Kastesnak
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #1
Kastesnak
(24-11-2009 22:43)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Martin.

"....Samtidig synes jeg lige vi skal slå fast, at noget af det fede ved de stænger vi er så heldige at eje er, at de er enormt fleksible overfor vægt, længde, kastestil osv...."

Jeg er ganske enig i ovenstående. Jeg fandt faktisk ud af (som Bjarne Fries også er inde på), at det kan være vanskeligere at håndtere en tussegammel glasfiberstang eller splitcane ditto ( a la min fine gamle englænder i glas, der står her ved siden af mig...Cool ), der VIRKELIG er så langsom, at man ikke bare kan nå at tænde piben, men også ryge den, inden stangen har rettet sig ud i bagkastet og fremkastet kan påbegyndes...og ej heller kan bruge det kontante stop i bag-og fremkast - efter at have vænnet sig de moderne, fleksible kulfiberstænger, der fordrer et - med Kyrpings ord - positivt stop, for at få det fulde udbytte af dem.

Uha, jeg tror jeg skal passe på her Angel

Min svigerfar har en splitcane stang som min dejlige viv plejede at fiske med når han ikke var i nærheden. Hvis der er nogen som kalder den langsom, så bruger vedkommende kosteskafter Blush Splitcane stænger er ligeså forskellige som plasticstængerne er det Wink Medmindre man altså bruger Bjarne's Angel

Kan godt lide den med hurtigrygerne Big Grin Men kan vi ikke kvantificere hvorfor det er at det der kontante stop, (som ingen bør bruge men som alle åbenbart mener er det rigtige) ikke er så smart med en stang med en stiv spids der har en del egenvægt og en blød bund Angel Spidsens vægt og hastighed fremad bliver forstærket ind i et overslag fra helvede. Det ser fedt ud når den tidligere Danmarks mester viser at han kan gøre det samme med en af de hurtigste knallerter på havnen i et langt kystkast :Nicoali Eriksen. Men hamrende ufedt når man skal placere sin tørflue 7 meter væk fnuglet på overfladen for at overliste den der gamle fætter bækørred i svinget Angry En blød stang skal kastes med følelse, det samme skal en ultra hurtig gang brændt plastic.

Egentlig sjovt at i de gamle splitcane dage, der var man overbevist om at en tørflue stang den skulle være stiv, og en vådflue stang skulle være blød, idag har de fleste vist glemt det Wink

Citér:Jeg er klar over, at jeg (med rette...Big Grin) kan skoses for at købe og bruge vildt hurtige amerikanske fluestænger, der har et potientiale, der langt overgår, hvad mine evner rækker til - og så endda tillader mig at bruge SÅ tunge liner på dem, at de sløves voldsomt som en anden gammel stodder, der har fået sin mixtur af stesolid og guldbajere....Cool
Hvorfor betale i dyre domme, når man (jeg) måske kunne nøjes med et tvivlsomt stykke teknologi fra Aldi....?! Confused

Hvad skal jeg så sige Blush Tror kun det er et par af mine venner der bruger tungere hoveder på deres stænger end jeg gør Angel

Citér:Her kommer begrebet ejerglæde og den følelse af at have noget, der potientielt kan tage min flue til månen og tilbage - dét er fedt ! Big Grin Lidt ligesom, at det er de færreste, der har brug for og evne til at håndtere - hvis de da virkeligt vælger at give den gas - alle de hestekræfter (selvfølgelig medmindre man har overskæg og kører 50 tons Scania-Vabis V8) moderne biler kan præstere nu om dage....Cool

Venligst,

Ole

Dybt enig Big Grin men derfor kan man jo godt sigte efter at blive bedre end ens grej Wink

Mvh
Lasse[/quote]

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 26-11-2009 af 17:25 L.K..)
24-11-2009 23:29
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: CCS målinger
Hej Ole

Citér:Det sker dog at jeg prøver til med min XP #5 og synes nu, at det kontante stop virker ganske efter hensigten... og giver mindelser om dengang man i gymnastiktimen efter badet stod i pigernes baderum og svirpede deres små hvide numser røde med ens håndklæde

Bare for at være rigtig hamrende irriterende, hvad er det så der sker som skulle være fordelagtigt for et fluekast når man sådan leger pisk med sin plasticpind Angel Hvad du lavede med pigerne dengang i foleskolen vil jeg slet ikke vide af når det er sådan noget S/M gris....

Mvh
Lasse

25-11-2009 00:16
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Ole

Med andre ord, så hiver du en masse line ind i linebuen der potentielt set ville gøre større gavn ved at hive et par meter eller mere skydeline ud inden de røg ned i underlinen, og det inden du giver slip på skydelinen Angel

Ved godt at det føles som om det går langt, men går det ligeså langt som hvis man ikke stopper hårdt og kontant?

