Hjælp til kasteteknik online
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Hjælp til kasteteknik online
Jeg var ude på græsplænen her forleden dag og havde medbragt mit kamera og stativ.

Efter et par kast blev jeg nærmest chokeret over at have set mig selv kaste, se min kasteteknik på afstand.
Jeg synes jeg har bevæget mig i den forkerte retning, med strakt arm der flagrer hurtigt frem og tilbage - kønt er det ikke!

Det var faktisk meningen at jeg ville have lagt den op på Youtube, trods den manglende teknik fik jeg fluen 31,5 meter ud med hjælp fra vinden (ryg/sidevind), men jeg var simpelthen så flov over mig selv på videoen at jeg aldrig fik det gjort.

Så kom jeg så i tanke om, da vi nu har snak om forbedring af ens kasteteknik osv, at hvis vi nu dedikerede en tråd til kasteteknik med videoer af os selv, så kunne andre påpege fejl og hjælpe trods vi sidder spredt over hele landet?

Jeg har det lidt bedre med at uploade en dårlig kastevideo af mig selv, hvis jeg ved jeg får kompetent råd og vejledning ud af det. Så gør det ligesom ikke så meget igen Blush

Andre der er med på idéen? Og som selvfølgelig både har mulighed for at optage sig selv kaste men som også vil have at andre skal komme med råd og vejledning på teknikken?
30-11-2009 18:21
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Hjælp til kasteteknik online
Hej Stig

Jeg synes, at det er en fin ide - men jeg kan kun optage video på min mobil .. så jeg skal lige have fundet et opstilling der du'rSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-11-2009 18:50
per larsen

Besked: #3
Hej

Det kunne da være sjovt at præsentere vore udfoldelser på kastebanen for hinanden.Jeg tror dog ikke at nogen bliver bedre kastere af det,snarere vil det nok skabe en masse forvirring når det vælter ind med
med råd og vejledning som næppe vil være af enslydende karakter.
Grunden til min pessimisme er,at jeg som ivrig golfspiller gennem 30 år
har deltaget i utallige diskussioner omkring svinget og dets udførelse,
og givet og modtaget en masse "gode Råd".Det har da været (og er)sjovt,men det har sgu ikke gjort meget for,at forbedre vores spil.
Det der efter min mening er den rigtige vej er,at foruden masser af træning at gå til en instruktør en gang imellem for at sikre,at man er på rette spor.
I de senere år tilbyder de fleste golftrænere at optage træningstimerne
således,at man i ro og mag kan sidde og følge sin udvikling eller,mangel på samme.Jeg så meget gerne,at vore kasteinstruktører tilbød samme
service,så kunne man jo på skift sidde og kikke på jeg selv og f.eks
Simon Gawesworth eller hvem der nu måtte være ens guru,og derved
se hvor det halter.Grunden til,at jeg syntes at jeg har haft mere gavn af gode instruktionsfilm end de instruktører jeg har konsulteret er,at jeg
ganske enkelt ikke kan huske alle detaljer som jeg har fået forklaret,
men det problem ville ikke have været der hvis jeg havde fået en optagelse med hjem.
mvh per
30-11-2009 21:50
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Stig

Bare op med et klip, det værste der kan ske er at du bliver forvirret over modstridende forslag Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
01-12-2009 23:47
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Per

Såvidt jeg ved er der flere af de danske kasteinstruktører der tilbyder at optage kursisternes kast på video. Der er bare en del problemer forbundet med det, så det fungere bedst når der undervises en til en.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
02-12-2009 01:06
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej Lasse

Der er sgu en ide i det med video - der skal bare lidt redigering ind overCool
.. så lægger jeg mit ynglings klip med SR oven i mit eget .. og så bliver jeg bare ved, indtil de er i syncTongue

venligst
Martin

PS .. har godt nok en fornemmelse af, at der nok er et eller andet ved det, der ikke er lige så let i praksisBlush

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
02-12-2009 01:21
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Jeg er helt sikker på, at en videooptagelse af ens eget kast vil kunne hjælpe med til, at man selv kan spotte de steder i kastet, hvor der er rum til forbedringer. hvis det så kan komineres med en instruktør/erfarne kaster, som kna være behjælpelig med kvalificeret rådgivning til hvordan man retter fejlen, så tror jeg man er godt på vej.

Mvh

Nikolai - som desværre ikke ejer et videokamera Sad
02-12-2009 10:42
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
Syntes også det er en kanon fed ide, og helt klart et rigtig godt værktøj til at få endnu mere syn på ens kast end allerede.. Smile

Men desværre er jeg heller ikke den heldige ejer af et video kamera ..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
02-12-2009 10:46
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #9
(02-12-2009 10:46)kjgizmo Skrev:  Syntes også det er en kanon fed ide, og helt klart et rigtig godt værktøj til at få endnu mere syn på ens kast end allerede.. Smile

Men desværre er jeg heller ikke den heldige ejer af et video kamera ..

Klaus, det er blot mit digitalkamera, som dit bare Sony DSC H2 istedet for H5.

Smider videoen op senere Blush
02-12-2009 11:15
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
(02-12-2009 11:15)Stig Sørensen Skrev:  Klaus, det er blot mit digitalkamera, som dit bare Sony DSC H2 istedet for H5.

Det var jo en mulighed - selvom opløsningen ikke er for god på mit digital kamera, når det bruges som videokamera. Mit er også et Sony, men jeg kan ikke huske nummeret?

mvh

Nikolai
02-12-2009 11:39
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #11
(02-12-2009 11:15)Stig Sørensen Skrev:  Klaus, det er blot mit digitalkamera, som dit bare Sony DSC H2 istedet for H5.

Skulle nu også meget gerne være H9 jeg ejer... Big GrinBig Grin

Men har ikke noget stativ, så kan ikke optage mine kast anyway.. Huh

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
02-12-2009 11:44
Peder Lisberg

Besked: #12
Hej, jeg har lavet en del videoanalyse omkring tennis teknik, og der kan jeg sige at det virker. Det vil antaglig også være et kanon verktøj til fluekast specielt hvis man sætter kaster man vil efter ligne ind ved siden af.

Da jeg ikke har nogen erfarenhed inden for fluekast-videoanalyse, kan jeg kun give råd ud fra tennis teknik. Der bør kamerat kunne tage mellem 100 og 500 frames per sekund.

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
02-12-2009 11:51