Ny skydeline
Jørgen Sarup

Fredericia
Besked: #1
Ny skydeline
Med fare for at stille et spørgsmål som nok allerede er blivet stillet forsøger jeg mig aligevel. Har forgæves søgt svar med søge funktionen samt på "Google"
Min Orvis 0,029 skydeline skal udskiftes og jeg ønsker som de fleste kystfluefiskere at kunne kaste så langt som muligt, med mindst mulige blind kast. Min fiske stil er at jeg fisker linen så langt iind at jeg mærker samlingen mellem skydeline og hoved, derefter løfter jeg stangen til en given position for at mende linen op i luften med et slag med stangen (rullekast?) efterfulgt af et blindkast og så afsted med fluen. Dette fungerer rigtigt godt for mig og mit spørgsmål er om der vil være noget at vinde i længden ved at skifte til en 0,024 RIO skydeline? Jeg vil tro at mit kast med en fornuftig vind, et skydehoved på 16 gr #6 stang ligger på 23-25m.
Hvis det kun er maginalt som vindes ved brug af den tynderer skydeline så agter at købe en ny Orvis da denne er nem at lave nye" loops" på og temmelig slidstærk. Vil lige nævne at jeg ikke ønsker at benytte monofil line.
/ Jørgen
16-03-2011 20:28
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Ny skydeline
Hej Jørgen

Ja du rullekaster din line op, mending er noget andet Smile
Og det vil være marginalt det du kan vinde på at gå lidt ned i tykkelse på skydelinen, øvelse vil give meget mere.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
16-03-2011 22:38
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Hej Jørgen

Hvorfor er det nødvendigt at skifte linen. Er det ikke kun de yderste 2-3 meter der er slidt op?

Jeg kan ikke rigtigt mærke forskel på kastelængden mellem mine 0,024 og 0,027. Der er det mere uregelmæssigheder i kasteteknikken der giver forskelle i længderne.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
16-03-2011 23:21
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Hej Jørgen

Hvis du gerne vil prøve en anden type skydeline, så må det give mere mening at skifte til en monofil - om ikke andet, så for erfaringens skyldSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
17-03-2011 00:15
Jørgen Sarup

Fredericia
Besked: #5
Tak for de konstruktive svar. Al tvivl er væk, det bliver en ny 0,029 Smile
Lars - det er rigtigt at det kun er nødvendigt at fjerne det første stykke der hvor trækket ligger men dette har jeg gjort tre gange og linen føles efterhånden lidt ru i overfladen, det skal lige nævnes at linen efterhånden har nogle år på bagen, så den har gjort det godt.
Endnu engang tak for hjælpen.
/Jørgen
17-03-2011 10:23
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
(17-03-2011 10:23)Jørgen Sarup Skrev:  Tak for de konstruktive svar. Al tvivl er væk, det bliver en ny 0,029 Smile
Lars - det er rigtigt at det kun er nødvendigt at fjerne det første stykke der hvor trækket ligger men dette har jeg gjort tre gange og linen føles efterhånden lidt ru i overfladen, det skal lige nævnes at linen efterhånden har nogle år på bagen, så den har gjort det godt.
Endnu engang tak for hjælpen.
/Jørgen

Dejligt at høre at grej slides op, fordi det bliver brugt meget!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
17-03-2011 11:31