Wink

Mvh
Lasse

25-11-2009 00:58
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Det meste er godt nok sort snak for mig, men prøver at følge med alligevel Big Grin

Men Lasse, du skriver: " Men kan vi ikke kvantificere hvorfor det er at det der kontante stop, (som ingen bør bruge men som alle åbenbart mener er det rigtige) ikke er så smart med en stang med en stiv spids der har en del egenvægt og en blød bund"

Er ovenstående udsagn kun til stænger med stiv spids, megen egenvægt og med blød bund?

I går fik jeg genset Mel Kriegers Essence of flycasting I & II, og her er bla. et klip med Steve Rajeff, hvor Mel netop roser hans bagkast.
For mig virkede det som om han netop havde et kraftigt bagstop, mens linen foldede sig ud lod han stangen gå under bagstoppet - og i en glidende bevægelse, mens der var maks pres på stangen så begyndte han fremkastet igen.

Er dette 'korrekt' eller er der en bedre måde at lave bagkastet på? Filmene med Mel er jo lidt gamle Big Grin måske man har fundet ud af noget mere?

Ellers er det nok bare mig der bliver forvirret af ikke at kunne følge med i emnet Tongue
25-11-2009 10:16
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Stig

Det gælder alle stænger.

Og så må jeg hellere uddybe lidt mere. Når Erik snakker om et positivt stop, så er det i langt de fleste tilfælde fordi kasteren bruger en alt for stor kastevinkel, kaster som en vinduesvisker på en bil, kaster store åbne linebuer der ikke kommer alverden ud over stepperne. Ved at fokusere på at stoppe stangen, får man i langt de fleste tilfælde linebuer der gør det vi så gerne vil have dem til. Når man får at vide at man skal stoppe stangen kontant/positivt/hårdt så er det faktisk sjældent at man gør lige akkurat det som ordene hentyder til. Vi er i bund og grund nogle underlige maskiner Big Grin

Jeg har desværre ikke mere Mel's forrygende videor, at jeg ikke har en video mere er nok hovedårsagen Blush Men kan sagtens huske Steve's kast, ellers kan man lige opfriske hvordan han kaster på youtube: Steve Rajeff kaster i 5'er konkurrence

Det ser rigtig nok ud til at Steve stopper knaldhamrende hårdt, men hvad man ikke ser er den øjeblikkelige afslapning, han mestrer, i hånden. Ellers ville overslaget på hans kastepind være langt større.
Herhjemme har vi et par kastere i verdensklasse der stilmæssigt ikke er lant fra Steve, Kenneth Opager og Nicolai Eriksen:
Kenneth Opager 8'er distance kast
Nicolai Eriksen 5'er distance til DM 2009

Læg mærke til hvor lidt stangen slår over i Kenneth's tilfælde, det samme gør sig gældene når Nicolai kaster, men det er ikke så tydeligt på dette klip, til gengæld kan her observere overslaget i det afsluttende kast og hvor hurtigt hans stang falder til ro, netop pga af at han slapper af i hånden med det samme.

Mvh
Lasse

25-11-2009 21:01
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej Lasse og Stig

Jeg ved godt, at vi har været inde på det før, dengang var det i sammenligning med de norske distancekasterer .. men jeg synes altså også, at Steve Rajeff har en kortere og mere kompakt kastebevægelse, med et tidligere og mere markant bagstop, end mange andre der kaster langt. Til gengæld er hans vægforskydninger på fødderne meget tydelige. Dette klip viser vist hvad jeg mener:

Steve Rajeffs kastebevægelse

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-11-2009 21:38
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Mange tak for svar Lasse.

Så for at sammenfatte; så er det kontante stop ikke forkert, men øjeblikkeligt efter skal man slappe af i hånden?

For jeg synes selv jeg klart får et bedre bagkast med et kontant stop, end et 'sløset' et.
Om jeg slapper af bagefter, ved jeg ikke helt, det er ikke noget jeg har lagt mærke til, så det er svært at vide lige nu og her, men næste gang jeg står med fluekæppen i hånden, vil jeg lige fokusere på det. Jeg tror jeg slapper af øjeblikkeligt bagefter, jeg mindes i hvertfald ikke jeg nærmest står og spænder efter stoppet.

