Tabt finne!
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Tabt finne!
Vi var en tur i Ørnedalsbugten i dag. Her fiskede vi i kajak og flyderinge. Men i min kamp for at holde mig oppe mod en lille kuling i stødende, tabte jeg min ene svømmefinne! Angry

Så ser en af jer en sådan være skyllet i land, så er det nok min.

Det var godt der var en Hobie kajak til at trække mig i land. Ellers var der fint med fisk. Ikke mange over målet dog!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 22-03-2011 af 00:16 Lars Troels.)
22-03-2011 00:15
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Tabt finne!
(22-03-2011 00:38)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Lars

Det kan jo potentielt være livsfarligt at tabe en finne i en flydering, hvis man er alene. Burde en ekstra finne ikke være obligatorisk udstyr sammen med redningsvesten... ?! Angel

I nogle vindretninger kan det helt sikkert være farligt, hvis man er alene afsted! Nu skal jeg i hvert fald ha en anden og sikrere type!

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
22-03-2011 00:44
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
(22-03-2011 01:00)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jeg har dog i noget tid været lun på ideen om en pontonbåd, men det er indtil videre strandet på, at ingen af mine fiskende venner er interesseret i at deltage i stuntet; og det er jo sjovest at have nogen at dele oplevelserne med.... Blush

Hej Ole

Det er et grejprojekt jeg er helt med på - men det kræver en total FTAS-afholdenhed i en længere periode, hvis det skal realiseres Smile

De koster vel hurtigt 10.000,- hvis man skal have noget kvalitetsgrej??Huh

Mvh

nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
22-03-2011 09:11
JTHL

Aalborg
Besked: #4
(22-03-2011 01:00)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jeg syntes også, at jeg sad dårligt ift at kaste - og jeg blev alt for hurtigt kold, da meget af kroppen jo er under vand.... Confused

Det må ha været langtid sidenBig Grin

De nye flyderinge sidder man forholdsvis højt i, vandet går nok kun til knæet og numsen bliver ikke vådCool

[Billede: Outcast%20Fins.jpg]

Man skal bare investere i et par keepers, som man lige sætter fast omkring anklen, så ryger de ingen steder.

Med venlig hilsen
Jan
22-03-2011 09:31
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(22-03-2011 01:00)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Lars

...Har du aldrig overvejet en pontonbåd stedet for flyderingen - der er jo årer (og endda motorbeslag i nogle tilfælde), hvis man skulle miste enten det ene eller det andet!? Smile

Jeg har selv haft en flydering, men fandt at det var for træls at skulle "svømme" tilbage op mod vind og strøm efter at være drevet på langfart med den...Confused
Jeg syntes også, at jeg sad dårligt ift at kaste - og jeg blev alt for hurtigt kold, da meget af kroppen jo er under vand.... Confused..

Jeg købte istedet en 12 fods gummibåd med en lille påhængsmotor, men fandt ud af, at det ikke var muligt at håndtere både fluestangen og maskineriet samtidigt, så den er endt udelukkende med at være et transportmiddelt i sommerhalvåret til og fra hemmelige pladser i fjorden, der ikke umiddelbart kan nås i bil og/eller til fods... Cool

Jeg har dog i noget tid været lun på ideen om en pontonbåd, men det er indtil videre strandet på, at ingen af mine fiskende venner er interesseret i at deltage i stuntet; og det er jo sjovest at have nogen at dele oplevelserne med.... Blush

Hej Ole

Jeg har overvejet pontonbåd meget, ligesom jeg har endnu mere har overvejet de nye effektive Hobie kajakker med pedaler.

Flyderingen er ligesom bare et helt andet hjælpemiddel, der anvendes på en helt anden måde end de to andre alternativer. Flyderingen er til kortere distancer, og er egentligt bare til erstatning for vadning. (Nu er jeg jo spasser, og kan ikke vade nær så effektivt som jeg kunne engang). Den tillader også at nå nogle af de nære pladser, som ikke kan nåes ved vadning. Affiskning langs lange sivskove hvor der kastes udefra og ind og andre steder der aldrig ville kunne nåes med vadning.

