Hjul vægt
JTHL

Aalborg
Besked: #1
Hjul vægt
Kan man gå med for lette hjul til ens stang?

Her tænker jeg på om det kan gå udover selve kastet.

Med venlig hilsen
Jan
29-03-2011 09:13
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Hjul vægt
Hej Jan,

Nej - ikke hvis det gælder kastet. Prøv at kaste uden hjul en dag.

Claus

http://www.ussingbech.dk
29-03-2011 09:26
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Hej Jan

Jeg har ikke oplevet at det er gået ud over kastet - men måske har jeg ikke prøvet et hjul der var let nok?Blush

Jeg oplever dog at det har indflydelse på balancen i grejet. Det er ikke så meget i selve kastet, hvor stang jo oftest er i lodret position med hjulet nederst. Her vil hjulet virke som en slags kontravægt til stang og line - men jeg syntes ikke påvirkningen er voldsom. Et tungere hjul øger jo selvfølgelig hele egenvægten i grejet, hvilket måske kan mærkes i armen efter en hel dags fiskeri? (det oplevede jeg da jeg sidste gang lånte Oles XP med Purist-hjul på - det er let!).

Men prøv at tage grejet med på græs og lav nogle kast med hjulet afmonteret - så vil du se om et hjul kan blive for let Smile

Det er snarere i affiskningen, at jeg oplever betydningen af at hjul og stang er i balance. En 10 fods enhåndsstang kræver - efter min mening - et tungere hjul end en 9 fods stang i samme klasse. Den ekstra længde vil ellers ofte medvirke til at stangen føles tungere i toppen.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
29-03-2011 09:27
JTHL

Aalborg
Besked: #4
Ok, den med at afmontere hjullet må jeg lige prøveBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
29-03-2011 09:52