Høne/hane
Daniel Heinrichsen

Besked: #1
Høne/hane
Hej alle

Hvad vil være at foretrække til hackler på laksefluer, høne eller hane? og hvorfor???
Synes nemlig jeg tit støder ind fluebindingsanmeldelser af laksefluer (rør såvel som krogflue) hvor det er høne der indgår, men aldrig hane...

Så jeg blev selvfølgelig lidt nysgerrig Tongue

btw: Plejer i at strippe den ene side for fjer når i bruger dem som fronthackle? hvis ikke, hvorfor? Er det for at få et kraftigere/lettere fronthackel?

Håber ikke det er nogle dumme spørgsmål, men jeg er stadig en "novice" når det gælder fluebinding af laksefluer...

Mvh
Daniel Heinrichsen
17-03-2011 11:23
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Høne/hane
(17-03-2011 11:23)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hej alle

Hvad vil være at foretrække til hackler på laksefluer, høne eller hane? og hvorfor???
Synes nemlig jeg tit støder ind fluebindingsanmeldelser af laksefluer (rør såvel som krogflue) hvor det er høne der indgår, men aldrig hane...

Så jeg blev selvfølgelig lidt nysgerrig Tongue

btw: Plejer i at strippe den ene side for fjer når i bruger dem som fronthackle? hvis ikke, hvorfor? Er det for at få et kraftigere/lettere fronthackel?

Håber ikke det er nogle dumme spørgsmål, men jeg er stadig en "novice" når det gælder fluebinding af laksefluer...

Mvh
Daniel Heinrichsen

Hej Daniel

Generelt så er hanefjeren mere tyndfibret og spændstig end tilsvarende hønefjer. Hønefjeren er ofte bredere og kortere, med tykkere og blødere fibre. Men der er så mange undtagelser, at det sikreste er at se på materialerne inden man køber dem. Det ene er jo ikke bedre end det andet. Det kommer jo helt an på hvilke egenskaber man ønsker.

Til de fleste havørred og laksefluer anvendes lange, bløde og fyldige hacklefibre. Derfor anvendes der ofte høne. Jeg har netop fået en lækker nakke fra Sportshuset i Horsens, med det lækreste bløde lange fibre. Men der så jeg også fjerene først, og netop fyldige bløde lange fibre var hvad jeg skulle bruge til rørfluehackler.

Jeg stripper oftest ikke den ene side af, men det afhænger helt af mønstret. I langt de fleste tilfælde beholdes begge sider, da man ønsker et fyldigt hackle. Men men. Undtagelserne er mange.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
17-03-2011 11:51
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Jeg bruger mest hane til kropshackle og Uldsokken.

/Esben
17-03-2011 12:41
Daniel Heinrichsen

Besked: #4
Mange tak til jer begge 2 Big Grin

Så fik jeg vist sat det på plads

Mvh
Daniel Heinrichsen
17-03-2011 12:49
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Hanesadel kan være en gylden middelvej. Hanenakker kan være meget stive men andre gange næsten lige bløde som høne. Man skal have hacklet ud af posen og mærke inden køb.

Hvis du stripper den ene side, skal du bruge dobbelt så mange vindinger med kæmpehoveder til følge. Til kropshackle på tyndtdressede fluer er det ofte godt at strippe den rigtige side af.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
17-03-2011 16:43
Daniel Heinrichsen

Besked: #6
(17-03-2011 16:43)Brandt Skrev:  Hanesadel kan være en gylden middelvej. Hanenakker kan være meget stive men andre gange næsten lige bløde som høne. Man skal have hacklet ud af posen og mærke inden køb.

Hvis du stripper den ene side, skal du bruge dobbelt så mange vindinger med kæmpehoveder til følge. Til kropshackle på tyndtdressede fluer er det ofte godt at strippe den rigtige side af.

okay, mange tak for tippet.

Mvh
Daniel
17-03-2011 19:57