belastes med 9,15 meter WF i de respektive klasser - men også, at de formentlig vil kunne bære en helvedes masse af den pågældene line i luften med stor stabilitet .. og så har systemet (igen!) virket fint!Big Grin

venligst
Martin

Hej Martin

Ja, systemet virker fint :)Men jeg spurgte om hvad sker der i et fluekast.
Hvilke påvirkninger/faktorer er skyld i bøjning af stangen udover vægten på linen?

Venligst

Jan

24-11-2009 10:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(24-11-2009 10:42)janfensten Skrev:  Hej Martin

Ja, systemet virker fint :)Men jeg spurgte om hvad sker der i et fluekast.
Hvilke påvirkninger/faktorer er skyld i bøjning af stangen udover vægten på linen?

Venligst
Jan

Prøv at kaste uden lineCool
Så vil du kunne se, hvad vinkler, rytme og stop betyder for stangens bøjning. Når du så sætter line på - så må line hastigheden også komme i spil..

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
24-11-2009 13:11
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
Citér:Prøv at kaste uden lineCool
Så vil du kunne se, hvad vinkler, rytme og stop betyder for stangens bøjning. Når du så sætter line på - så må line hastigheden også komme i spil..

venligst
Martin

Hej Martin

Jeg "mimer" ofte fluekast. Hvilket min kone synes ser komisk ud og sikkert også vores genboer (vi har meget store vinduespartier).

Scenarie:
Hvis vi har den samme kaster til at kaste begge stænger, med samme kastebevægelse.

Han kaster en longbelly på 18.5 m. i både #6 (21 gr.) & #8 (27 gr.) (vægt forskellen er klumplængde på 18.5 m. ca. 6 gr.)

Hvor stor indflydelse har linehastighed i forhold til vægt?

Er der andre fysiske forhold, der medvirker til at spænde stangen?

Venligst

Jan, hvornår laver de et fluefiskespil til Nintendo Wii ????Tongue

24-11-2009 13:49
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(24-11-2009 13:49)janfensten Skrev:  Scenarie:
Hvis vi har den samme kaster til at kaste begge stænger, med samme kastebevægelse.

Han kaster en longbelly på 18.5 m. i både #6 (21 gr.) & #8 (27 gr.) (vægt forskellen er klumplængde på 18.5 m. ca. 6 gr.)

Hvor stor indflydelse har linehastighed i forhold til vægt?

Hvis kastebevægelsen er den samme - så må linehastigheden vel også være det?
Hvis ikke de to liner er lige længe om at nå til stoppunkterne - så kan han vel ikke kaste med samme bevægelse?

Citér:Er der andre fysiske forhold, der medvirker til at spænde stangen?

Venligst

Jan, hvornår laver de et fluefiskespil til Nintendo Wii ????Tongue

..dem vi var inde på før. Det er jo netop det interessante ved kast med lange liner - at stangføring, vinkler, stop og rytme i endnu højere grad er i spil med lang line i luften. Med et kort skydehoved kan du til en vis grad kompensere for f.eks. et dårligt stop med et godt dobbelttræk. Men når linen bliver lang nok - så bliver alle fejlene tydeligeCool

Jeg kan ikke opstille en formel for vægt contra hastighed i.f.b.m. fluekast. Jeg ved, at det blev forsøgt i nogle ældre tråde på 123 - men så vidt jeg mindes ikke med et brugbart resultat!

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
24-11-2009 14:09
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
Citér:Jeg kan ikke opstille en formel for vægt contra hastighed i.f.b.m. fluekast. Jeg ved, at det blev forsøgt i nogle ældre tråde på 123 - men så vidt jeg mindes ikke med et brugbart resultat!

Jeg kan bare ikke forstå der er så stor divergens mellem i stangpåvirkning med statiske og dynamisk vægte.

Det leder mig til at tro at, der er noget vi ikke har været inde på?

Kunne det være svingvægt?

Kinetisk energi (gnidningsenergi - linen trækkes gennem luften)?

"Hvad skal jeg bruge det til i forhold til praktisk fiskeri?"

Svar:
"Det ved jeg ikke og det irreterer mig også Tongue"

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 24-11-2009 af 14:54 Jan Fensten.)
24-11-2009 14:35
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(24-11-2009 14:35)janfensten Skrev:  Jeg kan bare ikke forstå der er så stor divergens mellem i stangpåvirkning med statiske og dynamisk vægte.

