Kast med 20 m klump
per larsen

Besked: #1
Kast med 20 m klump
Hej
Den SA #5 line som bruges ved dm har en klumplængde på ca.20 m.
Nu er jeg ikke ejer af en sådan line,men kunne godt tænke mig at prøve hvordan det vil være at kaste med så lang en klump på en 9`stang,og i den anlednig har jeg afmærket 20 m
på min Cortland dt 5.Over de 20 m vejer den 22 gr,hvilket vist er nogenlunde det samme som klumpen på SA linen.
Mit spørgsmål er så om taperingen på de to liner er den samme,således at de vil føles ens at kaste med? Altså kun gældende med de 20 m i topøjet.
Nu kaster jeg ofte overhånds med klumplængder på op til 23 m uden problemer,men her er der tale om to-håndsstænger på 15-16 og 17`hvilket jo gør det hele lidt lettere.
Hvis jeg kan finde lidt læ imorgen skal det prøves,men jeg har en forbandet fornemmelse af,at jeg får min sag for.
mvh Per
14-03-2011 19:06
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Kast med 20 m klump
Hej Per

Nej taperingerne er ikke ens Smile

ED linen er med en compound tapering, først fronten, så en afsmalning, dernæst en rimelig level, og så en meget lang bagtapering. DT linen, ja den har en front tapering og så er det level til vi rammer den anden tapering. Det er også derfor den vejer 3-4 gram mere end ED linen derude på de 20 meter.

Kan du få de 20 meter DT op og hænge, så er ED linen nemmere Cool

Mvh
Lasse

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
14-03-2011 19:48
per larsen

Besked: #3
Hej Lasse
Tak for svar.
Ja jeg kan jo se på taperingen af ED linen,at den er næsetung i forhold til min dt line,og
derved skulle gøre den lidt nemmere at kaste med.
Pudsigt nok forholder det sig omvendt med speyliner,der gør man dem bagtunge i forhold til
dt liner,som eksempel kan jeg nævne at min 55`speyline #10 ligessom min dt #10
vejer 18 gr.Over de første 30`,men totalt over 55`vejer dt linen 35 gr.og speylinen 44 gr.
Og jeg skal da lge nævne,at til speykast er sidstnævnte langt bedre.

mvh Per
14-03-2011 20:26
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Per

Der er jo en grund til at liner til vandkast taperes bagtunge Wink

Er dog ret sikker på at en DT line der vejer det samme derude på klumplængden vil være fin fin at lave vandkast med Angel

Mvh
Lasse

14-03-2011 20:29
per larsen

Besked: #5
(14-03-2011 20:29)karlsson Skrev:  Hej Per

Der er jo en grund til at liner til vandkast taperes bagtunge Wink

Er dog ret sikker på at en DT line der vejer det samme derude på klumplængden vil være fin fin at lave vandkast med Angel

Mvh
Lasse

Hej Lasse
At gå et par klasser op på en dt line for,at få samme vægt som på en given speyline kan da
godt forbedre kastet noget,men det ændrer jo ikke på vægtfordelingen.
Allerede i speykastets barndom,begyndte skotterne at eksperimentere med deres dt liner,og
udgangspunktet var,at man syede en line sammen af flere forskellige lineklasser f.eks et frontstykke fra en #8 et midter stykke fra en #9 og til slut et stykke fra en #10.
Der er i den forbindelse sikkert blevet afprøvet utallige længde og vægtkombinationer,som
så har dannet grundlag for de speyliner vi kender idag.
Indtil for en 5-6 år siden havde jeg aldrig brugt andet end dt liner til speycast,men i forbindelse med køb af en ny 15`stang forærede forhandleren mig en rigtig speyline, og
det var altså en fantastisk forbedring,men sgu også en dyr fornøjelse idet jeg nu har 12 stk.

mvh Per
dt linerne på pen

t
14-03-2011 21:14
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
@ Lasse.
Kan man umiddelbart ud fra de 2 liners tapering konkludere at de 2 liner kastet fuldstændig ens, der vil ed linen gå længst?
Min ide er at compoundtaperingen vil sætte farten på rullet ned og trække i længere tid end ditto DT linen?
da massen stiger må acc. falde energi tabet er dermed minimeret i den stigende masse.

