Højspole & fight
Saltflyfish

Besked: #1
Højspole & fight
Tråden splittet!

Benytter oftest min Winston BIIx 9´ #8 på kysten, og dette hovedsageligt pga. af vindstyrken.
Jeg tilrettelægger sjældent mit kystfiskeri, så jeg kommer til at fiske i modvind, men med mit #8(eller #9) grej er det noget nemmere at strække bagkastet, som for mit vedkommende ofte skal laves mod vindretningen.

De fleste begrunder deres lette stang i fight-oplevelsen, men paradoksalt benytter de fleste højspolehjul, som reducerer fight-oplevelsen.

Mvh
Christian
29-03-2011 13:46
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: 8 stænger i vild vejr.
(29-03-2011 13:46)Saltflyfish Skrev:  De fleste begrunder deres lette stang i fight-oplevelsen, men paradoksalt benytter de fleste højspolehjul, som reducerer fight-oplevelsen.

Mvh
Christian

Ja, lissom Ole har jeg svært ved at se en sammenhæng her. Min begrundelse for valg af forholdsvis let stang er især, at det er federe at kaste med let grej - især sidst på dagen.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-03-2011 02:31
Saltflyfish

Besked: #3
Naturligvis er ulemper ved hjulets design uden betydning, hvis man ikke benytter det i praksis, men dette gælder jo også fordele ved hjulets design.

Et højspolehjul er ikke en forudsætning for det fiskeri, som du nævner.
Historisk set er der - og bliver stadig - landet utallige fisk under lignende (eller sværere) forhold med hjul med standardspoler. Naturligvis stiller sådanne forhold visse krav til hjulet, men højspoledesign er ikke et af disse krav, og på markedet er der både hjul med standardspole og hjul med højspole som lever op - og ikke op - til disse krav.

På et højspolehjul roterer spolen langsommere under udløb, men dette skyldes ikke, at fisken er roligere pga. den (i høj grad teoretiske) konstante bremseeffekt, som Loop på et tidspunkt fremførte i deres markedsføring. Spolens langsommere rotation er derimod en direkte konsekvens af højspoledesignet, da spolen i sagens natur skal rotere færre omgange end et hjul med standardspole for at afgive en given mængde line. Fisken er altså ikke roligere, men det opleves sådan, og derfor den reduceret fight-oplevelse.

Der er mange gode højspolehjul på markedet, men fordele som fx. et hurtigere lineoptagning, som ofte bliver fremhævet ved højspoledesignet, er ved et nærmere eftersyn i høj grad teoretiske. Den største fordel ved højspoledesignet er nok, at det for mange var en undskyldning for at købe nye/flere hjulWink

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 30-03-2011 af 19:20 Saltflyfish.)
30-03-2011 18:38
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
(30-03-2011 18:38)Saltflyfish Skrev:  Spolens langsommere rotation er derimod en direkte konsekvens af højspoledesignet, da spolen i sagens natur skal rotere færre omgange end et hjul med standardspole for at afgive en given mængde line.

og

(30-03-2011 18:38)Saltflyfish Skrev:  men fordele som fx. et hurtigere lineoptagning, som ofte bliver fremhævet ved højspoledesignet, er ved et nærmere eftersyn i høj grad teoretiske.

Huh ... har du drukket af natpotten Huh
30-03-2011 19:38
Saltflyfish

Besked: #5
Hej Jakob

Nej, jeg har ikke drukket af natpotten, men jeg kan forstå, at du ikke forstår de to citater, så jeg vil naturligvis gerne uddybe dem, så du (måske) kan forstå dem.

Det første citat er ganske klart, men forstår du det ikke, vil jeg anbefale, at du laver et lille forsøg.
Tag et højspolehjul og et hjul med standardspole. Bind lineenderne fast til en genstand, og gå baglæns. Dette lille forsøg viser med al tydelighed fænomenet.
Vil lige tilføje, at jår jeg skriver reduceret fight-oplevelse, er det fordi, oplevelsen af fiskens svømmehastighed er mindre intens på højspolehjulet.

Angående det andet citat.
En situation, hvor det ofte fremføres at den højspolehjulets hurtigere lineoptag er en praktisk fordel, er situationen hvor fisken svømmer mod dig under fighten og ønsket om at holde kontakt til fisken. Denne pratiske fordel har dog to forudsætninger.
For det første skal fisken ikke svømme så langsomt, at du kan holde kontakten med et hjul med standardspole. Derudover skal fisken ikke svømme så hurtigt, at du ikke kan holde kontakten med et højspolehjul. Begge forudsætninger skal være opfyldt, og især den sidste forudsætning reducerer den i denne situation praktisk fordel ved højspolehjulets hurtigere lineoptag.

