Double haul sidelæns...
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #1
Double haul sidelæns...
Hejsa

Har besluttet at jeg nok bør træne lidt kast. Det bedste er selvfølgelig noget kastekursus, men da kræver det selvfølgelig en koordinering mellem andres samt egen sparsomme tid - ikke altid nemt.

Derfor må det nok blive lidt hjemmetræning (og hvem ved måske smides der en video op til kommentering), men ellers fandt jeg lige nedenstående artikel. Og det lyder jo egentlig ganske logisk. Men alligevel overvejer man lidt, om en vandret kastebevægelse ikke vil medføre andre problemer? Jeg kan huske da jeg selv skulle prøve Erik Kyrpings vinkling af stangen over hovedet, når vinden kom forkert ind - det var fuldstændigt uladesiggørligt for mig, selvom hr. Kyrping fik det til at se evigt nemt ud. Altså er en stangvinkel ikke bare en stangvinkel eller hvad...?? Eller bør den være det? Er samtlige bevægelser ens uanset vinklingen af stangen (set forfra/bagfra) - altså bør de være det teoretisk, og sker der så evt. noget i praksis?
Giver spørgsmålet mening?
Og jeg snakker selvfølgelig kun alm. kast, der skal høvle noget line ud på kysten.

http://www.midcurrent.com/flyfishing/lea...ehaul.aspx
09-03-2011 22:14
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Double haul sidelæns...
Hej Rasmus

For de fleste af os er "rygradsbevægelser" som f.eks. at cykle eller at kaste med en flueline svære at ændre - du er ikke den eneste, der har haft problemer over modsatte skulderAngel
Ideen med det vandrette kast er vist, at det bliver let at følge linen - så man kan studere både linebue og kastebevægelse uden at vende hovedet. Meget lærerigt, og brugbart i situationer, hvor du gerne vil kaste under en forhindringCool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-03-2011 01:04
Riddersholm

Besked: #3
RE: Double haul sidelæns...
Goddag Rasmus.

En rigtig god metode til kast over den "forkerte" skulder er dén, som antydes på fotoet af Lasse Karlsson. Når du har fået den ind i kroppen, kastes nemt 25 m. med en #6 udrustning.

I begyndelsen ef træningen kan du lade stangen gå ind foran brystet med en hældning mellem vandret og ca 45 grader - og så gradvist hæve hånden, indtil din håndryg er helt inde ved kinden. Det føles godt, når det kører. Men det kræver øvelse, og der kan sagtens gå nogle timer, inden man selv er nogenlunde tilfreds.
venlig hilsen jr
10-03-2011 17:01