Afkortning af handtag?
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Afkortning af handtag?
Jeg har en spinnestang hvor jeg ønsker håndtaget afkortet ca. 20 cm. fra bunden. Hvordan gør jeg det smartest? Jeg går ud fra kork og bunddub sidder i det ondeste epoxy.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
20-02-2011 22:44
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Afkortning af handtag?
(20-02-2011 22:44)Lars Troels Skrev:  Jeg har en spinnestang hvor jeg ønsker håndtaget afkortet ca. 20 cm. fra bunden. Hvordan gør jeg det smartest? Jeg går ud fra kork og bunddub sidder i det ondeste epoxy.

Hilsen

Lars T.

Hej Lars

Min første løsning vil du nok ikke godtage. Jeg havde samme problem engang. Der skulle dog kun 5 - 6 cm af. Jeg savede bare af med en nedstryger!! Så var det ikke længere en 10 fods - kun næstenBig Grin

Jeg går ud fra, at du vil have hele håndtaget fornyet, så stangen beholder sin længde(?) Jeg har gjort det en gang på en Lamiglass flueklinge, som jeg i første omgang havde monteret som en 1½-hånds, hvilket jeg fortrød. Korken blev skrællet af med en superskarp kniv - hjulholderen blev udsat for en vinkelsliber og erstattet af en ny. Det største problem var det stykke klinge, der havde siddet under det øverste af håndtaget. Her blev klingen jo "fritlagt" i den nye montering. Den skarpe kniv og en engels tålmodighed gjorde arbejdet i forening - efterfulge af en rum tids polering med et slibemiddel - husker ikke hvilket. Resultatet blev til UG Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
20-02-2011 23:14
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
(20-02-2011 23:14)Brandt Skrev:  Hej Lars

Min første løsning vil du nok ikke godtage. Jeg havde samme problem engang. Der skulle dog kun 5 - 6 cm af. Jeg savede bare af med en nedstryger!! Så var det ikke længere en 10 fods - kun næstenBig Grin

Jeg går ud fra, at du vil have hele håndtaget fornyet, så stangen beholder sin længde(?) Jeg har gjort det en gang på en Lamiglass flueklinge, som jeg i første omgang havde monteret som en 1½-hånds, hvilket jeg fortrød. Korken blev skrællet af med en superskarp kniv - hjulholderen blev udsat for en vinkelsliber og erstattet af en ny. Det største problem var det stykke klinge, der havde siddet under det øverste af håndtaget. Her blev klingen jo "fritlagt" i den nye montering. Den skarpe kniv og en engels tålmodighed gjorde arbejdet i forening - efterfulge af en rum tids polering med et slibemiddel - husker ikke hvilket. Resultatet blev til UG Smile

Tak for svaret Jørgen. Næ jeg vil bare korte ned på længden bag hjulet. Så det er vist ret enkelt.

Stangen skal udelukkende anvendes til opstrømsfiskeri, med korte svirp i åen. Der sidder det lange håndtag egentlig bare i vejen. Den bliver næsten ikke brugt, men derfor vil jeg alligevel ha den optimeret til formålet.

Er der i øvrigt nogle forslag til hvor man kan finde en smart bunddub, nu hvor jeg er i gang. Jeg tror ikke den eksisterende kan genanvendes.

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
21-02-2011 10:52
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Jeg brugte proppen fra en Gammel Dansk kombineret med Araldit i rigelige mængder, men den knækkede af under fight med en drabelig nedgænger.Cool

Du kan finde en stump klinge, der passer op i bunden af det tilbageblevne håndtag og montere noget af det slidstærke "gummikork" som ofte bruges som håndtagsafslutning.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
21-02-2011 11:16