Runningline/skydelin til tohåndsstangen?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Runningline/skydelin til tohåndsstangen?
Hej

Jeg er ved at gennemgå tohåndsgrejet (overvejer at købe en ny stang til sæsonenSmile)

Men nu har jeg i første omgang været ved at tjekke mine hjul og skydeliner. Jeg bruger en gul Scierra HMS og en orange Loop - mener de er hhv. 0,033 og 0,032. Jeg ved dog ikke noget om brudstyrken på linerne, da det sjældent står på pakkerne.

Jeg vil derfor gerne høre om der er nogen som ved hvad brudstyrken er på disse liner samt om der er runningliner som er tyndere, men som har samme brudstyrke?

F.eks. har jeg set at Korsholm har en SA line på tilbud som er 0,031 i diameter - men tør jeg f.eks. gå helt ned i 0,028 på en tohåndsstang?Confused

På min Switch-stang har jeg monteret den gule Loop 0,026

Linerne kommer til at blive brugt på tohåndsstænger i #7 eller #8 og det er Mandal/Bjerkreim samt evt. Gudenåen som står for skudBig Grin

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
03-03-2011 11:02
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Runningline/skydelin til tohåndsstangen?
Jeg bruger altid 0,028 spids i åen aften og nat. Har aldrig knækket eller ødelagt nogen skydeliner. Brugte i en periode et MWF #6/7 kit fra Scierra med en endnu kraftigere spids uden problemer. Har flere gange flået linen ud af buske og træer med knækket spids til følge, uden skader på skydelinen. Tror bestemt ikke du behøver være nervøs :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 03-03-2011 af 14:43 Nikolai R..)
03-03-2011 11:20
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Nikolaj

Hvad med denne her:

http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=4975

.. jeg bruger den lyserøde til 2-hånds - men den gule er garanteret også fin. Den skyder fantastisk, har ikke ret megen hukommelse og den er slidstærkSmile

Det er ikke kun overhånds på kysten, at en monofil kaster langtCool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
(Denne besked var sidst ændret: 03-03-2011 af 13:29 Martin Brøndum.)
03-03-2011 13:27
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Skal det være coated er jeg glad for S.A. Sharkskin 0,032" eller Loop Costum 0,032 og 0,035"

Skal det være mono er jeg mest til Guideline Compline 50 punds,den skyder fantastisk og har stort set ingen hukommelse.

Lawson Crosswater er jo også en fantastisk line,men måske lidt for tynd ?

Der er mange der er begejstrede for Salmon Flys RIO coated der også laves i 0,035"

/Esben
03-03-2011 14:05
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(03-03-2011 13:27)Martin Brøndum Skrev:  Hej Nikolaj

Hvad med denne her:

http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=4975

.. jeg bruger den lyserøde til 2-hånds - men den gule er garanteret også fin. Den skyder fantastisk, har ikke ret megen hukommelse og den er slidstærkSmile

Det er ikke kun overhånds på kysten, at en monofil kaster langtCool

Måske formulerede jeg mig en smule uklart Cool Ville fremhæve at det som regel er spidsen der ryger først - også de kraftige af slagsen Wink

Venligst Nikolai

03-03-2011 14:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(03-03-2011 14:42)NMR Skrev:  Måske formulerede jeg mig en smule uklart Cool Ville fremhæve at det som regel er spidsen der ryger først - også de kraftige af slagsen Wink

Hej Nikolai

Snakker du med dig selv?Cool
Jeg ville bare anbefale en skydeline til Kaad, som jeg synes virker fint Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-03-2011 14:49
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
(03-03-2011 14:49)Martin Brøndum Skrev:  Hej Nikolai

Snakker du med dig selv?Cool
Jeg ville bare anbefale en skydeline til Kaad, som jeg synes virker fint Smile

Nu hedder jeg også Nikolai - undskyld forvirringen Angel Har lige ændret mit brugernavn for at imødekomme forvirringen :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 03-03-2011 af 14:59 Nikolai R..)
03-03-2011 14:54
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Nikolai

Monic holder 70lbs selv i den tynde, så er der lidt at give af Angel

De fleste skydeliner holder omkring 20 lbs+, indtil videre er det vist kun Rio og Monic der reklamere med brudtstyrken på kernen af deres liner, de helt tynde skal man ikke regne med holder alverden, det er bregrænset hvor meget coating der kan side udenpå en stærk flettet kerne af de almindelige, og jo mindre coating, jo lavere slidstyrke, og jo flere reklametioner...

Monofil kan anbefales Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-03-2011 16:25
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Tak for jeres svar

Jeg tror måske de anbefalede monofile skydeliner skal prøves af iår? Det er jo ikke en voldsom udskrivning (især ikke når vi regner pr. times brug) Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
04-03-2011 13:42
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
Du er velkommen til at låne min Guideline Compline,da den alligevel rullet på en spole,hvis du ønsker at prøve en.

Det kræver dog at den bliver rullet på spolen igen Angel

/Esben
04-03-2011 13:48