8 stænger i vild vejr.
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #1
8 stænger i vild vejr.
Jeg er interesseret i at høre folkets mening og de lidt kraftige stænger i vild vind til de lidt mindre ørreder vi har i marriager og limfjorden.

Jeg fiskede hele dagen i dag med min 8'er i marrriager, og det kun fordi det blæste ganske vildt fra øst. Det er bare som om det var noget ved fiskeriet der forsvinder når jeg fisker med det kraftige grej, ikke fordi det er tungt, men "voldsomt".

Hvis jeg havde fisket med min 6'er havde jeg ikke kunne smide linen hvor jeg vil ha den. fiskede også med en stor børsteorm, der var 8'er jo dejlig total ligeglad med størrelsen og tyrede den ud i helvedeSmile

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
(Denne besked var sidst ændret: 27-03-2011 af 21:10 Henrik Thomsen.)
27-03-2011 21:08
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #2
RE: 8 stænger i vild vejr.
Jeg var ude her i fredags, hvor jeg havde skråt modvind. Var rigtig glad for at jeg havde #8'eren med, havde nok opgivet pladsen hvis jeg havde #6'eren med.

Fik 10 fisk i alt, hvor 2 af dem var over måletCool

Syntes ikke det er et problem at fange undermålere med stangenBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
27-03-2011 21:48
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Fejl

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 27-03-2011 af 22:07 Lars Troels.)
27-03-2011 22:01
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
(27-03-2011 21:08)Henrik Thomsen Skrev:  Jeg er interesseret i at høre folkets mening og de lidt kraftige stænger i vild vind til de lidt mindre ørreder vi har i marriager og limfjorden.

Jeg fiskede hele dagen i dag med min 8'er i marrriager, og det kun fordi det blæste ganske vildt fra øst. Det er bare som om det var noget ved fiskeriet der forsvinder når jeg fisker med det kraftige grej, ikke fordi det er tungt, men "voldsomt".

Hvis jeg havde fisket med min 6'er havde jeg ikke kunne smide linen hvor jeg vil ha den. fiskede også med en stor børsteorm, der var 8'er jo dejlig total ligeglad med størrelsen og tyrede den ud i helvedeSmile

Jeg synes der er meget skaberi med lineklasser. Nu fisker vi jo begge to #8 TCX, og den er så let så jeg ikke har det fjerneste imod at bruge den i stedet for min endnu lettere #6. Og alt det snak om fighten.. Har man glemt hvordan en spinnestang mærkes? Nej. Jeg bruger ofte min #8.

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
27-03-2011 22:03
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(27-03-2011 23:04)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Henrik

Jeg fiskede også det meste af eftermiddagen i dag i Mariager Fjord. Der hvor jeg fiskede, var vinden dog frisk fra VEST! Wink

Jeg fiskede med min kvikke sekser i dagens anledning (det gjorde de to andre fiskere, jeg mødte ved fjorden idag også) - der skal mere vind end 10-12 m/s til, før syveren eller otteren kommer i brug... Cool

Damn, Ole - du kom først. Jeg er 100% enig i alt, hvad du har skrevet her Wink Jeg gik også med en 6'er, og selv om en 7'er er min "tungeste" kyststang, så kan jeg ingen symptomer spore mht. FTAS, når talen falder på #8 og derover.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
27-03-2011 23:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(27-03-2011 22:03)Lars Troels Skrev:  Har man glemt hvordan en spinnestang mærkes? Nej. Jeg bruger ofte min #8.