Ved ikke om jeg får lidt copyright-bøvl på YouTube, men vi får jo at se hvor længe den er online, men her er klippet fra Essence of flycasting II (har dem begge på bærbaren Smile )
[youtube]lv8xFgnnnxo[/youtube]

Det er et fascinerende bagkast! Virkelig lækkert at se på Big Grin (se i fuldskærm, så kan man rigtig se bagkastet)
25-11-2009 21:43
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
(25-11-2009 21:38)Martin Brøndum Skrev:  Hej Lasse og Stig

Jeg ved godt, at vi har været inde på det før, dengang var det i sammenligning med de norske distancekasterer .. men jeg synes altså også, at Steve Rajeff har en kortere og mere kompakt kastebevægelse, med et tidligere og mere markant bagstop, end mange andre der kaster langt. Til gengæld er hans vægforskydninger på fødderne meget tydelige. Dette klip viser vist hvad jeg mener:

Steve Rajeffs kastebevægelse

venligst
Martin

Hej Martin

Det er unfair at sammenligne nogen med Steve, ikke bare er det et skydehovedkast du linker til Wink Men Steve har perfektioneret sit kast til lige akkurat det skydehovedkast igennem mere end 30 år, han er hamrende hurtig og stærk og har en ukuelig vilje til at lave nøjagtig den samme bevægelse 1000 gange i træk for at få den til at side, og så lige et par 1000 gange til for at være sikker Cool

Se bagom manden og hans teknik og se hvad der linker de gode kastere sammen, tag en af de topkastere der findes videoer af og find lige nøjagtig de ting i kastet der går direkte til at sende linen i den ønskede retning, og se så på hvor meget ekstra der er hos de forskellige. Det ekstra er der hvor fysiske forskelle spiller ind "the devil is in the details" som man siger Angel

Mvh
Lasse

25-11-2009 22:06
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hej Stig

Citér:Så for at sammenfatte; så er det kontante stop ikke forkert, men øjeblikkeligt efter skal man slappe af i hånden?

For jeg synes selv jeg klart får et bedre bagkast med et kontant stop, end et 'sløset' et.
Om jeg slapper af bagefter, ved jeg ikke helt, det er ikke noget jeg har lagt mærke til, så det er svært at vide lige nu og her, men næste gang jeg står med fluekæppen i hånden, vil jeg lige fokusere på det. Jeg tror jeg slapper af øjeblikkeligt bagefter, jeg mindes i hvertfald ikke jeg nærmest står og spænder efter stoppet

Hvad forstår du ved et 'sløset' stop?

Mvh
Lasse

25-11-2009 22:08
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
(25-11-2009 22:08)karlsson Skrev:  Hvad forstår du ved et 'sløset' stop?

Mvh
Lasse

Det er lidt svært at skrive ned på ord, men jeg prøver:

Kontant stop: Bil kører ind i betonvæg.
Sløset stop: Bil bremser hårdt ned til fuld stop.
25-11-2009 22:16
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(25-11-2009 22:06)karlsson Skrev:  Hej Martin

Det er unfair at sammenligne nogen med Steve, ikke bare er det et skydehovedkast du linker til Wink Men Steve har perfektioneret sit kast til lige akkurat det skydehovedkast igennem mere end 30 år, han er hamrende hurtig og stærk og har en ukuelig vilje til at lave nøjagtig den samme bevægelse 1000 gange i træk for at få den til at side, og så lige et par 1000 gange til for at være sikker Cool

Se bagom manden og hans teknik og se hvad der linker de gode kastere sammen, tag en af de topkastere der findes videoer af og find lige nøjagtig de ting i kastet der går direkte til at sende linen i den ønskede retning, og se så på hvor meget ekstra der er hos de forskellige. Det ekstra er der hvor fysiske forskelle spiller ind "the devil is in the details" som man siger Angel

Mvh
Lasse

Hej Lasse
.. det er modtaget - og jeg vil godt lige pointere, at jeg ikke ønsker at fremhæve ham på nogens bekostningConfused
Jeg har bare studeret den SR sekvens meget ofte, fordi jeg synes, at det er genialt studiemateriale i forhold til det praktiske kystkast, som mange af os bruger det meste af vores træningstid på.
Det er klart, at det ikke giver mening at sammenligne med de kast, hvor der holdes +20 meter helline i luften .. jeg er også med på, at også han åbner sin bevægelse mere i den sammenhæng, men jeg vil dog stadig give Stig medhold i, at hans bagerste stop også der ligger lidt tidligere og mere markant, end mange andres ...

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-11-2009 22:24
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
(25-11-2009 22:16)Stig Sørensen Skrev:  Det er lidt svært at skrive ned på ord, men jeg prøver:

Kontant stop: Bil kører ind i betonvæg.
Sløset stop: Bil bremser hårdt ned til fuld stop.

Hej Stig

Mange tak Smile

Altså:

Kontant stop: Bil kører ind i betonvæg. = Steve's stop i bagkastet
Sløset stop: Bil bremser hårdt ned til fuld stop. = Steve's stop i fremkastet

Skal se om jeg kan finde Grunde Løvoll's animation af de forskellige stop
Grunde er fysikker og kastenørd og nok en af dem der ved mest om fluekastets fysik, hans animation er ret sigende Cool

Mvh
Lasse

25-11-2009 22:47