Højspole & fight
123

Besked: #25
RE: Højspole & fight
(03-04-2011 21:27)Martin Brøndum Skrev:  Enig Angel
... de kunne jo allerede matche markedets letteste højspolehjul for 50 år siden:

http://www.flydepot.com/flyfishing/hardy...pid--1200/

Du må lige uddybe hvordan et hjul i #4 der vejer 10% mere end et hjul i #8 er 50 år foran? Der er ingen af de Hardy hjul du linker til har speciel lav vægt sammenlignet med moderne LA hjul i samme lineklasse.

Brandt kan have en pointe i, at hvis der blev lavet hjul idag i samme materialer og med samme umhu for design som der udøves på hightech LA hjul ville man sandsynligvis kunne lave nogle hjul der vejer meget lidt. Disse hjul findes dog efter min viden ikke, hvilket stadig gør det misvisende, at sige lavspole hjul generelt vejer mindre end højspolehjul Wink
03-04-2011 21:34
Adversering
123

Besked: #26
(03-04-2011 21:15)Brandt Skrev:  Det er jo kun fordi der stort set ikke laves traditionelle hjul mere. Hvis der var marked for et trad-hjul til 3-5000,- kr, så ville det sagtens være muligt at lave det lettere end et storspolehjul pga. den enklere konstruktion og fordi hjulet simpelt hen kan laves fysiskt mindre. Det vil jeg i hvert fald påstå! Mit gamle 78L vejede da en del mindre end sin afløser 6nine.

Skal jeg læse den første linie i ovenstående citat som en indrømmelse af at vægten ikke er noget argument for at vælge "slim arbour"? Rolleyes

Der bliver stadig lavet klassiske laksehjul med lav spole som koster en halv banegård. De vejer så vidt jeg har kunnet læse mig til ufattelig meget selvom de koster +5k.
03-04-2011 21:38
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #27
(03-04-2011 21:34)schreiber Skrev:  Du må lige uddybe hvordan et hjul i #4 der vejer 10% mere end et hjul i #8 er 50 år foran? Der er ingen af de Hardy hjul du linker til har speciel lav vægt sammenlignet med moderne LA hjul i samme lineklasse.

Brandt kan have en pointe i, at hvis der blev lavet hjul idag i samme materialer og med samme umhu for design som der udøves på hightech LA hjul ville man sandsynligvis kunne lave nogle hjul der vejer meget lidt. Disse hjul findes dog efter min viden ikke, hvilket stadig gør det misvisende, at sige lavspole hjul generelt vejer mindre end højspolehjul Wink

Nu var det ikke mit ærinde at promovere gammeldags hjul - nærmere tvært imod. Derfor ville jeg bare for den ædelmodige retfærdigheds skyld fremhæve et af de få punkter, hvor den gamle konstruktionsmetode kunne have mulighed for at hævde sig.

Selv har jeg i dag ét eneste trad.-hjul i stalden. Det er et Black Shadow (Grilse), der fungerer super til #8 - 9 enhånds. Men det hjul er tungt (De 350 meter bagline vejer også, men gør næsten hjulets funktion magen til et "storspole"-hjuls.Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
03-04-2011 21:47
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #28
(03-04-2011 21:34)schreiber Skrev:  Du må lige uddybe hvordan et hjul i #4 der vejer 10% mere end et hjul i #8 er 50 år foran? Der er ingen af de Hardy hjul du linker til har speciel lav vægt sammenlignet med moderne LA hjul i samme lineklasse.

Hej Thomas

http://waterworks-lamson.com/products/ula-purist/

http://www.danielsson-flyreels.se/index....ta&lang=en

Prøv lige at sammenligne vægten på et Hardy Flyweight med et P1 eller Original Midge fra danielsson. Hardy'en er 0,05 ounce tungere end P1 - og 2 gram lettere end et Midge .. det er vel meget godt gået af et 50 år gammelt hjul.
Ikke for at gøre denne gren af diskussionen lang .. jeg synes bare, at det underbygger det logiske i Brandts forestilling om, at et storspolehjul, alt andet lige, er en tungere konstruktion. Angel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-04-2011 21:48
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #29
(03-04-2011 20:56)schreiber Skrev:  Lasse,

I hvilken størrelse? Smile

Og hvor mange "almindelige" fluehjul vejer det samme som Ryobi Mag serie hjulene? Der bliver argumenteret for at "lavspole" hjulene har den fordel at de vejer mindre end storspole hjul. Denne udtalelse må jeg tage som en generalisering af alle hjul i den udformning, som efter min erfaring er ukorrekt.

Hej Thomas

Lige gyldigt hvilken størrelse, regner ikke med der er et eneste højspole hjul med samme kapacitet der kan matche det i vægt, medmindre vi snakker loop graphite Wink

Generaliseringen her er lidt ude i hampen, men det er da en interessant tråd at følge Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-04-2011 22:15
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #30
Red Truck Diesel old school hjul i nye klæder Cool
06-04-2011 21:13