Langt skydehoved (13-14 meter) ud af DT line
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Langt skydehoved (13-14 meter) ud af DT line
Jeg har leget meget med skydehoved til min TFO BVK #5 stang (CCS data) og er kommet frem til følgende:

12,20 gram - 9,75 meter - intermediate (foretrukne)
12,55 gram - 10,55 meter - flydende (er ikke afprøvet så meget som ovenstående intermediate SH)
11,65 gram - 8,35 meter - intermediate (blæsevejr - eller hvor der kræves kort skydehoved)

Det er hvad der passer til mig og stangen og det fungere egentligt rigtig godt. Jeg kunne godt tænke mig et flydende omkring de 13-14 meter - til de solrige vindstille dage Cool - og ikke mindst som øve line - men jeg er i tvivl om hvad det mon skal veje, jvf. de andre skydehoveder jeg har?

Kan en DT 5 line gøre det eller skal jeg ned i en DT 4 line, i så fald hvor kan der købes prisbillige DT 4 liner? Blush

Et par modige gæt på hvad det burde veje og om det er en DT 5 eller 4 jeg skal have fat i?

På forhånd mange tak

Mvh
Stig
05-04-2011 13:18
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Langt skydehoved (13-14 meter) ud af DT line
Hej Stig

Hvis du klipper f.eks. 13,5 m DT6 - så kommer det til at veje godt 15 gram. Det tror jeg passer fintSmile

PS Dit foretrukne hoved er #7,5 - så du skal ikke være bange for at gå op i 6 Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2011 14:32
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(05-04-2011 13:18)Stig Sørensen Skrev:  Jeg har leget meget med skydehoved til min TFO BVK #5 stang (CCS data) og er kommet frem til følgende:

Kan en DT 5 line gøre det eller skal jeg ned i en DT 4 line, i så fald hvor kan der købes prisbillige DT 4 liner? Blush

Et par modige gæt på hvad det burde veje og om det er en DT 5 eller 4 jeg skal have fat i?

Hej Stig

Du skal have fingrene i én DT6 og dele den på midten. "Easy peacy..."

Hvis DTén vejer som den bør, så kommer hovedet til at veje 16 gr.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
05-04-2011 14:40
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Hej Martin.

Grundet til min forvirring er nemlig at mit foretrukne skydehoved blev klippet af en DT 5 line (har lige tjekket kvitteringen efter at være kommet i tvivl) og jeg vejede så lige 1 meter enden af mit 9,75m skydehoved: 1,40 gram.

Hvis jeg gerne vil ramme 13,5 meter med samme anvendt DT 5 line så skal det altså være 3,75 meter længere end mit foretrukne.

3,75 m * 1,40 gram = 5,25 gram
12,20 gram + 5,40 gram = 17,4 gram ved 13,50 meter

Jeg ved ikke om den DT 5 line jeg købte hos Pro-Fish har spist havregrød til morgenmad Huh, men det var netop grunden til mit emne her, for jeg gættede nemlig på at jeg mindst skulle ned i en DT 4 for at ramme de ~ 15 gram ved 13,5 meter?

Jeg er stadig forvirret? Tongue

Mvh
Stig
05-04-2011 14:45
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(31-05-1970 18:41)Stig Sørensen Skrev:  Jeg ved ikke om den DT 5 line jeg købte hos Pro-Fish har spist havregrød til morgenmad Huh, men det var netop grunden til mit emne her, for jeg gættede nemlig på at jeg mindst skulle ned i en DT 4 for at ramme de ~ 15 gram ved 13,5 meter?

Jeg er stadig forvirret? Tongue

Mvh
Stig

Hej Stig

Har du stadig resten af din DT5, i så fald ville jeg lige smide det på vægten og se hvad det vejer. Måske er du heldig og kan bruge den som dit nye "laaaaange skydehoved"

Alternativt skal du se dig om efter en DT6 eller en brugt WF6 med en lang klump. Jeg kan godt anbefale Rio Gold, hvis du falder over et brugt eksemplar.

Venligst

Jan, som skal igang med et skydehoved af en S.A. WF9 clear til TCR 890

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
05-04-2011 14:55
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(05-04-2011 14:55)janfensten Skrev:  Hej Stig

Har du stadig resten af din DT5, i så fald ville jeg lige smide det på vægten og se hvad det vejer. Måske er du heldig og kan bruge den som dit nye "laaaaange skydehoved"

Alternativt skal du se dig om efter en DT6 eller en brugt WF6 med en lang klump. Jeg kan godt anbefale Rio Gold, hvis du falder over et brugt eksemplar.

Venligst

Jan, som skal igang med et skydehoved af en S.A. WF9 clear til TCR 890

Den anden halvdel havde store fejl i coatingen så jeg fik kun ét skydehoved ud af DT linen. Jeg købte den så også til en 50'er så jeg var godt tilfreds alligevel.

Jeg skulle nok bruge en DT 6, som Martin foreslår, men det lader til at de Artisan liner jeg har købt hos ProFish ligger lidt over AFTM standarden?

