Parkering Østergårde
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #1
Parkering Østergårde
Jeg var i dag nede på Nordbrogårdsvej, og der var sat et parkering forbudt af ejer skilt op nede ved græsset ved vandkanten. Har vi mon gang i et problem der ogsåConfused. Niels

MVH Niels
24-03-2011 17:13
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Parkering Østergårde
Spændende spørgsmål, som jeg fik lyst til at grave lidt i Angel Som udgangspunkt er skiltet ulovligt også på enkelltmandsejede veje:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...d=12938#K1

Er lidt i tvivl om hvor skiltet præcist er: er det her 56.699986,10.069801 ? (sæt oplysningerne ind i google map)

Venligst Nikolai

24-03-2011 20:20
Thorsen

Århus C
Besked: #3
De sidste par gange jeg har været der, har der været et parkering forbudt skilt på det græs areal, der er for enden af det skarpe sving, hvilket vel er fair nok og til at leve med. At ejeren nu også har sat et skilt op på græs parkeringen ved stranden, er da yderst uheldigt og det kunne være interessant at vide hvad årsagen erHuh.

Sidst jeg var der (13.03.11), gik ejer og en anden mand rundt på grunden meget metodisk, som en der forsøgte at skabe sig et overblik over et eller andet mon det er en sammenhæng med det der nu er sket eller er der en der har opført sig tåbeligt dernede. Frygter meget for det sidsteConfused.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
24-03-2011 21:42
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Det er i dén grad ærgerligt!!! En kommune bærende det smukke navn "Mariager Fjord" burde være interesseret i at benævnte fjords herligheder kunne nydes af alle! Hvad med et læserbrev i den lokale ugeavis(?) og jeg mener ikke ét, der sviner skilteopsætterne til, men ét, der maner til besindighed, - eller en dirrekte henvendelse til kommunen(?) Det hjælper nok ikke, men.....

Det er en skrækkelig udvikling, at private opsætter forbudsskilte overalt. Desværre er det ofte som resultat af uheldig opførsel fra besøgendes side, og på den baggrund kan jeg godt have en lille forståelse for handlingen. (Kender dog ikke baggrunden i det konkrete tilfælde).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
24-03-2011 21:59
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Er det ikke bare at fjerne skiltet og sætte et 'parkering tilladt' skilt op Dodgy

Venligst Nikolai

24-03-2011 22:50
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
Som udgangspunkt bør den private ejendomsret nu engang være ukrænkelig. Men er det privat vej, uden servitut der sikrer adgang til fjorden, og er de arealer i anvender til parkering private? I så fald, er det da helt op til lodsejerne om arealerne må bruges eller ikke.

Det er selvfølgelig meget uheldigt, hvis vigtige adgangsveje og tilhørende parkeringsmuligheder forringes/mistes. Specielt hvis det skyldes dårlig opførsel, henkastning af affald eller lignende svineri.

Jeg synes ikke det er svært at sætte sig ind i hvordan lodsejerne kan blive belastede af ekstraordinær trafik på vinterbløde grusveje, med hvad deraf følger af vedligeholdelsesomkostninger m.v. Og hvis der så samtidig har været utilbørlig optræden fra en eller anden fladpande.. Ja. Så er konsekvenser jo helt naturligt.

Jeg håber meget at der kommer en voksen løsning på problemet, og håber ikke at lodsejerne har set sig sure på naturelskende lystfiskere generelt.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
24-03-2011 23:08
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
Jeg prøver at tage kontake til kommunen og finde ud af hvad der er op og ned i denne sag. Er næsten helt sikker på skiltet er ulovligt Smile

(24-03-2011 23:08)Lars Troels Skrev:  Som udgangspunkt bør den private ejendomsret nu engang være ukrænkelig. Men er det privat vej, uden servitut der sikrer adgang til fjorden, og er de arealer i anvender til parkering private? I så fald, er det da helt op til lodsejerne om arealerne må bruges eller ikke.

Det er selvfølgelig meget uheldigt, hvis vigtige adgangsveje og tilhørende parkeringsmuligheder forringes/mistes. Specielt hvis det skyldes dårlig opførsel, henkastning af affald eller lignende svineri.

Jeg synes ikke det er svært at sætte sig ind i hvordan lodsejerne kan blive belastede af ekstraordinær trafik på vinterbløde grusveje, med hvad deraf følger af vedligeholdelsesomkostninger m.v. Og hvis der så samtidig har været utilbørlig optræden fra en eller anden fladpande.. Ja. Så er konsekvenser jo helt naturligt.

Jeg håber meget at der kommer en voksen løsning på problemet, og håber ikke at lodsejerne har set sig sure på naturelskende lystfiskere generelt.

Hilsen

Lars T.