Hilsen

Lars

Tror aldrig jeg har spinnefisket på kysten med en spinnestang, hvor IP har været over 160 Rolleyes Min absolutte favoritspinnestang gik bedst med et skydehoved på ca 5 cm - 6 gram med 100 meter monofil skydeline Big Grin

27-03-2011 23:49
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(27-03-2011 23:59)Ole Bjørn Hansen Skrev:  En stiv syver er fed til kystfiskeri...det er ditto ottere (og niere Tongue) også. Jeg er egentligt enig med både Henrik og Lars: En #8-fluestang er da både let og raffineret grej at fange sine portionsørreder på sammenlignet med en lam standardspinnestang med en IP på ca 1000.... Angel

Jeg vil mene, at vinden kan blive så kraftig, at en otter i princippet er "lettere" grej at anvende end en sekser; altså at der på et tidspunkt skal bakses så meget med dobbelttrækket med sekseren, at den anvendte energi til at få skydehovedet til at bryde vinden med den lettere stang langt overstiger den mængde energi, som man skal bruge for at kaste den samme længde med en otter
- selv når der er korrigeret for den (sandsynligvis) højere egenvægt på det kraftigere grej...Cool

Og som Lars er inde på, er min påstand også, at det ikke giver fiskeren en større fiskeoplevelse at fighte en 45 cm's Mariager Fjord-havørred på en bundstiv sekser a la TCR/TCX, end det gør på min Scott S4s #8....! Tongue

Hej Ole
Problemet er jo, at når der blæser en pelikan, så kan jeg slet ikke kaste i modvind, om så min 7'er var hvid og fra Norge, eller det var en Scott, der stod 9 på. I dag havde jeg det perfekt med 6'eren - vinden kom jo fra vest, og jeg fiskede på sydkysten. Hvis det blæser mere end i dag, ville jeg jo også blive lidt småhysterisk og vælge 7'eren Rolleyes Er vinden for kraftig og fra obskure verdenshjørner i forhold til den ønskede kasteretning - ja så er jeg kylling og flyver over til en anden plads Angel

28-03-2011 00:17
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(28-03-2011 00:17)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jørgen insisterer på det besynderlige i at fiske med en å-line med tyk runningline, så hans bedste kast lå vel på 17-18 m,
Hej Ole
Det er beviset på, at man kommer langt ved intensiv træning!

Tak for sidst, Ole, hils Tania og drengene
Sorry ot

28-03-2011 00:23
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(28-03-2011 00:17)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Vi havde iøvrigt hvert vores bud på en sekser, der kunne klare opgaven med at kaste i vinden. Jeg kan konstatere at min vandt: Martins nye skydeline var ikke en skid værd, så hans kast kom aldrig ud over 15 m, Jørgen insisterer på det besynderlige i at fiske på kysten med en wf-line med tyk runningline beregnet til korte kast i åen, så hans bedste kast lå vel på 17-18 m, mens min gamle grønne wizard tævede d'herrers chilli- og kermitfarvede seksere til ukendelighed med kast langt på den frække side af 30 m... Tongue

Tak for en dejlig weekend (skulle også hilse jer begge fra min bedre halvdel!) Smile

Ps: Tillykke med din "nye" stang, Martin - tak for handlen! Cool

(Sorry for OT! Angel )

Hej ole

selvtakSmile

.. nu skal I lige huske, at det var slyngelstuen der var på tur - og snakken er derefterAngel
Hvis I ganger mine og Jørgens kastelængder med 2 og dividerer Oles tilsvarende .. så har I et mere realistisk billede af hvad der sker, når man stiller i vinden med en forældet Å-pind - stillet op mod to tunede knallerter fra Sages sortiment af rød og grøn pebberBig Grin

.. som så undlader at fortælle, at han genudsatte en vinter-sløv falder fra en plads, som Ole lige havde fisket henoverAngel

Men i lige måde med hensyn til week-end'en - og hils lige igen Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-03-2011 00:32
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #10
(27-03-2011 23:59)Ole Bjørn Hansen Skrev:  En stiv syver er fed til kystfiskeri...det er ditto ottere (og niere Tongue) også. Jeg er egentligt enig med både Henrik og Lars: En #8-fluestang er da både let og raffineret grej at fange sine portionsørreder på sammenlignet med en lam standardspinnestang med en IP på ca 1000.... Angel