Som Martin rigtig skriver, så er mit foretrukne skydehoved jo nærmest en #7 i følge AFTM standarden, så hvordan kan det nogensinde komme til at veje 12,20 gram ved 9,75 meter - når det er købt som en DT 5 line?

Hmm...

Mvh

Stig
05-04-2011 15:02
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(05-04-2011 14:45)Stig Sørensen Skrev:  Jeg ved ikke om den DT 5 line jeg købte hos Pro-Fish har spist havregrød til morgenmad Huh, men det var netop grunden til mit emne her, for jeg gættede nemlig på at jeg mindst skulle ned i en DT 4 for at ramme de ~ 15 gram ved 13,5 meter?

Mvh
Stig

Hej Stig

Du er nok nødt til at få dem til at veje demConfused
Jeg stod hos en lokal forhandler for at købe et Lawson skydehoved for et par år siden. Da han blev opmærksom på, at det første vejede helt forkert - så vejede han alle de 10-12 stykker han havde liggende, mens jeg kiggede på. At de svingede 20% indbyrdes er et forsigtigt skønDodgy

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2011 15:04
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
Ja, tak for rådet. Jeg prøver lige at skrive til dem, så jeg kan få en DT line der passer til formålet Wink

Mange tak til jer begge.

Mvh
Stig
05-04-2011 15:07
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
(05-04-2011 15:04)Martin Brøndum Skrev:  Hej Stig

Du er nok nødt til at få dem til at veje demConfused
Jeg stod hos en lokal forhandler for at købe et Lawson skydehoved for et par år siden. Da han blev opmærksom på, at det første vejede helt forkert - så vejede han alle de 10-12 stykker han havde liggende, mens jeg kiggede på. At de svingede 20% indbyrdes er et forsigtigt skønDodgy

Det er jo tankevækkende med så store udsving på skydehoveder, og det sætter unægteligt nogle af vores diskusioner omkring hvilken WF-line der passer bedst til en given stang, i et dystert relief. For hvis et skydehoved kan veje op til 20% til den forerte side, så gælder det vel også for WF liner?Dodgy

Og hvis vi så samtidig antager, at der indenfor en given stangserie også er ganske store udsving stængerne imellem, så bliver en lineanbefaling til en given stang jo blot kvalificeret gætværk - selvom det skulle bero på praktisk erfaring med netop den pågældende stangserie og linemærke?Huh

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
05-04-2011 15:16
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(05-04-2011 15:16)Nikolai Kaad Skrev:  Det er jo tankevækkende med så store udsving på skydehoveder, og det sætter unægteligt nogle af vores diskusioner omkring hvilken WF-line der passer bedst til en given stang, i et dystert relief. For hvis et skydehoved kan veje op til 20% til den forerte side, så gælder det vel også for WF liner?Dodgy

Og hvis vi så samtidig antager, at der indenfor en given stangserie også er ganske store udsving stængerne imellem, så bliver en lineanbefaling til en given stang jo blot kvalificeret gætværk - selvom det skulle bero på praktisk erfaring med netop den pågældende stangserie og linemærke?Huh

Mvh

Nikolai

Hej Nikolai

Vi skal da bare være glade for, at vores fremragende fluepinde er meget mere ligeglade med et par gram fra eller til, end vi erBlush
Jeg har brugt min 691 med 13 og 20 gram ved samme linelængde - og det går sgu fintCool
Stig har lige udnævnt et tungt #7 hoved til sin favorit på hans nye 5'erAngel
Lineklasser er rare at have - så har man et gæt på, hvad man skal gå efter .. men hvis gættet skal være kvalificeret - så skal der vejes!

Venligst Martin

Malala Yousufzais
05-04-2011 15:28
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Og gå efter kvalitetsliner Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
05-04-2011 15:33
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
(05-04-2011 15:28)Martin Brøndum Skrev:  Hej Nikolai

Vi skal da bare være glade for, at vores fremragende fluepinde er meget mere ligeglade med et par gram fra eller til, end vi erBlush
Jeg har brugt min 691 med 13 og 20 gram ved samme linelængde - og det går sgu fintCool
Stig har lige udnævnt et tungt #7 hoved til sin favorit på hans nye 5'erAngel
Lineklasser er rare at have - så har man et gæt på, hvad man skal gå efter .. men hvis gættet skal være kvalificeret - så skal der vejes!

Enig! Og det er en fed stang!Big Grin

Men der er vel steder på skalaen mellem 13 og 20 gram, hvor du føler din stang fungerer bedst? (eller bedre?). Og hvai en WF line svinger med 20% i vægt på samme måde som skydehoveder, så risikerer man vel en dårligere kasteoplevelse, selvom man har valgt den "rigtige" line?

Og selvfølgelig kan vi da veje vores liner, men det burde ikke være nødvendigt. Tænk hvis vi havde samme overbærende holdning til andre varer, som vi købte og betalte efter vægt - Jeg ville da blive slemt skuffet hvis min dyrtkøbte kenya-kafe viste sig at indeholde 20% mindre end hvad jeg havde betalt for Sad

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
05-04-2011 15:40