Venligst

Jan

Hej Jan
Jeg tror blot, at den statiske forskel i IP kommer til at virke overdrevent betydningsfuld, fordi vi er vant til at tænke i små vægtafvigelser..Cool

Hvis du kigger på 5'erne i oversigten .. så er IP springet 31 gram indenfor samme klasse - 115 på Oles XP til 146 på Lasses TCR/TCX.
Alligevel er alle jo enige om, at begge stænger kaster fremragende med en 5'er .. XP'en vil blot bøje noget dybere og være lidt længere tid om at rette sig udCool
At opfatte vægtforskellen som meget betydningsfuld svarer faktisk til det med de tunge skydehoveder. Hvis vi vælger line til vores stænger ud fra CCS data .. så kommer de alle sammen til at kaste ca. ensDodgy
Som vi lige var inde på i en anden tråd .. så vil jeg vælge skydehoveder til mine 6'ere i et ret snævert interval - uanset om det er min hårde TCR eller min bløde VT2. Derved bevarer jeg de forskellige egenskaber i de to stænger. Hvis jeg bare kigger CCS og så lægger 13 gram på min Vt2 og 17 på min TCR - så har jeg blot opnået det samme, som hvis jeg fra start havde købt to stænger i hhv. 5 og 7Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
24-11-2009 15:13
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
Citér:At opfatte vægtforskellen som meget betydningsfuld svarer faktisk til det med de tunge skydehoveder.

venligst
Martin

Det forstår jeg simpelthen ikke. Kan du være mere specificere det yderligere?

Hej Martin

Jeg er ikke ude i anfægte AFTTA . Jeg synes selv, det er et udemærket system.
Men Jeg kan stadigt ikke forstå, hvordan der kan være så stor forskel på dynamiske og statisk vægte. Måske falder det på plads med tid....Huh

Venligst

Jan

24-11-2009 15:27
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(24-11-2009 15:27)janfensten Skrev:  
Citér:At opfatte vægtforskellen som meget betydningsfuld svarer faktisk til det med de tunge skydehoveder.

venligst
Martin

Det forstår jeg simpelthen ikke. Kan du være mere specificere det yderligere?

Venligst

Jan

Hej Jan

Jeg er bare ude i, at forskellen i IP blot svarer til en anderledes bøjning i hhv. en blød og en stiv stang.
Man skal bare abstrahere fra størrelsen på den statiske vægt - hvilket jo også viser sig at passe ganske fint, på alle de stænger vi snakker om, hvis man gør det op i ERN i stedet for i IP.

venligst
Matin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
24-11-2009 15:44
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
(24-11-2009 09:30)janfensten Skrev:  Jeg har grundet den hektiske aktivitet på CCS-tråden siddet og undret mig.

Udgangspunktet for min undren er 2 stænger i samme serie men forskellig AFTTA.

Sage TCR 890-4
IP : 206,5 gram/ ERN : 10,00 AA : 68

Sage TCR 690-4
IP : 160 gram/ ERN :8,1 AA : 72

Der er ca. 46 gr. til forskel på IP værdierne.

Ifølge AFTTA:

Er der ca. 2.2 gr. til forskel.

Mit spørgsmål er:

Hvad sker der i et kast, når vægten er en dynamisk flueline istedet for en statisk vægt? Hvilke påvirkninger er skyld i bøjning af stangen udover vægten på linen?

Håber i kan hjælpe. For min hjerne strejker Huh

Venligst

Jan

Hej Jan

Det populære svar er jo at luftmodstanden og linens vægt er de to ting som gør at stangen bøjer når kasteren bevæger stangen. Jo hurtigere en kaster bevæger en stang, jo dybere bøjer den, omvendt ligeså at den bøjer mindre jo langsommere kasteren bevæger stangen.

Idet kasteren starter sit kast, er linen så godt som stillestående i luften, og at sætte linen i bevægelse kræver jo mere end at holde den i bevægelse, hvorfor den kraftigste bøjning også sker til start i kastet, derefter gælder det om at accelerer for at holde nok bøjning i stangen så toppen bevæger sig i en så lige bane som muligt.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
24-11-2009 17:19
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Hej Martin

Citér:Hvis du kigger på 5'erne i oversigten .. så er IP springet 31 gram indenfor samme klasse - 115 på Oles XP til 146 på Lasses TCR/TCX.
Alligevel er alle jo enige om, at begge stænger kaster fremragende med en 5'er .. XP'en vil blot bøje noget dybere og være lidt længere tid om at rette sig ud

Kan du bare ikke lide norske stænger? Min Streamstix er altså også med et 5 tal på og den er væsentligt stivere end min TCR/TCX Wink

Og så render vi op i spring mellem 115 på Ole's XP og 179,1 på min T5..
Det er et IP spring på 64,1 gram.... Ved ikke om alle synes T5 kaster glimrende med en 5'er line på, men der er dog nogen Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
24-11-2009 19:34