Årsagen til at jeg ikke har købt pontonbåd eller kajak, er at det for mig er for tungt og anstrengende at transportere/håndtere begge typer ned til vandet, af og på bil etc. Flyderingen vejer ikke noget og hænger bare på ryggen i sine stropper. Står oppumpet og sejlklar i bilen etc.

Og med hensyn til afkøling. De nye f.eks. Drifter og Pool 12 har man kun underbenene i vand og sidder meget højere end de gamle typer. Det er derfor også muligt at kaste relativt fint og langt, når teknikken justeres behørigt.

(22-03-2011 09:31)JTHL Skrev:  Det må ha været langtid sidenBig Grin

De nye flyderinge sidder man forholdsvis højt i, vandet går nok kun til knæet og numsen bliver ikke vådCool

[Billede: Outcast%20Fins.jpg]

Man skal bare investere i et par keepers, som man lige sætter fast omkring anklen, så ryger de ingen steder.

Hej Jan

Ja. Det er jo en glimrende idé. Men sådanne smarte fætre havde jeg altså ikke på.BlushDodgy Så der røg lige svømmefødder for kr. 500,- på grund af manglende rettidig omhu.

Hilsen

Lars T.

(Denne besked var sidst ændret: 22-03-2011 af 10:01 Lars Troels.)
22-03-2011 09:58
Morten E.

Klarup
Besked: #6
(22-03-2011 09:31)JTHL Skrev:  Man skal bare investere i et par keepers, som man lige sætter fast omkring anklen, så ryger de ingen steder.

Hej Jan

Hvor køber man sådan et par?

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
22-03-2011 10:47
JTHL

Aalborg
Besked: #7
Det vedlagte billede er fra Outcast, så en forhandler som sælger Outcast burde kunne skaffe dem hjem.

Ellers prøv i en dykkerbutik.

Men en par klipse og remme fra friluftsland kan også gøre underværkerBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
22-03-2011 11:00
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #8
(22-03-2011 00:38)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Lars

Det kan jo potentielt være livsfarligt at tabe en finne i en flydering, hvis man er alene. Burde en ekstra finne ikke være obligatorisk udstyr sammen med redningsvesten... ?! Angel
Jeg har en bekendt som tog ud ved fyret i Hirtshals i sådan en fyr, og som jeg også selv ejer en afSmile. Det tog ham 2 timer at komme ind igenConfused, den skal bruges med omtanke. En af mine andre bekendt i Hirtshals(Københawne) Mistede også hans ene fodpedal og har aldrig brugt sin flyder siden. Jeg har anvendt min en gang i Mariagerfjord, og syns den hører hjemme i en sø der er til at gå rundt om på ikke mere end en time.RolleyesTongueBig Grin

MVH Niels
22-03-2011 13:08
Thorsen

Århus C
Besked: #9
Hej Lars

Hvad med at efterlyse din tabte finne på diverse fiskesider med en lille findeløn/kasse øl til den der returnere den.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
22-03-2011 19:48
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #10
(22-03-2011 19:48)Thorsen Skrev:  Hej Lars

Hvad med at efterlyse din tabte finne på diverse fiskesider med en lille findeløn/kasse øl til den der returnere den.

Venligst
Lars

Hej Lars

Det er selvfølgelig en idé. Er dog bange for at den ikke dukker op, da den er synkende og jeg mistede den over mørk bund på måske 2 meter. :$

Hilsen

Lars

22-03-2011 20:01
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
Høhø "Finne"løn ...

Sorry - jeg sku bare ud med den Blush
22-03-2011 20:13
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #12
(22-03-2011 20:13)Jakob Hansen Skrev:  Høhø "Finne"løn ...

Sorry - jeg sku bare ud med den Blush

Big GrinBig GrinTongue

MVH Niels
22-03-2011 20:49