Indbinding af gummiben
Saltflyfish

Besked: #1
Indbinding af gummiben
Et lille trick til at binde gummiben ind uden at de knækker.

På en "traditionel" bundet tangloppeimitation bindes gummibenene ind, efter at rygskjoldet, som gerne skal være elastisk som fx. Scud Back, er bundet ind.

Kroppen dubbes.
Rygskjoldet og gummibenene foldes fremover samtidig. Gummibenene skal ligge under rygskjoldet, så rygskjoldet "beskytter" gummibenene mod tråden, når det bindes ned ved krogøjet. Sørg for af gummibenene ligger oven på krogskaftet, så spredningen bliver symetrisk.
Ribben tørnes og fluen afsluttes.

På rejeimitationer bindes rygskjold og gummiben ind, når indbindingen af munddelene er afsluttet.

Med stramme og tætte tørn tørnes tråden frem til et par mm før krogøjet.
Rygskjold og gummiben bindes ned på oversiden af krogskaftet. Sørg for at rygskjoldet ligger nederst.

Kroppen bindes. Dubbingløkken bindes ned et par mm før krogøjet.

Tråden føres frem foran materialerne.
Rygskjold og gummiben foldes bagover samtidig, og rygskjoldet skal (naturligvis) ligge øverst.
Ribben tørnes og fluen afsluttes.

Lidt inspiration...

God bindelyst...
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2011 af 20:47 Saltflyfish.)
19-02-2011 20:44
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Indbinding af gummiben
Smile Super - fedt med nye tricks!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
19-02-2011 20:51
kenneth n

kbh
Besked: #3
ja kanon guide + billeder .
trumps up Big Grin
19-02-2011 21:13
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Halløj.
Fin vejledning.
Har i problemer med at sililegs knækker som rygskjold?Jeg har min egen imitation af en reje bundet ala honey shrimp, men ikke upside down, og med rygskjold af sililegs, jeg har endnu ikke haft nogen der er knækket.

@ Christian, min personlige smag synes at rejerne er en smule for kompakte, jeg ville binde dem på en lidt længere krog eller spare lidt på fylden.

/Allan

Ps. Er efternavnet Phister ?

http://www.customflies.dk
(Denne besked var sidst ændret: 19-02-2011 af 21:17 aov.)
19-02-2011 21:16
Saltflyfish

Besked: #5
Tak for jeres ros.

@Allan
Krogen er CS54 str. 4, og da fluerne er bundet upside down, har jeg bundet godt ned i krogbøjningen, så krogskaftet burde være langt nok.
Angående fylden, så tror jeg, at det er billederne, som snyder - synes altid, at mine fluer ser voldsom dresset ud på mine billeder. Måske fordi jeg giver dem en ordentlig omgang med dubbingbørsten for at en god aura-effekt. Kroppenes tapering kunne dog være noget bedreConfused

Mvh
Christian

Ps. Ikke længere men du har fat i den rigtige.
19-02-2011 21:43
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
(19-02-2011 21:43)Saltflyfish Skrev:  Tak for jeres ros.

@Allan
Krogen er CS54 str. 4, og da fluerne er bundet upside down, har jeg bundet godt ned i krogbøjningen, så krogskaftet burde være langt nok.
Angående fylden, så tror jeg, at det er billederne, som snyder - synes altid, at mine fluer ser voldsom dresset ud på mine billeder. Måske fordi jeg giver dem en ordentlig omgang med dubbingbørsten for at en god aura-effekt. Kroppenes tapering kunne dog være noget bedreConfused

Mvh
Christian

Ps. Ikke længere men du har fat i den rigtige.
Jeg synes også at din bindestil på rejerne virkede bekendt Big Grin

Det er nok billedet der snyder lidt.
Hvis du har tid så er John og jeg i Frederiksværk i morgen kl 9. til lidt fluekrøl.
Binder til fingerne bløder, hvilket dog godt kunne være tidligtBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin
/Allan

http://www.customflies.dk
19-02-2011 21:50
Saltflyfish

Besked: #7
@Allan
Angående sililegs som rygskjold, så har jeg aldrig benyttet det.
Dette trick fandt jeg på, da jeg bandt tanglopper med gummiben, men da jeg af og til hører, at folk har problemer med sililegs som rygskjold, ville jeg vise, hvordan det kan løses. Tror også, at problemet afhænger af tykkelsen på ribben.

Mvh
Christian
19-02-2011 21:52
Adversering
Saltflyfish

Besked: #8
@Allan
Er desværre optaget i morgen, men vil meget gerne binde med en anden gang - har beundret jeres værker på denne side. Sender en besked til dig.

Mvh
Christian
19-02-2011 22:02