Stjerner:
  • 2 stemmer - 3 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flashfluen Pike
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Flashfluen Pike
Fluen bundet i ren flashabou er efter min mening bedste kompromis til at skabe en meget stor og holdbar geddeflue, der samtidig er relativt letkastet. Dette fordi materialerne i sig selv er meget lette, og at de slet ikke suger vand. Dertil kommer at luftmodstanden i kastet er også begrænset.

Krog: Kamasan 940 str. 2/0 - 6/0
Bindetråd: kevlar tråd
Vinge & Hale: Flashabou valgfri farve. Den her viste er sort/antracit.
Øjne: Store tunge messing-kuglekædeøjne eller store Twin Eyes
Grødesikring: Climax Hard Mono 30lb. (Kan i visse søer udelades)

Start med at indbinde grødesikringen på krogskaftet og ned langs krogbøjningen, og lad den derefter hænge. Indbind kuglekædeøjne, eller Twin Eyes ca. 5 mm. fra øjet. Der skal efterlades plads til løkkeknude.

Bind et passende bundt flash ind som hale. Hele længden indbindes på midten, eller en trediedel inde, og ombukkes bagud. Spar ikke på trådtørnene, og laker evt. inden du går videre.

Lav derefter flere dubbingløkker og spin flash i stigende længde frem mod hovedet. Man kan, hvis man vil spare lidt på flashen starte kropshacklet et stykke oppe mod hovedet, da fibrene vil dække ned mod halens indbindingspunkt. Men viste flue starter hacklet helt nede aht. fyldigheden.

Til sidst lirkes grødesikringen frem til hovedet og bindes ind. Afslut og laker.!

Flere af mine flashfluer har holdt til mere end 50 gedder. De går faktisk kun til, når jeg er for grov med tangen, under afkrogning. Jeg har det med at tage mere hensyn til fisken, end til fluen.

God fornøjelse!

Lars Troels

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 03-04-2011 af 13:10 Lars Troels.)
03-04-2011 13:08
Adversering