Venligst Nikolai

25-03-2011 08:43
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
(24-03-2011 23:08)Lars Troels Skrev:  Som udgangspunkt bør den private ejendomsret nu engang være ukrænkelig. Men er det privat vej, uden servitut der sikrer adgang til fjorden, og er de arealer i anvender til parkering private? I så fald, er det da helt op til lodsejerne om arealerne må bruges eller ikke.

Hilsen

Lars T.

Jeg er grundlæggende enig, men finder at det der en yderst uheldig udvikling her i landet. Vi har i modsætning til vores skandinaviske broderfolk ikke så meget natur at boltre os på, og hvis vi samtidig tillader private lodsejere at indskrænke adgangen til natur bliver, vi et fattigere folk - på alle måder! F.eks. er en af de store udfordringer på sundhedsområdet, at børn og unge (og forældre) bevæger sig alt for lidt i hverdagen. Hvis man yderligere tillader, at adgangen til naturområder bliver indskrænket, risikerer vi at forstærke denne udvikling. Så det er ikke kun lystfiskerhensyn der bliver påvirket her.

Hvis man skal male fanden på væggen, så vil den ene lodsejer skubbetil den ande, så vil til sidst ikke har andet end ganske få adgangsveje til naturen omkring fjorden - eller vores åer for den sags skyldHuh

Hvis problemet er vedligeholdelsen af en privat vej i vinterhalvåret, vil jeg da opfordre lodsejeren til at opkræve et mindre adgangsgebyr - på samme måde som vi er vant til fra Norge når vi er på lakseferie. Alternativt kunne (den sandsynligvis ækonomisk trængte) Mariager Fjordkommune sikre adgangen til vandet ved at kompensere lodsejerne?

Det skal blive spændende at følge sagen og se hvad der er ret og forkert i det der foregårUndecided

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
25-03-2011 09:19
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #9
(24-03-2011 20:20)Nikolai R. Skrev:  Spændende spørgsmål, som jeg fik lyst til at grave lidt i Angel Som udgangspunkt er skiltet ulovligt også på enkelltmandsejede veje:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...d=12938#K1

Er lidt i tvivl om hvor skiltet præcist er: er det her 56.699986,10.069801 ? (sæt oplysningerne ind i google map)
Hej Nicolai. Det er på pos 56*41,58N og 10*04,14E.

Må indrømme at jeg blev lidt trist til mode da jeg mødte skiltet. Jeg valgte at drage min vej igen ØV. Jeg håber der kan findes en løsning for alles vedkommende. Er der ikke noget med færdsel i 5 meter fra strandkant, ikke kan forbydes af ejer, men kommunen kan forbyde parkering

MVH Niels
25-03-2011 09:49
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
Hej
Jeg snakkede med en fra teknisk forvaltning hos Mariager Fjord Kommune, som oplyste at skiltet er ulovligt, hvis kommuen ikke har givet tilladelse på baggrund af en skriftlig ansøgning. Jeg er blevet lovet, at de vil finde ud af om skiltet er lovligt. Umiddelbart kendte de ikke noget til nogen tilladelse, som skulle være sagsbehandlet fornyelig. Vi får se hvad de finder ud af. Jeg melder tilbage når jeg ved mere Smile

Har i nogen billeder må i gerne ligge dem ind her, så sender jeg dem videre Wink

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 26-03-2011 af 00:20 Nikolai R..)
26-03-2011 00:16
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
(26-03-2011 00:16)Nikolai R. Skrev:  Hej
Jeg snakkede med en fra teknisk forvaltning hos Mariager Fjord Kommune, som oplyste at skiltet er ulovligt, hvis kommuen ikke har givet tilladelse på baggrund af en skriftlig ansøgning. Jeg er blevet lovet, at de vil finde ud af om skiltet er lovligt. Umiddelbart kendte de ikke noget til nogen tilladelse, som skulle være sagsbehandlet fornyelig. Vi får se hvad de finder ud af. Jeg melder tilbage når jeg ved mere Smile

Har i nogen billeder må i gerne ligge dem ind her, så sender jeg dem videre Wink

Hvordan forholder det sig egentlig med bilfragmenteringen - er den skiltning så også forbudt?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-03-2011 00:47
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
(26-03-2011 00:58)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Nikolai.

Nej, skiltningen ved nedkørslen til bilfrag.er autoriseret skiltning foretaget af kommunen; men den kan - ifølge min jurist-ven - IKKE forbyde folk at køre på den private fællesvej, hvis man har ærinde på stranden (idet man så ikke er "uvedkommende"- se mit indlæg højere oppe i tråden) Cool Angel

Ok. Men så har vi vel problemet med at stille bilen og gå ud i vandet for at fiske, idet vi så parkerer indenfor 100 meter af en helårsbolig? HuhDodgy - det går jeg udfra det hvide hus ved BF er?

Mvh

Nikolai

26-03-2011 01:04