Bekymrende forhold i Knebel Vig
LCB

Besked: #1
Bekymrende forhold i Knebel Vig
Der var i dag et hul på nogle timer i familiens kalender - med det fedeste fiskevejr i lang tid. Turen gik til Knebel Vig.

Det første vi observerer er en underlig, stor pram midt ude i fjorden med masser af bøjer og hvad ved jeg. Det viser sig at være en muslingefarm... Hmm, det ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal synes om. De kan selvfølgelig tilbyde en del vandrensning, men de forbruger jo også en del ilt, og hvis de dør - den tanke tænker jeg slet ikke til ende.

Hvad værre er - langs hele sydsiden af Knebel Vig var vandet i høj grad plaget af brune alger. Vandet var uklart - sigt på 30-40cm, og blæretangen var totalt dækket af algerne.

Det er stærkt bekymrende, synes jeg. Jeg kunne forstå det hvis vi var i slutningen af april, men allerede nu? Jeg oplevede for første gang de brune alger for en 3-4 år siden tidligt på sæsonen på Fyn, hurtigt bredte de sig til Kolding-området, og nu er de altså i Århus bugten.

Lars
12-03-2011 15:53
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #2
RE: Bekymrende forhold i Knebel Vig
Hej Lars

Jeg var ved Nordsiden af Knebel Vig/Rolsøgaard, Vrinners og Karet ved ruinen i tirsdags. Jeg oplevede samme suppe af brune alger på alle pladserne og sigtbarheden i vandet var vel de samme 30-40 cm. Vinden var fra syd og det havde skubbet en masse vand op igennem Kattegat, hvilket medførte meget lav vandstand og ikke skyggen af fisk. Der virker til stadig at være småt med bytte dyr i vandet, hvilket dog ikke er så unormalt for årstiden, men sammenholdt med det brune vand må det jo give havørreden og de andre fisk pænt dårlige arbejdsbetingelser vil jeg tro.

Inde i karet og langs østsiden af tangen ud til Ruinen var der mange døde muslinger og det finder jeg også en smule bekymrende eller er det normalt for årstiden?

Jeg vil i hvertfald vente et stykke tid med at besøge de gængse pladser i bugten til der begynder at komme meldinger om bedre forhold. Det kunne jo passende være i denne tråd.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
12-03-2011 19:39
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
Hej Lars & Lars

Tak for info. Kystturen søndag bliver flyttet til Mariager istedet.

Jeg har ingen idé om hvor brunalgerne stammer fra. Umiddelbart skulle vil jeg tro at den kolde vinter havde gjort det af med algevæksten.

Måske vi har nogle biologer, der kan byde ind med en forklaring?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 12-03-2011 af 23:39 Jan Fensten.)
12-03-2011 23:38
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Døde muslinger i Kaløvig skyldes sikkert lsdækning i en lang periode. (?)Huh For 2 -3 år siden oplevede jeg også det brune vand på Barsø. Da vandet senere klarede op, skulle der have været rigtig godt fiskeri.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
12-03-2011 23:58
LCB

Besked: #5
Det er bestemt ikke usandsynligt, at der er tale om døde alger pga den lange vinter - det talte vi også om derovre. Det der undrer mig er, at vi så de samme alger på Fyn for 3-4 år siden - inden de sidste to strenge vintre, og året efter havde de bredt sig til Kolding-området - også inden de strenge vintre.

Det er bare ikke noget jeg har oplevet før i tiden - heller ikke efter den strenge isvinter i 95-96, hvor forårsfiskeriet fx netop i Knebel Vig var formidabelt...

Glæder mig til at høre om Mariager Fjord.

Lars
13-03-2011 12:17
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
(13-03-2011 12:17)LCB Skrev:  Glæder mig til at høre om Mariager Fjord.

