Valg af ny flueline?
Hyldig

Besked: #1
Valg af ny flueline?
Som en sideløber til mit indlæg ang min måske/ikke døde Loop line har jeg spørgsmål ang 3 liner jeg har kig på.

Hvis det har noget at sige med hensyn til linen så er mit setup her:
Stang 9´ #8 A. Jensen AHT
Hjul Okuma Airframe (billige kassetter Wink )

Jeg er syntes jeg selv en øvet kaster. Har ingen ide om hvor langt jeg kaster men rammer da nogenlunde indenfor hvor jeg gerne vil.
Jeg er egentlig godt tilfred den Lopp multi, den kaster jo ganske super. Men, men græsset er jo grønnere på den anden siden Wink

Jeg har kig på 3 liner efterhånden.

A. Jensen Windbeater ( mest fordi jeg har en forestilling om at den måske passer bere til stangen ) selvom jeg udemærket godt er klar over at det er en vanesag et langt stykke af vejen.

Scierra HMT taper 7 eller 8 kan forstå den måske er til den tunge side? Jeg har kun læst positivt om den 3 farvede på britiske forums.

Og så en Loop opti stream for jeg kan vist få den til en fin pris.

Jeg er klar over at der sommetider er sammenhæng melllem pris og kvali. Personlig smag sætter sit præg, og hvor man skal bruge linen.
Jeg er blesluttet på at min gamle loop blive min "nye" kystline og der 90% af mit fiskeri foregår blive Åer i viborg foreningen. Og så den obligatoriske sø-tur med ungerne.

Hvorvidt den skal kunne spay, skagit etc ved jeg sq egentlig ikke om jeg har brug for. Jeg leger da med de i ny og næ men føler ikke at det med at stå på en brink ved åen giver en særligt store muligheder for at gøre det helt vilde.
Jeg ved ikke rigtigt hvor langt jeg kaster, men jeg skal bare kunne sende et ret præcist kast op/ned af åen.

Selv hælder jeg mest til Scierra'en for den lyder til at passe mig, jeg kunne godt bruge indikatoren til at øve mit dobbelt træk og alt det lir, selvom mange mener at det er et PR stunt men lad nu det ligge.
Jeg er interesseret i at vide om der er klare fordele ved den ene eller anden line som klar opvejer pris og alt det der. Eller om der er en anden line som ville være at foretrække.
Håber jeg har smidt det input som i kan bruge til måske at guide mig. Eller om det bare er at vælg en line og så stille sig tilfreds med den?

Og jeg er klar over at spørgsmål som disse bliver stillet meget og jeg har forsøg at finde hvad jeg kunne om hver enkelt line, men at sætte det op mod stangen er straks en anden sag.

Michael
22-03-2011 13:31
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Valg af ny flueline?
Til åfiskeri vil jeg klart vælge LOOP-optistream, der har en kort klump - perfekt til åen. Jensen-linen kender jeg ikke - Scierra linen er en fin line, men med en længere klump end LOOP'en. Hvis LOOP-linen endda kan fåes til en god pris, så køb den. Det er en lækker line at arbejde med. Tror, at du skal vælge den i #8.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-03-2011 13:41
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Jeg er enig med Brandt i at OptiStream linen er velegnet til åen. Ligesådan er f.eks Rio Outbound Short og Vision Vibe85. Det der kendetegner typen, er at det er korte tunge klumper. Det er det du skal bruge til å-fiskeri.

Tjek iøvrigt den fremragende tråd om hvad vi forskellige bruger af grej til å-fiskeri, der ser du et klart mønster i det.

HMT linen er en fin line. Den er bare uegnet til åen. Den 12,5 meter lange klump bliver du ikke glad for til de korte kast der kræves i Viborgs vande. Til kysten ville den derimod være fin. Eller som træningsline eventuelt.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
22-03-2011 13:59
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
(22-03-2011 13:59)Lars Troels Skrev:  Jeg er enig med Brandt i at OptiStream linen er velegnet til åen. Ligesådan er f.eks Rio Outbound Short og Vision Vibe85. Det der kendetegner typen, er at det er korte tunge klumper. Det er det du skal bruge til å-fiskeri.

Tjek iøvrigt den fremragende tråd om hvad vi forskellige bruger af grej til å-fiskeri, der ser du et klart mønster i det.

HMT linen er en fin line. Den er bare uegnet til åen. Den 12,5 meter lange klump bliver du ikke glad for til de korte kast der kræves i Viborgs vande. Til kysten ville den derimod være fin. Eller som træningsline eventuelt.

Hilsen

Lars T.

Hej Michael

Der skal jo være nogen til at nuancere debatten.

Mit fiskeri i å foregår i Lilleåen på Hadsten lystfiskerforenings stykke. Fiskeriet er i den grad kendetegnet ved meget korte overhåndskast. Det er ikke distance det handler, om men derimod præcision og præsentation.