En anden situation, hvor det hurtigere lineoptag kan have en praktisk fordel, er ved opsamling af løsline under fighten, men igen har denne praktisk fordel to forudsætninger.
For det første skal fisken ikke forblive kroget så længe, at løslinen kan være samlet op med et hjul med en standardspole.
For det andet må fisken ikke mistes inden løsline kan være samlet op med et højspolehjul. Da begge forudsætninger skal være opfyldt, mener jeg, at den praitske fordel ved højspolehjulets hurtigere lineoptag i høj grad er teoretisk.

Iøvrigt skal man være opmærksom på, at i praksis er det hastigheden på lineoptaget, som er interessant, og derfor må man nødvendigvis også se på tidsfaktoren.
At dreje én omgang på et højspolehjul kræver en større bevægelse end at dreje én omgang på et hjul med standardspole. På tid kan der altså drejes flere omgange på et hjul med standardspole end på et hjøjspolehjul.
Højspolehjulet har stadig et hurtigere lineoptag, men forskellen - og dermed den praktiske fordel - reduceres af tidsfaktoren.

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 01-04-2011 af 14:35 Saltflyfish.)
01-04-2011 12:51
Saltflyfish

Besked: #6
Hej Ole

Jeg vil fastholde, at du kan klare den situatioen med et ordentligt bremsesystem - uanset spoledesign.
Startmodstanden fra bremsesystemet er, efter min mening, reelt det eneste, som har interesse i praktisk.
Teoretisk har spolens vægt betydning for startmodstanden, så ved dit linevalg kan du teoretisk nedsætte startmodstanden.
Teoretisk vil en udgående knarre kunne øge startmodstanden, men alligevel kommer mange fluehjul inkl. højspolehjul med knarre, og derudover foretrækker mange "lidt musik" under udløb.

Jeg har genlæst min indlæg omkring fightoplevelse, og jeg kan godt se, at det var lidt uklart. Det er oplevelsen af fiskens svømmehastighed, som jeg mener, der bliver reduceret.
Stangen er bøjet under udløb, men med et ordentligt bremsesystem oftest uden særlige udslag. De fleste udslag stangen giver under udløb kan tilskrives fiskeren og/eller et dårligt bremsesystem.
Bortset fra de situationer, hvor man har visuel kontakt med fisken under udløb, opleves fiskens svømmehastighed alene gennem spolens rotation. Ja, fight-oplevelse er i høj grad en en subjektivt vurdering, og i denne sammenhæng udtrykker jeg også kun min personlige holdning, og jeg mener, at oplevelsen er relativ større med en spole, som roterer relativt hurtigt.

Mvh
Christian
01-04-2011 14:03
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej christian

En nørdet diskussion er altid velkommenSmile
Jeg synes, at dine argumenter imod fight-oplevelsen på et storspole hjul er nøjagtig lige så teoretiske, som dine argumenter for det modsatteAngel

Jeg mener, at du overser, at alle argumenterne logisk set gælder begge veje. Lige så meget som fight-oplevelsen "reduceres" af storspolehjulet, lige så meget virker det til gengæld positivt den anden vej - med hensyn til jævn bremse, lav startmodstand og færre krøller på linen.

Du stiller nogle ganske fine både-og betingelser op for gavnen af stor spole - men du "glemmer" at gøre det samme for hjul med traditionel spole. Fight-oplevelsen påvirkes kun som du siger f.eks. hvis fisken svømmer væk fra dig og du samtidig har stram line mellem fisk og hjul. I andre fight-situationer, f.eks. når fisken svømmer imod dig, vil du hurtigere genvinde kontakten mellem bremse og fisk på et storspole hjul - og derfor vil det, i den situation, give en BEDRE fight-oplevelseCool
Ovenstående argument holder især i forbindelse med kyst-fiskeriet, hvor en af betingelserne for at vi overhovedet kan lande fisken er, at den netop ikke reagerer på en krogning ved at starte skruen og svømme ret væk fra fiskeren. Så snart den har lidt vand over ryggen fighter den jo heldigvis på alle andre måder end ved egentlig flugt.
Din argumentation bygger på en eneste - sjælden - fightsituation ved kysten. I de fleste andre gælder det modsatteCool
Med en større fisk i strømvand synes jeg, at din argumentation halter endnu mere. Her har du ganske vist ret i, at fighten kan forløbe som du forudsætter det. Men så har vi samtidig den eneste hjemlige situation hvor storspolehjulets "mere jævne bremse" er i spil - med f.eks. en laks med strømmen nedad. I den situation vil jeg meget hellere opleve fighten med en "langsomt" roterende spole, end jeg vil have en ukontrolleret større bremsevirkning med samtidigt strømpres på en lang line i vandet!