Jeg vil mene, at vinden kan blive så kraftig, at en otter i princippet er "lettere" grej at anvende end en sekser; altså at der på et tidspunkt skal bakses så meget med dobbelttrækket med sekseren, at den anvendte energi til at få skydehovedet til at bryde vinden med den lettere stang langt overstiger den mængde energi, som man skal bruge for at kaste den samme længde med en otter
- selv når der er korrigeret for den (sandsynligvis) højere egenvægt på det kraftigere grej...Cool

Og som Lars er inde på, er min påstand også, at det ikke giver fiskeren en større fiskeoplevelse at fighte en 45 cm's Mariager Fjord-havørred på en bundstiv sekser a la TCR/TCX, end det gør på min Scott S4s #8....! Tongue

Jeg befinder mig naturligvis også ofte i meget vind, med vindstød af kulingstyrke, hvor jeg har startet fiskeriet med min sekser, selvom otteren ville ha været det mest energieffektive redskab. Men det skyldes mest at jeg ikke besidder de samme meterologiske talenter som visse andre medlemmer!Big Grin

Der er jo ingen af os, der hidtil har bidraget til tråden, som ikke har adgang til stænger og liner nok, og det er vores egen skyld hvis ikke vi finder det udstyr der passer bedst til 'opgaven'. Smile Jeg er desværre samtidig indrettet sådan, at det skal være meget slemt for at jeg afbryder fiskeriet for at rigge en anden stang til. Jeg fisker næsten altid videre med den stang jeg startede med, og lever så med at jeg med fordel kunne ha bruge en anden klasse. Jeg tager bare de mere besværligtgjorte kast som træning og en udfording.

Mit lidt korte svar til Henrik øverst i tråden kan virke lidt firkantet. Men det hænger lidt sammen med Henriks og min snak om emnet sidst vi var ude sammen. I den ondeste modvind i øvrigt. Da jeg skrev det på telefonen blev det ikke den længste argumentation. Men det dækker lidt over at det sommetider kan synes som om, at der har udviklet sig en prestige i at fiske let lineklasse, og det kan næsten virke som om nogle har dårlig samvittighed over at fiske med det åbentlyst mest energieffektive valg af udrustning. Og det synes jeg er ærgerligt. En topklasse otter giver masser af fiskeglæde. Og det jo noget sludder at den er tung at fiske med. Men selvfølgelig fisker jeg da også mest med min sekser. Det er bare ikke altid det er mest rigtige valg.

Indlægget skal forståes på den allermest positive måde.

Hilsen

Lars T.

28-03-2011 08:48
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
(27-03-2011 23:59)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Og som Lars er inde på, er min påstand også, at det ikke giver fiskeren en større fiskeoplevelse at fighte en 45 cm's Mariager Fjord-havørred på en bundstiv sekser a la TCR/TCX, end det gør på min Scott S4s #8....! Tongue

Kan vi få lidt tal på den der S4S? prøvede end 6'erigår og den var sq lige så stiv som mine andre farvede pinde af andet mærke Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
28-03-2011 09:45
Søren Nielsen

Herning
Besked: #12
Det var en vist en lang omvej ifht. spørgsmålet om "stive" #8 stænger i blæsevejr Big Grin

- min 8'er kommer kun ud af skabet når der skal fiskes gedder, ellers er det en 7'er eller 6'er.

Jeg fisker meget fra pontonbåd og kan derfor ofte kompensere og få vinden i ryggen ved at lægge skuden lidt anderledes. Samtidig har jeg ikke brug for helt så lange kast da jeg ikke er begrænset af mine waders. Det er derfor oftest 6'eren der kommer ud af skabet specielt i fjordene ...
Ifht. landing af fisk syntes jeg sgu sjældent der er forskel på 6 og 7 - de undermålere jeg kan finde giver ikke meget kamp alligevel Tongue

- Søren
(Denne besked var sidst ændret: 02-04-2011 af 10:00 Søren Nielsen.)
02-04-2011 09:56