/Allan

http://www.customflies.dk
14-03-2011 21:40
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Per

Nej det ændrer ikke på vægtfordelingen, men hvorfor er det at man laver spey linerne bagtunge Smile

Grant's rekordkast blev jo udført med en continous taper line, altså en triangle taperet svend af dimensioner, 60 yards klump Blush

Mvh
Lasse

14-03-2011 21:47
Adversering
per larsen

Besked: #8
(14-03-2011 21:47)karlsson Skrev:  Hej Per

Nej det ændrer ikke på vægtfordelingen, men hvorfor er det at man laver spey linerne bagtunge Smile

Grant's rekordkast blev jo udført med en continous taper line, altså en triangle taperet svend af dimensioner, 60 yards klump Blush

Mvh
Lasse

Hej Lasse
Jeg læste engang,at formålet med at gøre linerne bagtunge er,at når linen ruller ud,så har man hele vejen en tungere del til,at skubbe på en lettere del.
Det lyder i mine ører rigtigt,og er måske hele essencen i en nøddeskal.
Med hensyn til Alexander Grant´s rekord på 56 yards på Themsen i 1895 så er der mange
der mener at det ikke har kunnet lade sig gøre uden at skyde noget line.
Personligt syntes jeg nu også at det lyder noget voldsomt at kunne løfte så meget line.

mvh Per
14-03-2011 22:09
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hej Per

Jeg har aldrig fattet den med den tungere line til at skubbe den lettere Blush Det er den tunge del der først ryger ned i underdelen af linebuen, og den trækkes altså af den øverste del og en smule af sit eget moment Confused

Det er linen i toppen af vores D som vi bruger til at bøje stangen imod, hvorfor en tungere DT linen vill matche vægten af den bagtunge spey line bedre og dermed også føles bedre at kaste med Angel

Ved ikke hvad jeg skal tro med Grant's kast. er faktisk tilbøjelig til at tro at det godt kan lade sig gøre det er jo ingen sag med en 15fods at kaste over 35 meter uden at skyde line med en moderne tyk gang plastik, så med 21 fods og tynd flet fra en båd, måske er 65 yeards muligt Angel

Mvh
Lasse

14-03-2011 22:59
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #10
(14-03-2011 21:40)A.O. Skrev:  @ Lasse.
Kan man umiddelbart ud fra de 2 liners tapering konkludere at de 2 liner kastet fuldstændig ens, der vil ed linen gå længst?
Min ide er at compoundtaperingen vil sætte farten på rullet ned og trække i længere tid end ditto DT linen?
da massen stiger må acc. falde energi tabet er dermed minimeret i den stigende masse.

/Allan

Hej Allan

Det kan godt være du har ret mht. kastelængden. SA har jo sikkert gjort sit hjemmearbejde med MED linen før de trykkede "enter".

Men mon ikke vi skal have Lasse på banen til at besvare dit spm.?

Iøvrigt så er compoundtaperingen er rigtigt fin til at få longbellies "airborne", altså lade stangen indtil at man har nok meter klump ude at hænge.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
02-12-2011 23:37
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Hej Jan og Allan

Hurtigt svar: nej Smile

Lidt længere, ED linen har jo en dejlig tynd runningline der i enden af klumpens bagtapering, DT linen, ja den er en DT line og er bare tyk Wink Stikker vi DT linen en bagtapering og en ligeså tynd runningline som ED linen, der starter samme sted, der vil DT linen gå længst.

Mvh
Lasse

02-12-2011 23:55
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
(02-12-2011 23:55)karlsson Skrev:  Hej Jan og Allan

Stikker vi DT linen en bagtapering og en ligeså tynd runningline som ED linen, der starter samme sted, der vil DT linen gå længst.

Mvh
Lasse

Fordi den vejer lidt mere?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
03-12-2011 00:08