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
01-04-2011 14:59
Adversering
Saltflyfish

Besked: #8
Hej Martin

Ja, nørderi er en herlig ting.

Jeg har ikke skrevet om højspolehjulets jævne(jeg forstår det som konstante, da jeg har oplevet utallige højspolehjul med en bremse, som absolut ikke tålte nogen sammenligning med bremserne på mine hjul med standardspole. En jævn bremse har intet at gøre med spolens design.), men nu bringer du det jo selv på banen...Big Grin
I praksis stiger bremseeffekten fra bremsesystemet på et hjul med standardspole (væsentligt) mere end på et højspolehjul, men i praksis er det den bremseeffekt, som fisken udsættes for, som er interessant. Uanset hjulets design, stiger den reelle bremseeffekt altid under udløb pga. den øget linemængde i vandet - du nævner det også selv. På et hjul med standardspole stiger den reelle bremseeffekt (væsentligt) mere end på højspolehjulet, men uanset hjulets design er den reelle bremseeffekt ikke konstant.

Det er korrekt, at på et højspolehjul har linen har færre krøller pr. meter end på hjul med standardspole. Spolens design har ingen betydning for linehukommelse, som jo er linens tendens til at tage form efter spolen. Spolens design har betydning for den form, som linen tager, og intet andet.
For mig gør antallet af krøller pr. meter dog ikke den store forskel i praksis, når jeg skal strække linen. Det tager lidt længere tid at strække flere krøller pr. meter, men i parksis er der jo tale om ganske få minutter, men i sidste ende er betydningen af disse minutter - ligesom alt det andet - jo en personlig vurdering.

Angående fight i strømvand, så er det jo også en personlig vurdering, hvilket du også selv bemærker. Jeg vil dog lige bemærke, at flere dygtige/professionelle fiskere/guider fra USA og Rusland benytter hjul med standardspole (og simple bremsesystemer) til deres fiskeri efter steelhead og laks.

Min pointe er ikke, at hjul med standardspole nødvendigvis er bedre end højspolehjul, men at det klare indtryk, som man ofte får rundt omkring, af højspolehjulenes fordele, i praksis er mere uklart.

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 01-04-2011 af 18:29 Saltflyfish.)
01-04-2011 17:50
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(01-04-2011 17:50)Saltflyfish Skrev:  På et hjul med standardspole stiger den reelle bremseeffekt (væsentligt) mere end på højspolehjulet

NemligSmile
Og derfor vil jeg ikke længere vælge sådan et hjul i strømvand. At amerikanere og russere eventuelt gør det, er for mig ikke noget argument!
Vi diskuterer jo ikke, hvad der som regel kan lade sig gøre - vi diskuterer, hvad der er det mest egnede hjul!

Citér:Det er korrekt, at på et højspole har linen har færre krøller pr. meter end på hjul med standardspole.

NemligSmile

Citér:Spolens design har ingen betydning for linehukommelse, som jo er linens tendens til at tage form efter spolen. Spolens design har betydning for den form, som linen tager, og intet andet.

.. læs lige selv ovenstående igenAngel

Citér:Min pointe er ikke, at hjul med standardspole nødvendigvis er bedre end højspolehjul, men at det klare indtryk, som man ofte får rundt omkring, af højspolehjulene fordele, i praksis er mere uklart.

Næh .. men du sagde, at de gav en dårligere fightoplevelse - jeg behøver vel ikke gentage, hvad jeg allerede har skrevet om det?
Hvis en stor havørred reagerede på en krogning ved at stille halen på max og stå til søs - så skulle vi fiske med nogle helt andre grejdimensioner og bremser for at standse den. I praksis tjener bremsen jo ikke andet formål ved kysten end at forhindre overløb, indtil fisken har så meget vand over ryggen, at den selv vælger at begynde at fighte op og ned og frem og tilbage i stedet for - og i alle andre retninger end direkte udaf .. der er højspolehjulet bedst egnet!

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
01-04-2011 18:29
Saltflyfish

Besked: #10
Hej Martin

Grunden til at vi snakker forbi hinanden er, at du snakker om det teoretisk bedst egnet hjul, og at min påstand er, at denne teori kan drives så vidt, at den ikke har nogen betydning i praksis og vil vige for andre mere praktiske forhold.

