Fluehjul tager line ind under kast
jekbe

Besked: #1
Fluehjul tager line ind under kast
Mit kystfluehjul driller lidt. Det er et Scierra D-Lite #7-9 med meget let gang, men desværre så let at hjulet begynder at dreje rundt i kastet og tage line ind. Dvs. at der ryger skydeline tilbage på spolen under kastetHuh

Er der nogen her, der har en løsning på det problem?

Venligst
Jens

At have røven i vandskorpen kan også være en positiv "ting" :-)
15-03-2011 02:54
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Fluehjul tager line ind under kast
Tag mere line af hjulet og brems linen på en anden måde end ved, at den rammer hjulet i kastets afslutning?

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
15-03-2011 03:05
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Jeg havde samme problem med et Scierra Traxion. Jeg løste problemet med at købe et andet mærke Angel

/Esben
15-03-2011 08:26
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
Er det ikke muligt at smøre lejet med en tykkere type fedt?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
15-03-2011 08:43
jekbe

Besked: #5
(15-03-2011 03:05)Martin Brøndum Skrev:  brems linen på en anden måde end ved, at den rammer hjulet i kastets afslutning?

Hej Martin.
Kan du ikke lige uddybe dette?

Venligst
Jens

At have røven i vandskorpen kan også være en positiv "ting" :-)
15-03-2011 09:46
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
Som jeg læser dit problem, er det selve kastebevægelsen, som påvirker den lette spole til at rulle line ind i hvert kast?

Jeg har slev oplevet det på et Scierra Traxion for nogle år siden og jeg solgte hjulet til fordel for et DanielssonBig Grin

Måske kan Jan´s forslag om en tykkere smørelse hjælpe på problemet?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
15-03-2011 11:18
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Mit Okuma SLV gør det samme. Det er dog mest mærkbart når jeg kaster på græs. Under fiskeri og det hele bliver lidt vådt gør den det meget mindre.

Problemet er dog ikke større end at du kan bruge en tykkere smørelse til hjulet (jeg har selv renset og eftersmurt mit, da jeg engang tabte det i strandkanten og skyllede frem og tilbage i brændingen Blush - og har nok brugt en tyndere end smørelse end hvad den havde før).

Jeg gør dog det, at når jeg skyder så meget line ud at stangen giver et ordentligt ryk tilslut i afleveringen, ja så rykker jeg bare lige en halv til en hel meter skydeline af igen. Det skal måske gøres ved hvert 20. kast.

Mvh
Stig
15-03-2011 12:24
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(15-03-2011 11:18)Nikolai Kaad Skrev:  Som jeg læser dit problem, er det selve kastebevægelsen, som påvirker den lette spole til at rulle line ind i hvert kast?

Jeg har slev oplevet det på et Scierra Traxion for nogle år siden og jeg solgte hjulet til fordel for et DanielssonBig Grin

Måske kan Jan´s forslag om en tykkere smørelse hjælpe på problemet?

Nogen synes, at det er et kæmpeproblem - selv rykker jeg bare med mellemrum en meter line - eller to - af hjulet - og så kører det igen!
Mvh

Nikolai

De nye Danielssonner gør det også! Sad Til gengæld skal man bare slå til håndtaget efter hug - så samles al løslinen op Smile

Det er mange gange forsøgt med tykt hjulfedt oa. men med begrænset resultat. En roligere kasterytme, måske med lidt kortere kast til følge, hjælper Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 15-03-2011 af 15:36 Brandt.)
15-03-2011 15:33
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
(15-03-2011 15:33)Brandt Skrev:  De nye Danielssonner gør det også! Sad

Det vidste jeg så tilgengæld ikke! Sad

Endnu et argument, for en stok konservativ fluefisker som mig, for at holde fast i den gamle ruller fra DanielssonBig Grin

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
15-03-2011 15:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(15-03-2011 15:57)Nikolai Kaad Skrev:  Det vidste jeg så tilgengæld ikke! Sad

Endnu et argument, for en stok konservativ fluefisker som mig, for at holde fast i den gamle ruller fra DanielssonBig Grin

Nikolai

Ja, de gamle er toppen! Cool

15-03-2011 16:17
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #11
(15-03-2011 15:33)Brandt Skrev:  De nye Danielssonner gør det også! Sad Til gengæld skal man bare slå til håndtaget efter hug - så samles al løslinen op Smile

Det er mange gange forsøgt med tykt hjulfedt oa. men med begrænset resultat. En roligere kasterytme, måske med lidt kortere kast til følge, hjælper Wink

Jeg har ikke problemer med FW 4-7 & 5-8
L5W 6-9
LW 8-12

/ESben
15-03-2011 17:24
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(15-03-2011 17:24)Esben Ludvigsen Skrev:  Jeg har ikke problemer med FW 4-7 & 5-8
L5W 6-9
LW 8-12

/ESben

Mit F3W4-7 samt 7-10 gør det. Mine gamle LW4-7 og 6-9 gør det stort set ikke. Problemet med de nye er ikke ukendt, og det har været debatteret på nettet tidligere, hvor der bl.a. blev rettet henvendelse til producenten. Jeg husker desværre ikke hvor det var. Men som sagt, jeg mener, at det er et akademisk problem - der er også fordele ved, at spolen kører let.

15-03-2011 18:24