Lars

Hej Lars

Det var ingen alger at se ved Kongsdal i eftermiddag. Tilgengæld svømmede, der store "nedfaldere" rundt helt inde under land. Tror sgu at Mariager ørreden er det tætteste man kommer på Bonefish i DK. Ihvertilfælde foregik mit fiskeri idag på 10-60 cm. vand med kast på langs med kysten og ind imod land.
Det blev ikke til fisk på tasken idag. Det nærmeste jeg var på kontakt var en 70 cm., der forfulgte min flue og som så drejede af da den så mig.....Cool

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 13-03-2011 af 20:20 Jan Fensten.)
13-03-2011 20:19
LCB

Besked: #7
Hvad med byttedyr - så i noget levende i Mariager? Noget må der jo have været, når fiskene sådan snusede rundt på så lavt vand. Det er - nedgængere eller ej - altid en fed oplevelse!

I Knebel Vig fandt jeg ikke - trods ihærdig søgen - byttedyr overhovedet, omend der var heftig sandorms-aktivitet at spore! Heller ikke spor af børsteorm...

Lars
13-03-2011 22:13
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(13-03-2011 22:13)LCB Skrev:  Hvad med byttedyr - så i noget levende i Mariager? Noget må der jo have været, når fiskene sådan snusede rundt på så lavt vand. Det er - nedgængere eller ej - altid en fed oplevelse!

Lars

Hej Lars

Jeg aner ærligt talt ikke hvad fiskene lavede derinde. Jeg så intet liv i vandet. Hverken tanglopper eller børsteorm.

Venligst

Jan

13-03-2011 23:45
Thorsen

Århus C
Besked: #9
(13-03-2011 23:45)janfensten Skrev:  Hej Lars

Jeg aner ærligt talt ikke hvad fiskene lavede derinde. Jeg så intet liv i vandet. Hverken tanglopper eller børsteorm.

Venligst

Jan

Jeg startede dagen i ørndalsbugten og det eneste jeg fik ud af det var mudder på bilen. jeg så dog lidt live i vandet, små larve lignende bunddyr, det var ikke lopper. vandet virkede meget koldt med drivis i kanten mange steder.
Vil egentlig også ha fisket kongsdal ved bakkerne, men opgav da jeg så bilparken ved hovedvejen. Kørte til østergaarde/fragmenteringen i stedet uden held. Vandet på begge pladser var friskt og klart. Mange små muslinger og spredt frisk grøn tang. Savner snart at ramme nogle fisk.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
14-03-2011 00:45
lph

Ry - Midtjylland
Besked: #10
Hallo,

se evt. artikel 14-03-2011 i jp.dk.: "Fiskedræber i Århus Bugt"

mvh
lph
14-03-2011 18:43
LCB

Besked: #11
Seneste nyhedsbrev fra DSF fortæller at der er tale om en farlig alge, Chatonella, som potentielt er dødelig for fisk.... Dodgy

Lars
14-03-2011 18:57
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
(14-03-2011 18:57)LCB Skrev:  Seneste nyhedsbrev fra DSF fortæller at der er tale om en farlig alge, Chatonella, som potentielt er dødelig for fisk.... Dodgy

Lars

Får det her forurening aldrig en ende. Hele østkysten af jylland er stort set algebefængt, Vejle fjord og Horsens fjord ligeså.
Eneste sted jeg kan finde frem til, hvor problemet ikke findes er Mariager fjord (måske på grund af den relativt smalle fjordmunding).

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at det skal være sådan. Samtidig ser man bønder i traktorer på Christiansborg, der taler deres sag. Om fælles konkurrence vilkår og retten til at forurene mere.

Algeforgiftning tidligt forår og sensommer. Det er åbenbart det scenarie vi kommer at opleve fremover.

Hvornår får politkerne øjnene op for tilstanden af vores fælles natur, vores reakreative åndehul? Dodgy

Undskyld det sure opstød, men det er da hovedrystende at vi er endt her.......

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 18-03-2011 af 09:31 Jan Fensten.)
18-03-2011 09:30