I teorien er det bedst egnet hjul i denne sammenhæng, et højspolehjul rigget op med Gel-Spun bagline og monofil-skydeline. Dette linevalg giver den letteste spole og dermed den mindste startmodstand, og det giver også den mindste stigning i den reelle bremseeffekt under udløb.

Angående linehukommelse så må du nok læse op på lektien.
Linehukommelse er, efter den gængse opfattelse, en egenskab ved linen, og den ændres altså ikke ved at rulle linen på forskellige spoledesign.

Mvh
Christian
01-04-2011 19:46
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
Hej Christian

(01-04-2011 19:46)Saltflyfish Skrev:  Hej Martin

Grunden til at vi snakker forbi hinanden er, at du snakker om det teoretisk bedst egnet hjul, og at min påstand er, at denne teori kan drives så vidt, at den ikke har nogen betydning i praksis og vil vige for andre mere praktiske forhold.

Jeg tror ikke, at vi snakker forbi hinanden - du er bare holdt op med at argumentere for, at et højspolehjul er kedeligere at fighte fisk påAngel

Citér:I teorien er det bedst egnet hjul i denne sammenhæng, et højspolehjul rigget op med Gel-Spun bagline og monofil-skydeline. Dette linevalg giver den letteste spole og dermed den mindste startmodstand, og det giver også den mindste stigning i den reelle bremseeffekt under udløb.

CoolCool
.. så er det altså ikke helt ude i hampen, når ens hjul oftest se netop sådan udSmile

Citér:Angående linehukommelse så må du nok læse op på lektien.
Linehukommelse er, efter den gængse opfattelse, en egenskab ved linen, og den ændres altså ikke ved at rulle linen på forskellige spoledesign.

Hvis linen tager form efter spolen - så har spolens form vel også betydning for linehukommelsen!
.. vi angiver jo i enhver praktisk betydning linehukommelse som graden af påvirkning fra spolen - kender du en mere korrekt teoretisk måleenhed? Angel

Venligst Martin

Malala Yousufzais
01-04-2011 21:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
RE: Højspole & fight
(02-04-2011 11:08)Saltflyfish Skrev:  Hej Martin

Jeg har argumenteret for, hvorfor jeg mener, at fight-oplevelsen reduceres med højspolehjul, men jeg vil da gerne gentage mig selv.
Jeg synes, at det er en større oplevelse at fighte en fisk, som svømmer hurtigt, og desto hurtigere desto større oplevelse. Faktum er, at alt andet lige er spolens rotation, som udtrykker fiskens svømmehastighed, større på et hjul med standard spole end på et højspolehjul. Du kan være uenig i den første påstand, men det er vanskeligt at benægte den sidste påstand.

Situationen du nævner med en havørred, som sætter fuld skrue efter hugget, kræver altså ikke et grovere bremsesystem, end du finder på de fleste hjul, som benyttes på kysten. I forhold til bremsesystem, så kræver sådan en situation en jævn og pålidelig bremse, så hvis du mener, at du(og andre kystfluefiskere) ville behøve nye hjul i denne situation, så må bremsesystemerne på dine(og deres) hjul være så ringe, at startmodstanden fra bremsesystemet også er ganske stor.
Jeg vil dog lige bemærke, at det er mit indtryk, at de fleste hjul, som benyttes på kysten, har et bremsesystem, som sagtens kunne klare situationen. Jeg ved ikke hvilke, som du benytter, men statistisk set er det overvejende sandsynligt, at du benytter hjul fra Loop/Danielsson, Waterworks og/eller Nautilius, og bremsesystemer på disse hjul kan sagtens klare situationen.

Ja, hvis bremsesystemerne på dine hjul er så ringe, så vil jeg gerne tro, at alle dine hjul er rigget op sådan.

Nej, jeg benytter ikke antallet af krøller som må måleenhed for linehukommelse.

Mvh
Christian

Hej Christian

Du forstår ikke hvad jeg siger om den fight situationConfused
Det du siger er kun gældende imens fisken svømmer væk fra dig - i alle andre situationer vil du hurtigere genvinde kontrollen med et storspolehjul.
Mine - og formentlig alle andres - kysthjul kan sagtens klare fighten med en stor havørred. Men det kan de fordi havørreden fighter som den gør. Den svømmer jo ikke væk i lange udadgående udløb!
Hvis den gjorde det - så skulle der andet grej til!
Hvis du en dag skulle kroge en laks ved kysten - så lad os tales ved igen .. for så forstår du, hvad jeg snakker om Angel

Venligst Martin

Malala Yousufzais
02-04-2011 11:30