Til det fiskeri foretrækker jeg en ganske alm. standard WF, som vejer hvad den skal jvf. AFTTA. Jeg er klar over at mange bruger OPTI stream, Vision VIBE 85 osv..
Min erfaring er imidlertid at det med disse liner er svært at præsentere fluen pænt.

Nummer ét til mit fiskeri i Lilleåen er vel en DT 5 , sådan én har jeg bare ikke fået fingrene i én endnu.

God fornøjelse

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 22-03-2011 af 15:05 Jan Fensten.)
22-03-2011 14:43
Hyldig

Besked: #5
Jeg takker igen.
Kan godt se mønsteret i liner ikke bare her på forum men også hos forhandlere. Men jeg har det lidt med at gerne vil have et så bredt synspunkt på sagerne.
Og ville gerne undgå den der med at en forhandler pusher en noget på fordi det er dyrt må det også være godt. Men kan da se at tendensen tegner sig til Rio/loop
Jeg har til sidst på ugen nu ser vi hvad der måtte udvikle sig af denne tråd Smile
(Denne besked var sidst ændret: 22-03-2011 af 15:02 Hyldig.)
22-03-2011 15:02
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
Jeg købte en DT line til trænning på græs, kr. 150 hos korsholm, som godt kunne gå hen og blive en ny favorit i åen til mindre fluer. Er helt vild med måden den ruller på. Har brugt en Vibe 85 det meste af sidste sæson, som nok er nemmere at kaste med, men slet ikke lige så sjov. Med andre ord - du får brug for mange liner :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 22-03-2011 af 15:19 Nikolai R..)
22-03-2011 15:16
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #7
Scientific Anglers GPX er min fortrukne flyder,Jeg har valgt Mastery Texture som den senest tilkomne,den skyder og flyder godt,den nye coating med små huller er ikke så modtagelig for skidt som alm liner.

Jeg har en alm GPX,en sharkskin og ikke mindst Mastery Texture,de bliver brugt til alt,å,sø og kyst.

/Esben
22-03-2011 17:01
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #8
Esben, hvordan er den i forhold til Sharkskin mht. flænssede fingre?

Med venlig hilsen
Jan
22-03-2011 17:27
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #9
Mastery Texture har overflade som en golf kugle.
Det synger lidt i øjerne,men ikke så meget som en sharkskin.
Man kan godt mærke hullerne i coatingen,men den river ikke i fingrerne da hullerne jo vender indad Huh

Den har vel stort set samme egenskaber som en Sharkskin,den er bare til folk med tøsefingre og så koster den "kun" 699,-

Jeg har vænnet mig til Sharkskin,den genere ikke mine fingrer mere.

/Esben
22-03-2011 17:35
JTHL

Aalborg
Besked: #10
Den må jeg vist lige kigger nærmere på ved messen i weekenden...

Med venlig hilsen
Jan
22-03-2011 17:41
Hyldig

Besked: #11
Ok så kom der ny line i hus.
Rio Dart, gal den er dælme rar den line. Der er sq en verden til forskel mellem den og loop multi. Ellers passer den bare min stil?
Anyways jeg har kun været i stand til at finde den som wf8 jeg er meget intra i at få den som wf8-s3 men nærmeste er sverige/norge til over 600k+ hjemskaffelse! Den må da kunne findes til en plovman som den anden. Nu syntes jeg at have googlet rio dart i en uendelighed uden at finde noget.
Kender i en butik som har den til at ligge til en fair pris som måske ikke har den registreret på nettet, må i meget gerne PM mig. For jeg må eje den line som synke.
/Michael
25-03-2011 23:19
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(25-03-2011 23:19)Hyldig Skrev:  Ok så kom der ny line i hus.
Rio Dart, gal den er dælme rar den line. Der er sq en verden til forskel mellem den og loop multi. Ellers passer den bare min stil?
Anyways jeg har kun været i stand til at finde den som wf8 jeg er meget intra i at få den som wf8-s3 men nærmeste er sverige/norge til over 600k+ hjemskaffelse! Den må da kunne findes til en plovman som den anden. Nu syntes jeg at have googlet rio dart i en uendelighed uden at finde noget.
Kender i en butik som har den til at ligge til en fair pris som måske ikke har den registreret på nettet, må i meget gerne PM mig. For jeg må eje den line som synke.
/Michael

Rio Dart er fed, men det er Multien også - og forskellen er da til at overse???? Et par kortklumpede kvalitetsliner, vil jeg mene. Jeg bruger dem begge i åen, men kan ikke se den store forskel(?) Jeg har købt mine Dartliner (flydende) i Grejbiksen, Trige.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
25-03-2011 23:31